Bygger om en lägenhet och har rivit ut golvet i köket för att skapa ett designgolv med betongkänsla. Har bottnat med 12 cm EPS och därefter lagt två lager med flytspackel "Industrispackel". Men flytspacklet flöt inte ut som det skulle och ytan är nu som en tvättbräda efter tandspackeln. Killarna som gjorde det har aldrig varit med om detta tidigare men nu sitter jag med skägget i brevlådan för jag kan inte gjuta ett laget till.

Någon som vet om man kan använda en betongslip och gå på ett flytspacklat golv?
Och hur kommer ytan att se ut efter slipning?

Min tanke är att mattlacka golvet och sedan montera köket ovan på detta. Men vågar jag slipa bort ränderna?

Alternativet är att låta finspackla golvet och måla det med epoxy men det var inte min tanke och är en trist lösning :(
 
  • En ojämn yta av flytspackel på golvet med märken efter tandspackeln och reflektion av ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt flytspacklat golv med vågiga linjer och ojämnheter som efter en tandspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn yta av flytspackel på ett golv som liknar ett tvättbräda efter applicering med tandspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"killarna som gjorde det" - firma eller privat? Är det en firma får de ju fixa till det efter sig.
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
"killarna som gjorde det" - firma eller privat? Är det en firma får de ju fixa till det efter sig.
Liten firma men de verkar inte ha så stor erfarenhet av små köksgolv och jobbar mer med industrigolv. Jag känner att jag inte kan förlita mig på att de kan fixa det. I så fall hade det redan gjort det kan jag tycka. Därför vill jag undersöka på egen hand. Kanske fixar jag det själv och kräver ekonomisk kompensation. Men jag vill ju veta vilken yta jag kan förvänta mig och jag slipar bort ränderna.
 
Kanske är det en möjlighet att toppa med ett skikt tunnflyt? Har inte själv använt det men det verkar ju vara som smutsigt vatten som flyter ut väldigt slätt med liten tjocklek. Se det som något att utforska mer än ett förslag med garanti :)
 
  • Gilla
Eric Björk
  • Laddar…
Du kan slipa/polera upp golvet i ett gäng olika steg. Sedan kör man en ytbehandling på det så blir det toppen. Samma princip som när man gör superfloor(googla)
 
Det är nog kört ser alldeles för poröst ut kanske kan köra ner det och flyta en gång till?
 
H Hektor66 skrev:
Du kan slipa/polera upp golvet i ett gäng olika steg. Sedan kör man en ytbehandling på det så blir det toppen. Samma princip som när man gör superfloor(googla)
Intressant! Det är detta jag är ute efter men jag visste inte om man kan uppnå liknande resultat på ett flytspacklat golv som på ett gjutet betonggolv + Superfloor. Kan man t.ex använda samma typ av polish på spackel som på betonggolv. Hittade en firma som fixar superfloor i 2 steg istället för 9.
. Får kolla med dem vad de tror. Tack för tips!!
 
  • Gilla
Rikarddahlqvist
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är nog kört ser alldeles för poröst ut kanske kan köra ner det och flyta en gång till?
Visst ser det poröst ut på bilden! I morgon har det härdat klart och jag ska då testa med en mejsel hur hårt det är. Om det är poröst borde jag kunna reklammera spacklet som ska bli lika hårt som betong. Är det hårt hoppas jag kunna slipa och polera. Att flyta en gång till känns inte som en option. Killarna som gjort jobbet har testat två gånger med samma resultat trots att de bytt material. Därför känns slipning som en mer kontrollerat. Om det nu funkar vill säga.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kanske är det en möjlighet att toppa med ett skikt tunnflyt? Har inte själv använt det men det verkar ju vara som smutsigt vatten som flyter ut väldigt slätt med liten tjocklek. Se det som något att utforska mer än ett förslag med garanti :)
Tack! Ska kolla hur tunt man kan flyta med tunnflyt.
 
Fixa själv och begära kompensation kan bli svårt, oftast måste de beredas tillfälle att åtgärda själva först.
 
Vi har anlitat företag som gör superfloor golv fast på spackel. Detta på stora industrier där det gamla betonggolvet inte hållit måttet. Då har vi flytspacklat en kaka som sedan polerats och behandlats med med något medel.
 
  • Gilla
Eric Björk
  • Laddar…
@Eric Björk man kan inte gå på spacklet så hårt som man gör på ett betonggolv då blir det hårt att få snyggt igen. Jag hade nog slipat golvet slätt dvs få bort alla ojämnheter från tandspacklingen sen toppa med 5 mm finflyt om det finns utrymme för det som ytskikt finns en del olika sätt att behandla spackel ett är att polera det. Man kan även tänka sej att använda en klarlack direkt på bara några ner lite innan. Mvh Andreas
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kanske är det en möjlighet att toppa med ett skikt tunnflyt? Har inte själv använt det men det verkar ju vara som smutsigt vatten som flyter ut väldigt slätt med liten tjocklek. Se det som något att utforska mer än ett förslag med garanti :)
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kanske är det en möjlighet att toppa med ett skikt tunnflyt? Har inte själv använt det men det verkar ju vara som smutsigt vatten som flyter ut väldigt slätt med liten tjocklek. Se det som något att utforska mer än ett förslag med garanti :)
fia_mstd fia_mstd skrev:
Fixa själv och begära kompensation kan bli svårt, oftast måste de beredas tillfälle att åtgärda själva först.
De misslyckades första gången och fick ett försök att flyta ett laget till men det blev lika illa. Frågan är hur många chanser de kan kräva, de verkar bara ställa till det.
 
H Hektor66 skrev:
Du kan slipa/polera upp golvet i ett gäng olika steg. Sedan kör man en ytbehandling på det så blir det toppen. Samma princip som när man gör superfloor(googla)
Ditt inlägg ger mig hopp och jag skulle gärna vilja att du utvecklar detta om du kan. Har du egen erfarenhet av att slipa och polera upp ett flytspacklat golv? Använder man samma slipmaskin som till betonggolv, samma polermedel och polermaskin?
 
H Hektor66 skrev:
Vi har anlitat företag som gör superfloor golv fast på spackel. Detta på stora industrier där det gamla betonggolvet inte hållit måttet. Då har vi flytspacklat en kaka som sedan polerats och behandlats med med något medel.
Inressant! Har du möjligtvis namnet på företaget och var finns dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.