Jag fick iaf mycket bra svar av den ena tillverkaren. Visst är det så att kilarna påverkar dimensionen och just den tillverkaren använde inte kilar så långt det var möjligt.

Får fundera över helgen men egentligen spelar det ingen roll vilken man väljer när alla är beräknade. Men man stirrar sig lätt blind på saker, iaf jag hehe.
Får väl låta pris och lev.tid avgöra kanske.
2 veckors leveranstid var kanon iaf
 
  • Gilla
Hennke85 och 1 till
  • Laddar…
Var ute och mätte lite nu och naturligtvis har 2 av mina 3 färdiggjutna plintar rört sig litegrann..
Det tror jag iaf för vad jag minns så var dom spikraka i höstas. Lutar ca 0.5cm nu men det får jag väl nöja mig med även om det svider när jag gärna räknar mm☺
 
Har ni något tips på hur jag bäst mäter ut stolparna höjd? Plintarna är nu inte helt i våg då det skiljer ca 1 cm på vissa.
Ska jag räkna ut skillnaden nu och kapa stolparna efter det eller sätta stolparna och ta att höjden för att sen kapa?
 
Vad ska du stolpa med?
//Mathias
 
Mathias12 Mathias12 skrev:
Vad ska du stolpa med?
//Mathias
Limträ 90x90
 
Jag hade nog satt upp stolparna först och sen kapat.
//Mathias
 
Mathias12 Mathias12 skrev:
Jag hade nog satt upp stolparna först och sen kapat.
//Mathias
Ja det bör ju bli mest exakt men vad skulle du mäta höjden med samt såga av? Jag har ett äldre avvägningsinstrument jag kollat med idag så nu vet jag skillnaderna iaf.
 
  • Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
Murarsnöre med ett litet vattepass alternativt slå ihop 2 brädor (för att nå 6 m) och långvatten pass
//Mathias
 
K
När man ska jämföra höjder är väl vattenslangen ett gammalt välbeprövat trick. Har du en genomskinlig slang behöver du inte hjälpmedlet i inlägget före mitt.

Har svårt att se att varken plankor och långpass eller murarsnöre bli tillräckligt exakt.
 
Nä vattenpasset jag har är inte tillräckligt, de är ett hultafors mst 180.
Slang med vatten kanske funkar men har aldrig använt det..
Jag har skaffat ett avvägningsinstrument nu som är manuellt men då får jag iaf höjden på alla samtidigt, om jag går plint till plint med vattenpasset kommer det fela på slutet.

Ska prova kapa testbitar utifrån det jag mätt nu och se hur exakt det blir☺

Funkar det kan jag kapa stolparna innan ja sätter upp dom
 
murak
Ska stolparna vila på plintarna eller ska dom sitta i järnen med lite avstånd till betongen? Målas innan eller efter montage?

Om du ska ha nån cm avstånd så kan du ju palla under med plattjärn eller nått som du kan väga in och sen kan knacka bort när du skruvat fast stolparna.
 
murak murak skrev:
Ska stolparna vila på plintarna eller ska dom sitta i järnen med lite avstånd till betongen? Målas innan eller efter montage?

Om du ska ha nån cm avstånd så kan du ju palla under med plattjärn eller nått som du kan väga in och sen kan knacka bort när du skruvat fast stolparna.
Jag har stolpskor son sitter 1cm ovan plinten som stolparna ska stå i.
Visst går det lägga nåt emellan men det blir nog bäst att lägga det mellan limträbalken och stolpen upptill.

Hoppas limträ kommer i veckan så ska jag ta lite bilder
 
murak
Ah, ja med stolpskor blir det nog bäst om stolparna får vila direkt på.

Blir det spikplåtar som håller ihop stolpe o limträbalk?
 
murak murak skrev:
Ah, ja med stolpskor blir det nog bäst om stolparna får vila direkt på.

Blir det spikplåtar som håller ihop stolpe o limträbalk?
Det blir en bräda på varsin sida stolpen som klämmer fast balken som ett U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.