Hej!

Så här ser det ut hos mig nu. Här är det tänkt att bli gräsmatta!

Underlaget är lera som legat under pressening i två år. Maskarna på bilden verkar ha trivts bra. Gruset ni ser över leran är från jobbet med stenläggningen.

Kan jag fylla på med matjord och få ett bra resultat eller ska jag göra något annat med underlaget först?

Funderar på sådant som dräneringsrör, grus, gräva bort etc.

Lerigt underlag i blivande trädgård med grushögar och stenmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lerigt underlag med grus över förberett för anläggning av gräsmatta, synliga daggmaskar i leran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lerigt underlag med maskar och småstenar, tänkt att bli gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med grus och lera där gräsmatta är planerad, maskar synliga, betongblock i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Ser ut som lite av en bassäng där , hur har det varit under de 2 åren som en pool eller har det runnit undan
samt åt vilket håll har vattnet gått
 
”Bassängen” har det blivit nu sen vi fick mur och sten. Alldeles nyss på plats.

Innan så har vattnet runnit från huset.
 
S
Då måste du nog se till att ev vatten har en möjlighet att komma ut på något sätt , tänk dig själv något som monsunregn , då kan du nog bada bland grässtråna ., leran är tät och släpper inte genom vatten i större skala
En dränering är nog inte fel i det här läget , har du någonstans att få bort vatten , måste nog bli genom muren på något ställe
I övrigt är det bra med lera , den håller fukten och bara fyll upp med jord
 
Röret på första bilden är dräneringen som ligger runt huset.

En fundering jag har är att lägga rör längs muren som ansluter till den?
 
S
Inte fel med det , då går vattnet bort när det blir för högt , eftersom det ligger där så har du ingen källare att vara rädd för , lägg gärna några på tvären eller snett mot dränen och tänk på att det finns lite fall ,
Det går bra att lägga dränen med lite kross intill och en duk över , vid anslutning mot den du har går det att kapa befintlig så du får ett kors
Lägg en duk dubbel över korset och några lager med byggplast ovanpå så blir det en tunnel som inte kommer att sätta igen sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.