Har en VVB hemma av detta excellenta märke. Dock verkar hen inte må så bra eftersom den verkar elda på så mycket så kablarna fram till patronen smälter. Bokstavligt talat.

Misstänker att termostatboxen har lagt av helt och måste köpa ny. Min fråga är dock vilken ska jag ta?
http://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-Metro--Metro-styrbox-65-C-termostat-197520.html
Eller
http://www.vvsochbad.se/Reservdelar...-88-termostat-till-vattenvaermare-215506.html

Hittar inget på Metrotherms hemsida om RSK nummer och modellnummer osv och vill gärna beställa nu ikväll så skiten hinner komma så fort som möjligt

Tackar för snabba svar
Mvh
Tobiaseld
 
Krilleman
Inte behöver du värma vattnet till 88º
 
Det har du helt rätt i

Beställer ett 65graders och hoppas det är rätt

Är detta nåt man får göra själv? har en del elvana men ingen behörighet.
 
Hej. Letat runt på nätet efter problem med vår vv-beredare.

Hittade denna tråd. Vi har också en metro 2003 som börjat krångla. Tror också termostaten är trasig. Så står inför samma problem som du hade.
Tänkte bara hör om det löste sig för dig med 65 gradiga? Var installationen svår?

Mvh
 
Vad är det som krånglar? Smälter kablarna eller går proppen?
 
Den värmer inte vattnet tillräckligt. Det är bara då man vrider termostaten till max som lampan tänds men den slocknar kanske efter 5min. Då är vattnet hett i kranarna men bara under ca en halv minut. Sen är det ljummet igen. Nu i skrivande stund funkar tänds inte lampan alls även om jag är där och vrider.
 
P danneha skrev:
Den värmer inte vattnet tillräckligt. Det är bara då man vrider termostaten till max som lampan tänds men den slocknar kanske efter 5min. Då är vattnet hett i kranarna men bara under ca en halv minut. Sen är det ljummet igen. Nu i skrivande stund funkar tänds inte lampan alls även om jag är där och vrider.
P danneha skrev:
Den värmer inte vattnet tillräckligt. Det är bara då man vrider termostaten till max som lampan tänds men den slocknar kanske efter 5min. Då är vattnet hett i kranarna men bara under ca en halv minut. Sen är det ljummet igen. Nu i skrivande stund funkar tänds inte lampan alls även om jag är där och vrider.
Säkringarna är för övrigt hela
 
Verkar som att den klarar att värma vattnet men att den inte står på och gör det tillräckligt länge
 
S
Ska du ha en termostat , hur ser den ut en rektangel med lampa och inställning
Kanske har en i bilen , ge mig ett PM med telnummer
 
S skutten11 skrev:
Ska du ha en termostat , hur ser den ut en rektangel med lampa och inställning
Kanske har en i bilen , ge mig ett PM med telnummer
 
  • Termostat för värme med METRO-logotyp, inställningsratt och indikatorlampa för 'varme til'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du har ett PM
 
S
Dom VVB ni har är med steatitelement 2 fasiga 400V 3 KW .är lite sällsynt med kalk på insidan ,men i skåne så är det massor av kalk i vattnet så där kan det nog bli
 
Någon som vet om det har någon betydelse om jag väljer 88 istället för 65? Då den på 88 är billigare konstigt nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.