På åtta somrar så har den gigantiska hallondjungeln i nordvästra hörnet av carporten och bullerplanket producerat sammanlagt ETT hallon, trots att denna hydra breder ut sig bortåt 4x6x2-3 meter varje år. Vi har slaktat ner den flera gånger, men även åren efteråt växer den snabbare än den svenska statsskulden, dock fortfarande utan att producera något som helst ätbart.
Nu ska den DÖ. Där ska bli vedbod sådetså, moahaha.
Men hur får man bort eländet? Den kryper redan in i carporten, och har en modertumör till jättebuske på andra sidan planket, som envist skickar in nya frontsoldater i kriget mot oss andra.
Hälla bensin på, tutta på, och sen strö släckt kalk över har jag redan funderat på, men det känns olämpligt av någon anledning.
Fler förslag?
 
Kapa ner den till mark, borra små hål i stubbe, fyll på med Roundup, låt den dö, gräv upp?

Trädstubbe med hål behandlad med kemikalie, omgiven av lövverk, nära ett rödmålat staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Kapa ner den till mark, borra små hål i stubbe, fyll på med Roundup, låt den dö, gräv upp?

[bild]
Är Hallonhydra en sorts träd? Hittar inget när jag googlar på det.
Trodde det var vanliga hallon vi pratade om? De har ingen stubbe att borra hål i.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Är Hallonhydra en sorts träd? Hittar inget när jag googlar på det.
Trodde det var vanliga hallon vi pratade om? De har ingen stubbe att borra hål i.
Det ÄR en vanlig hallonbuske, om än en ovanligt bortskämd och självgod sådan. Liknelsen med en genomsnittlig hydra kommer sig däremot av att den mycket riktigt inte har någon stam. Tvärtom, kapar man ett skott, kommer fyra åter.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det ÄR en vanlig hallonbuske, om än en ovanligt bortskämd och självgod sådan. Liknelsen med en genomsnittlig hydra kommer sig däremot av att den mycket riktigt inte har någon stam. Tvärtom, kapar man ett skott, kommer fyra åter.
Jo, det var det jag trodde. Fast Banvaktarn verkar mena att din "hallonhydra" har en stam och en stubbe som du kan borra hål i?

Att det inte kommer några hallon beror nog mest på att du tar ner den helt och hållet, du ska bara ta bort dem som redan burit bär, men det kan också vara för skuggigt. De grenar som INTE bär bär låter du vara till nästa år, så får du hallon.

Att det kommer fyra nya om man klipper en är också helt normalt, de sprider sig ju med rotskott. Du måste dra upp rötterna om du ska få bort den. Om det är tätt och om du vill ha hallon kan du gärna gallra så att det blir lite glest och fint, då kommer det inte fyra nya, utan bara en eller två, som du låter stå till nästa års skörd.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack @Anna_H , men vi har försökt allt, utom möjligen att köpa frusna hallon och klistra upp i grenarna. Så nu har den fått sina chanser, och skall förpassas från detta jordiska. Dock utan möjlighet att borra ihjäl den uti någon stubbe, som den alltså inte har.
 
Stubbe eller inte så bör det gå att borra ett par små hål om man väljer att injektera lite Roundup.

Som på bilden min var det en björk på 10meter som växte direkt ifrån grund, året efter jag sågat ner den slog den skott, borrade lite hål med Roundup. den dog på någon vecka, nu är den uppgrävd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.