Rostfritt och aluminium är ju två material som ärgar ihop. . Oj vad många rostfria skruvar man drog av när man började arbeta som servicetekniker i livsmedelsindustrin, där man gillar dessa metaller eftersom de inte rostar ... Men ihop... Burr ..
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Rostfritt och aluminium är ju två material som ärgar ihop. . Oj vad många rostfria skruvar man drog av när man började arbeta som servicetekniker i livsmedelsindustrin, där man gillar dessa metaller eftersom de inte rostar ... Men ihop... Burr ..
Oj vad många syrafasta skruvar det sitter i segelbåtarnas aluminiummaster, byggda i Göteborg.
Men de seglar ju bara omkring på Nordsjön, Engelska Kanalen och Medelhavet i en korrosiv saltstänkt miljö. Kan ju vara därför de håller så bra :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj vad många syrafasta skruvar det sitter i segelbåtarnas aluminiummaster, byggda i Göteborg.
Men de seglar ju bara omkring på Nordsjön, Engelska Kanalen och Medelhavet i en korrosiv saltstänkt miljö. Kan ju vara därför de håller så bra :)
Tja, har ingen erfarenhet av vare sig segelbåtar eller aluminiummaster, men jag antar att det skulle vara lika spännande att få ur rostfria skruvar ur dem, utan att värma dem?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, har ingen erfarenhet av vare sig segelbåtar eller aluminiummaster, men jag antar att det skulle vara lika spännande att få ur rostfria skruvar ur dem, utan att värma dem?
Jag hanterar rostfria gängor dagligen i rörsystem. Det brukar inte vara några problem, bara man är noggrann vid montaget. Det är väldigt viktigt att man använder ändamålsenligt fett för att smörja gängorna och kontrollera att gängorna inte är skadade. Det räcker med en liten grad på gängorna för att de ska skära. Jag antar att man kan smöra gängorna vid montering i aluminium också.
 
D Deathtrip2000 skrev:
Jag hanterar rostfria gängor dagligen i rörsystem. Det brukar inte vara några problem, bara man är noggrann vid montaget. Det är väldigt viktigt att man använder ändamålsenligt fett för att smörja gängorna och kontrollera att gängorna inte är skadade. Det räcker med en liten grad på gängorna för att de ska skära. Jag antar att man kan smöra gängorna vid montering i aluminium också.
Jojo, med rätt kladd funkar det utmärkt .. Men det vet man ju sällan om man inte skruvat ihop det själv .. Var mest bara ett tips till TS, så hen slipper dra av skruven i onödan ..
 
Tackar för alla tips. Har varit borta ett par dagar men skall til ”alternativboendet”, där ”problemet” finns så då blir det bild.
 
Måste ta DanJohansson i försvar lite...
Rostfritt och Aluminium har rätt olika elektronegativitet och är rent kemiskt inte helt lyckade att ha i kontakt.
Nu passiviseras ytan på dom så undviker man punktkorrosion genom fett, gängklister eller liknande så kan det säkert funka hyfsat bra ändå.
 
Och så finns det många olika aluminiumlegeringar i olika sammanhang som kan ha väldigt olika korrosionsegenskaper.
 
Gammalt staket med felvänd nedre gångjärnsdel för grind, mossbelagd stenplatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut. Grinden har aldrig varit monterad sedan staketet sattes upp för ca 50 år sedan. Nu har jag hittat grinden i ett uthus och vill ha dit den så att inte di små rymmer. Som synes är vinkeln på den nedre gångjärnsdelen riktad neråt och den bör ju vara uppåt
 
E EssoJ skrev:
[bild]
Så här ser det ut. Grinden har aldrig varit monterad sedan staketet sattes upp för ca 50 år sedan. Nu har jag hittat grinden i ett uthus och vill ha dit den så att inte di små rymmer. Som synes är vinkeln på den nedre gångjärnsdelen riktad neråt och den bör ju vara uppåt
Har den suttit uppe 50 år kan ju aluminiumet ha oxiderat. Aluminiumoxid är väldigt hårt.
I värsta fall kan man kapa det rostfria beslaget och borra ur det och gänga om hålet i aluminiumstolpen. Det viktiga är att man har ett ersättningsbeslag, som passar i grinden, innan man kapa det befintliga.
 
Skruven kan även vara galvad. Testa med en magnet. Är den den magnetisk är det galvat och inte rostfritt.
 
Nu hänger den där den ska vara. Med lite värme och små tag så gick det. Tack för alla gods tips.
 
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
D Deathtrip2000 skrev:
Skruven kan även vara galvad. Testa med en magnet. Är den den magnetisk är det galvat och inte rostfritt.
Det finns både magnetiskt och omagnetiskt rostfritt stål. De flesta rostfria stål är omagnetiska, men t ex knivar (och kylskåpsdörrar i rostfritt) ofta är gjorda av ett magnetiskt rostfritt stål.
 
S Strontus skrev:
Det finns både magnetiskt och omagnetiskt rostfritt stål. De flesta rostfria stål är omagnetiska, men t ex knivar (och kylskåpsdörrar i rostfritt) ofta är gjorda av ett magnetiskt rostfritt stål.
Nu handlar det inte om en kniv, eller en kylskåpsdörr. Det är nog inte så vanligt med gängad stång i magnetiskt rostfritt.
 
D Deathtrip2000 skrev:
Nu handlar det inte om en kniv, eller en kylskåpsdörr. Det är nog inte så vanligt med gängad stång i magnetiskt rostfritt.
Nej, det är antagligen inte så vanligt. Jag ville bara upplysa om att ett test med en magnet inte är någon garanti för att det inte skulle vara rostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.