Tänkte försöka få till min gräsmatta som i dagsläget består av mossa och ogräs känns det som. Men har läst runt på lite olika ställen om vad man bör göra, t ex olleberg.nu men har en fråga gällande ordningen.

Har Florovit Masterlawn/mossa som jag det står att man bör gödsla med i mars/april så det tänkte jag göra nu till veckan då det väntas regn i 2 dagar. Men ska jag börja med gödslet och sedan vänta tills gräset har växt och jag klippt ca 2-3ggr innan jag vertikalskär och sedan toppdressa samt stödså direkt efter vertikalskärningen. Eller bör jag gå på någon annan ordning?
 
brukar bara gå igenom med räfsa och få bort mossa. aldrig behövts gödsel eller toppdress.
mycket av ogräset är bra för gräsmattan. det som tas bort är maskroser
 
Må så vara. Men vill helst ha en fin grön gräsmatta då jag personligen tycker e det är finare samt mycket mjukare att gå på. Så därför jag tänkte jag prova ta tag i det.

Men frågan till er som kan, är det rätt ordning eller bör jag göra något på annat sätt?
 
Grillen Grillen skrev:
Må så vara. Men vill helst ha en fin grön gräsmatta då jag personligen tycker e det är finare samt mycket mjukare att gå på. Så därför jag tänkte jag prova ta tag i det.

Men frågan till er som kan, är det rätt ordning eller bör jag göra något på annat sätt?
hur är din jord nu? mjuk eller ganska hård?
 
Medelhård till hård på sina ställen.
 
Grillen Grillen skrev:
Medelhård till hård på sina ställen.
låt det det gå två-tre klipnningar innan du gör något. ( så att gräset är i växafas)
(klipper du med uppsamlare så skall du använda vertikalskär minst en gång per år)
veritkal skär hela gräsmattan.
toppdressa (skulle ta planteringsjord med naturgödsel)
så nytt. använd gärna en långsamt växande gräsort.

senare tar du en molning sommardag gödslar(gärna med en gräsgödsel som morverkar mossa)
se till att vattna efter gödsling
 
Grillen - kolla in Olle Bergs renoveringsprogram. Där står allt du behöver veta. I grunden kan man säga: behandla mossa, ogräs, vertikalskär och stödså. Gödsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.