KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller som vår käre bluff-finansman Refaat el-Sayed, med egyptiskt ursprung, sa:
Här ligger en gravad hund :)
Fogsvans, klassisk felöversättning. Eller ont krut.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Fogsvans, klassisk felöversättning. Eller ont krut.
Och pudelns kärna.
 
Mikael_L
Men pudelns kärna är väl inte så svårt att gissa vad det betyder.

Det är en massa mjukt fluff, som omger det riktiga, fasta. Dvs t.ex. att man lyssnar på någon, och för höra en massa löst fluff länge, innan man till sist "når pudelns kärna".


Det är lite som när man tar löken som en liknelse till att det finns många lager på något/någon.



På tal om lök, "Lök på laxen", vad tusan betyder det? Jag är inte ens säker på om det betyder att något är bra, eller om det är dåligt ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
På tal om lök, "Lök på laxen", vad tusan betyder det? Jag är inte ens säker på om det betyder att något är bra, eller om det är dåligt ...
Det läste jag om häromdagen någonstans. Det är ett ganska gammalt uttryck och definitvt något dåligt. betydelsen är väl något stil med "att förstöra något bra" eller att "förstärka det dåliga". Ursprungligen så var det bara "lägga lök på ...xxx.." och refererade till lökens skarapa smak och lukt. Sedan tillkom laxen nog mest för att det helt enkelt låter bättre som uttryck med ett kort ord som börjar på samma bokstav som "lök", litet bättre flyt helt enkelt än att säga t.ex. "lök på det saltade kokta fläsket".

Minns inte var jag läste detta men den som vill ha en källa kan ju googla själv. :)
 
ricebridge ricebridge skrev:
Nej, nej, nej, nej. Det är en korrekt översättning från Goethe.
[länk]
Goete var en stor poet.

Man säger inte Goete, man säger Göte.

Göte var en stor pöt.
 
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Pudelfnatt var bra. :D
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Ja gärna förr i tiden.
Inte längre...samma kinaskit som allt annat men till dubbla priset.
Näe att produktionen flyttat från USA till Kina har inte sänkt kvaliteten. Deras emaljerade kupor är omatchade. Och de är så täta att man kan röka BBQ i dem. Det tror jag knappt din landmann klarar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
På tal om lök, "Lök på laxen", vad tusan betyder det? Jag är inte ens säker på om det betyder att något är bra, eller om det är dåligt ...
Det är väl som att hälla vatten på en gås ungefär :thinking:

jac jac skrev:
Sedan tillkom laxen nog mest för att det helt enkelt låter bättre som uttryck med ett kort ord som börjar på samma bokstav som "lök"
Ja alitteration (bokstavsrim) har gamla anor här i norr.
Som det står i Snorre sturlassons Eddan:
Fä dör, fränder dör, själv dör du även.
Men ett vet jag som aldrig dör: Dom över Död Man.

jac jac skrev:
litet bättre flyt helt enkelt än att säga t.ex. "lök på det saltade kokta fläsket"
Va? Fläsk med löksås är väl närmast en nationalrätt :surprised:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fläsk med löksås är väl närmast en nationalrätt
Stekt fläsk ja, inte kokt. Dessutom så är det väl ytterligare ett skäl till att inte använda "lök på det saltade kokta fläsket" i en negativ bemärkelse. Denna rätt serveras f.ö. varje tisdag på ett ställe i närheten av jobbet. Men ibland kostar jag på mig raggmunk eller t.o.m. bruna bönor till fläsket istället. (y)
 
jac jac skrev:
Stekt fläsk ja, inte kokt.
 
jac jac skrev:
… ibland kostar jag på mig … bruna bönor till fläsket … . (y)
J — a gottegris …
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Bästa raggmunken (vilket namn egentligen!) serveras på restaurang raggmunken i Jönköping. Tvärsöver rondellen vid Biltema.

Men nu var det ju inte raggmunkar tråden skulle handla om.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bästa raggmunken (vilket namn egentligen!) serveras på restaurang raggmunken i Jönköping. Tvärsöver rondellen vid Biltema.

Men nu var det ju inte raggmunkar tråden skulle handla om.
Jäkligt god raggmunk. Krubbstugan i Linköping ligger inte långt efter.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bästa raggmunken (vilket namn egentligen!) serveras på restaurang raggmunken i Jönköping. Tvärsöver rondellen vid Biltema.

Men nu var det ju inte raggmunkar tråden skulle handla om.
Åh, tack för tipset!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.