Enkel dum fråga. Varför behövs backventil och säkerhetsventil på en Elberedare? Tryckökningen när vattnet värms tas ju upp av kallvattnet och blir ytterst marginellt men med backventil behövs ju en säkerhetsventil.
Det finns ju "Här går man" Är detta en "så gör man". Känns lite onödigt, har 2 små stugor som kallställs, den ena med ventilrör och backventil är besvärlig. Den utan säkerhetsventil tömmer sig själv. Alltid viktigt att ingen luft finns kvar innan
Elen slås på. Finns det några formella bestämmelser??
Owe L
 
Backventilen är för att inte uppvärmt vatten ska tryckas tillbaks i färskvattnet. Således behövs säkerhetsventilen för det ska kunna släppas ut en skvätt när vattnet värms och expanderar.
 
Jag har åxå hört den förklaringen. Men är det problem? Blir bara litegrann vid VVB. Märker ingen problem vid användning, slipper slangar och annat otyg. Ligger närmast pumpstationen och har säkert högsta trycket. Blir alltid lite vått i ena stugan. Vad säger reglerna??? Eller är det för att få sälja mer grejer som grannen tror?
 
Några anledningar ( det finns flera) :
1 Om varmvattnet tillåts tryckas tillbaka i kallvattenledningen kommer det alltid att finnas ett ställe där det är mycket gynnsamt för " icke önskvärda" bakterier att fritt växa till.
2 Har man gemensamt vatten med andra t.ex. kommunalt vatten, så tappar leverantören kontrollen över kvaliteten på det levererade vattnet.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Några anledningar ( det finns flera) :
1 Om varmvattnet tillåts tryckas tillbaka i kallvattenledningen kommer det alltid att finnas ett ställe där det är mycket gynnsamt för " icke önskvärda" bakterier att fritt växa till.
2 Har man gemensamt vatten med andra t.ex. kommunalt vatten, så tappar leverantören kontrollen över kvaliteten på det levererade vattnet.
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Några anledningar ( det finns flera) :
1 Om varmvattnet tillåts tryckas tillbaka i kallvattenledningen kommer det alltid att finnas ett ställe där det är mycket gynnsamt för " icke önskvärda" bakterier att fritt växa till.
2 Har man gemensamt vatten med andra t.ex. kommunalt vatten, så tappar leverantören kontrollen över kvaliteten på det levererade vattnet.
Låter ju vettigt även om det är mycket liten mängd som trycks tillbaka och det "åker" ju in så fort man öppnar ngn varmvattenkran. Ska byta till 10 kg säkerhetsventil få se om det hjälper. har man Enskilt vatten bör det vara enklare eftersom trycket ofta är lägre. Lite tidsödande vid kallställning av vattensystem dock.
 
O OweL skrev:
Lite tidsödande vid kallställning av vattensystem dock.
Men du har väl möjlighet att tappa ur systemet med 2 ventiler ( varm- och kallvatten) placerade på " lägsta punkt" ?
Bara att öppna dessa samt alla blandare ( ställda på mittläge) och säkerhetsventilen, när det ska kallställas.
Att med bara självtryck tappa ur systemet tar ju en viss tid, men om bara det går in luft bakvägen genom varmvattenanslutningen, så går det ändå relativt bra.
 
O OweL skrev:
det "åker" ju in så fort man öppnar ngn varmvattenkran.
Eller när man öppnar en kallvattenkran. Man vill inte ha vatten från beredaren som har legat ljummet i rören i dricksvattnet.

Tömma beredaren kan du väl göra med säkerhetsventilen?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men du har väl möjlighet att tappa ur systemet med 2 ventiler ( varm- och kallvatten) placerade på " lägsta punkt" ?
Bara att öppna dessa samt alla blandare ( ställda på mittläge) och säkerhetsventilen, när det ska kallställas.
Att med bara självtryck tappa ur systemet tar ju en viss tid, men om bara det går in luft bakvägen genom varmvattenanslutningen, så går det ändå relativt bra.
Ja men säkerhetsventilen måste åxå öppnas. Mest irriterande är pölen som blir varje gång man startar. Har fått hyfsad lutning så allt rinner ur. När backventilen fallerar på gamla system går det väl ut mängder av vv i kv?
 
Säkerhetsventilen ska du inte tumma på den är viktig och bra att ha direkt vid VVB och utan möjlighet att koppla ur med tex kran för KV. Därför det praktiskt ofta är satt ett ventilrör med avstängning, backventil, säkerhetsventil och termisk blandningsventil där.

