Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Eric Björk man kan inte gå på spacklet så hårt som man gör på ett betonggolv då blir det hårt att få snyggt igen. Jag hade nog slipat golvet slätt dvs få bort alla ojämnheter från tandspacklingen sen toppa med 5 mm finflyt om det finns utrymme för det som ytskikt finns en del olika sätt att behandla spackel ett är att polera det. Man kan även tänka sej att använda en klarlack direkt på bara några ner lite innan. Mvh Andreas
Precis vad jag anande. Man kan inte gå på lika hårt. Har du något tips vad jag ska använda att slipa ner "tänderna" med. Ytan är ju bara 10 kvm och jag kan inte gå lös med för tung och svårmanövererad slipmaskin! Vet du om finflyt ger samma typ av yta som vanligt flytspackel? Golvet ska ju bli snyggt också och inte "bara" jämnt. Jag hade tänkt att lägga en matt lack med härdare som avslutning.
 
Finflyt ger en jämnare yta än vanligt flyt du slipper skiftningarna
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Finflyt ger en jämnare yta än vanligt flyt du slipper skiftningarna
Hej! Jag anade det. Men det är skiftningarna som är snyggt. Det är de som gör golvet levande och får det att påminna om ett betonggolv. Det låter som att man i så fall lika gärna kan finspackla golvet och måla det. Men det var inte det jag ville åstadkomma. Frågan som återstår är "hur kommer ytan att se ut efter man slipat av åsarna och skulle det gå att polera och mattlacka ytan och få samma resultat som att mattlacka direkt på en flytspacklad ytan (utan ränder från tandspackeln).
 
Nej det kommer se annorlunda ut där det är ojämnt
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej det kommer se annorlunda ut där det är ojämnt
Hej Andreas. Jag tror att det är något fel på spacklet. Kolla bilden. Det går hur lätt som helst att karva ett hål med en skruvmejsel. Jag testade även med slipmaskinen och papper 80 och det gick snabbt att slipa bort "tänderna". Men ytan under som som du ser på bilden liknar putsat murbruk. Jag börjar lukta reklamation av spacklet. Eller vad tror du? Man ska väl inte kunna karva hl med en skruvmejsel i ett golv legat 72 timmar efter flytningen?
 
  • Skadat golvspackel med ett hål karvat av en skruvmejsel och spår av slipning med papper 80.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar inte rätt, Industri är ju stenhård och tål ju va som ytskikt. Kontakta firman tycker jag.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Verkar inte rätt, Industri är ju stenhård och tål ju va som ytskikt. Kontakta firman tycker jag.
Det ska jag göra. Jag har tomsäckarna kvar och jag ska även kolla upp vad dom har använt. Tack för din support och ha en fortsatt trevlig helg! /Eric
 
För mycket vatten i skulle jag tro
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
För mycket vatten i skulle jag tro
Vi har blandat enligt anvisningaran på påsarna. Menar du att även ränderna från tandspackeln beror på att det är för mycket vatten och i så fall varför blir det ränder?
 
Nej ränderna beror på att man är för långsam dvs gått över öppettiden men att det är poröst beror ofta på att man har haft för mycket vatten i vad är det för spackel?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej ränderna beror på att man är för långsam dvs gått över öppettiden men att det är poröst beror ofta på att man har haft för mycket vatten i vad är det för spackel?
Intressant! Firman har lagt två lager. Först la man cirka 10 mm med detta snabbspackel ( se bilden). De använde då en stor rulle som skulle ta bort kanterna från bredspackeln. MEN ... rutmönstret från rullen blev synligt och det såg för jäkligt ut! De menade själva att det aldrig sett detta tidigare. I torsdags lade de på ytterligare 6 mm av ett annan spackel. Jag har tyvärr inte namnet. Men jag har tomsäckarna kvar och kan kolla i morgon. Tror att det hette 900 ...något ...
 
  • Tomma säckar av NFM Cem Flyt Snabb ligger på ett stökigt underlag med en gul svart jacka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte det jag hade valt som synligt golv kanske
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Inte det jag hade valt som synligt golv kanske
Jag tror att detta kommer att sluta i att firman får köra ner golvet och lägga ett nytt lager men jag är rädd för att de inte vet vad de ska lägga. Vad skulle du rekommendera? Jag vill ju ha en yta som är så betonglik som möjligt och där färgskiftningar är välkomna. Och hur tjock måste man lägga som minst?
 
Oftast beror ju färgskiftningarna du vill ha på att vatten går upp i ytan då är ju chansen större för det med tjocka lag kanske skulle kika på ett designspackel?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Oftast beror ju färgskiftningarna du vill ha på att vatten går upp i ytan då är ju chansen större för det med tjocka lag kanske skulle kika på ett designspackel?
Designspackel var ordet! Tänk om jag känt till det ordet lite tidigare. Hittade ett spackel som heter BAC BETONG. Hårt som betong och kan läggas så tunt som några mm. Kan läggas ovanpå trä och linoleummattor. Verkar för bra för att vara sant. Dessutom finns det i mängder av kulörer! Firman har tydligen lagt golv till Stadium och har bra referenser. Men det är säkert svindyrt. Återstår att se om "min" golvfirma vill bekosta detta.

http://ideflooring.se/vaara-golv/bac-betong-designspackel/
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.