Hur hög är muren?

  • En mur på 100cm.

    16 Röster 48,5%
  • Två murar på 50cm.

    17 Röster 51,5%
  • Antal röster
    33
Ur bygglovssynpunkt bedömer jag det, beroende på lite hur det är släntat innan kanske, att det kan upplevas som en mur så den skulle kunna vara lovpliktig.
 
J
Men en väldigt fin mur:)
 
Om din kompis Målgan tar bort den lägre muren, är det då kvar en mur på 100cm?
 
Enligt målgan är det då kvar en jordslänt på 50 och sedan en stödmur på 50 :)
 
harry73
Jag tycker att det är två murar på 50 cm, är dock lite osäker hur det bli i kanterna, där de närmar sig.
Sedan undrar jag om det gör någon skillnad eftersom en mur är bygglovspliktig oavsett höjden och oavsett om den har en jordfylld sida eller ej.

Ändrar man dessutom marknivån med mer än ca 0,5 m (beroende på vilken kommun det är) krävs också marklov.
Marklovet kan bakas in i bygglovet för muren, så det blir inga dubbla avgifter.

(nu tolkar jag kanske väldig många följdfrågor i första inlägget som TS kanske inte har :))
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att det är två murar på 50 cm, är dock lite osäker hur det bli i kanterna, där de närmar sig.
Sedan undrar jag om det gör någon skillnad eftersom en mur är bygglovspliktig oavsett höjden och oavsett om den har en jordfylld sida eller ej.

Ändrar man dessutom marknivån med mer än ca 0,5 m (beroende på vilken kommun det är) krävs också marklov.
Marklovet kan bakas in i bygglovet för muren, så det blir inga dubbla avgifter.

(nu tolkar jag kanske väldig många följdfrågor i första inlägget som TS kanske inte har :))
Du är inne och nosar på en bråkdel av Målgans frågor! Här är det bygglovsfritt med mur upp till 50cm. Ingen rundning på Målgans mur, så går inte ihop någonstans.
 
harry73
Hur såg slänten ut innan muren kom till?
 
harry73 harry73 skrev:
Hur såg slänten ut innan muren kom till?
Muren är väl inte byggd än? Fotot är ett exempel.
 
harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Muren är väl inte byggd än? Fotot är ett exempel.
Och Målgan är inte en låtsaskompis ;)
 
Hörru, passa dig jag och Målgan är väldigt nära varandra! Och som Anna skrev så är den inte byggd ännu. Idag är det en gammal stödmur med en slänt bakom.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Om där inte är en/två närmast identisk mur där innan så tänker jag det är svårt att bygga detta utan att passera gränsen för marklov och då blir oväsentligt om muren i sig teoretiskt kunde vara lovfri.
 
Den nedre muren finns där idag, denna ska ”Målgan” ”renovera”. Dock får han inte höja muren till marknivå utan att söka bygglov, vilken han principiellt stör sig på för en sådan enkel förbättrande åtgärd. Han försöker därför komma runt detta genom att renovera den gamla muren, sänka marknivån max 50cm och bygga en till mur max 50cm.
 
Hemmakatten
Absolut bygglovspliktig mur, menar jag. Oavsett att det kommer att bli jättesnyggt.
 

Bästa svaret

M
Och jag som ibland kör 71,5km/h på 70-väg hade nog glömt att kontakta kommunen i ett sånt här ärende.
Min inställning är sålunda, så länge ingen annan har ont av det man bygger, att det inte blir en olägenhet för grannen, att det inte påverkar säkerheten, att det inte kan bli ett försäkringsärende (typ svartbyggd skorsten och huset brinner ned) så låter jag sunda förnuftet råda.

Jag skulle misstänka att ingen av dina grannar skulle ha ont av denna mur(murar), snarare att det blir en större njutning att titta på. Men precis som på byggahus så finns det människor som ser det som livsuppgift att se allt som svart och vitt och däremellan är det ett streck. Så det är upp till dig att avgöra hur du profilerat dig i grannskapet. Juridiskt så är den med största sannolikhet bygglovspliktig då det finns nån regel om att muren är en konstruktion som är uppförd inom samma område på fastigheten och höjden överstiger 50cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.