Backventilen är till för att man inte ska få VV ut i KV tappställen och då i sån mängd att det blir störande varmt inte att liten mängd rör sig i anslutande KV rör. Det har inte så mycket med återsugningsskydd mot vattennätet att göra det är backventil på inkommande servis som tar hand om det.

Har du en egen liten anläggning och inte får problem med varmvatten i kalla tappställen kan du klara dig lika bra utan backventil och bara ha säkerhetsventilen. Den lilla expansionen tas ju då som sagt upp i anläggningens ack dvs någon hydrofor.
 
Jag har ett system utan backventil i en stuga med eget vatten. Har märkt nu på slutet att det faktiskt går en del varmvatten baklänges till kallvattnet. Jag tror att det finns en liten mängd luft kvar i varmvattenberedaren som ger en hydroforverkan och trycker ut vattnet. Våran pump är för liten så spolar vi mycket vatten faller trycket mycket. Då expanderar den lilla luftbubblan till ganska stor volym.

Jag kommer att montera backventil !

Kanske man istället får planera och montera extra avtappningsventil vid backventilen så man kan tömma systemet riktigt.
 
B Bjober skrev:
Jag har ett system utan backventil i en stuga med eget vatten. Har märkt nu på slutet att det faktiskt går en del varmvatten baklänges till kallvattnet. Jag tror att det finns en liten mängd luft kvar i varmvattenberedaren som ger en hydroforverkan och trycker ut vattnet. Våran pump är för liten så spolar vi mycket vatten faller trycket mycket. Då expanderar den lilla luftbubblan till ganska stor volym.

Jag kommer att montera backventil !

Kanske man istället får planera och montera extra avtappningsventil vid backventilen så man kan tömma systemet riktigt.
Har grunnat lite mer. Med eget vatten borde det ju bli än större backflöde av varmvatten när ttycket "in" ändrar sig mycket. Men finns det regler som är bindande. Hade en gång en diskussion med en Rörmokare, lika tjurig som jag. Hans sista försvar för sin teori blev att " så har man alltid gjort".
 
Är inte helt säker, men regulatoriskt är det väl så att du måste ha en säkerhetsventil. Om en säkerhetsventil saknas och någon person skadas av hett vatten eller kringflygande rördelar, så är jag övertygad om att någon kan bli ansvarig för olyckan och då kunna straffas för den vårdslösheten.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
O OweL skrev:
Tryckökningen när vattnet värms tas ju upp av kallvattnet och blir ytterst marginellt men med backventil behövs ju en säkerhetsventil.
Det kan ju vara så att inkommande kallvatten är avstängt av någon anledning. Då måste det expanderande vattnet kunna ta vägen någon stans.
 
O OweL skrev:
Har grunnat lite mer. Med eget vatten borde det ju bli än större backflöde av varmvatten när ttycket "in" ändrar sig mycket. Men finns det regler som är bindande. Hade en gång en diskussion med en Rörmokare, lika tjurig som jag. Hans sista försvar för sin teori blev att " så har man alltid gjort".
Du behöver inte grunna så mycket. Säkerhetsventil ska du givetvis ha direkt vid beredaren, backventil kan du hoppa om du inte lider av vad Bjober skrev eller vad jag försökte förklara i #9. Backventil på sin anslutning till större nät tex kommunala sk återsugningsskydd är något annat och gäller som skydd för hela anläggningen.

Så behåll säkerhetsventilen finns inget försvar för att avvika där. Backventilen gör du som du vill med även om dina skäl för åtminstone mig är svaga.
 
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte grunna så mycket. Säkerhetsventil ska du givetvis ha direkt vid beredaren, backventil kan du hoppa om du inte lider av vad Bjober skrev eller vad jag försökte förklara i #9. Backventil på sin anslutning till större nät tex kommunala sk återsugningsskydd är något annat och gäller som skydd för hela anläggningen.

Så behåll säkerhetsventilen finns inget försvar för att avvika där. Backventilen gör du som du vill med även om dina skäl för åtminstone mig är svaga.
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte grunna så mycket. Säkerhetsventil ska du givetvis ha direkt vid beredaren, backventil kan du hoppa om du inte lider av vad Bjober skrev eller vad jag försökte förklara i #9. Backventil på sin anslutning till större nät tex kommunala sk återsugningsskydd är något annat och gäller som skydd för hela anläggningen.

Så behåll säkerhetsventilen finns inget försvar för att avvika där. Backventilen gör du som du vill med även om dina skäl för åtminstone mig är svaga.
Om Du inte har backventil eller stängd kv kran, vad gör då säkerhetsventilen för nytta, hur kan jag då få ett högre tryck???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.