Tack för alla svar.
Byta eller laga med skivor är inte aktuellt. Om det är snyggt eller inte spelar ingen roll i detta fall. Det är ett uthus vid fritidshuset i undanskymt läge ute på landet. Blir troligen ett försök med Ardex A46. Det får hålla så länge tills det blir tid och råd att byta hela taket.
Det blir väl nästa fråga längre fram. Ett sätt verkar vara att spika/skruva ströläkt ovanpå eterniten och sedan lägga plåttak på dessa.
 
Mikael_L
Om det bara är ett tillfälligt fix som ska sitta max några enstaka år och det inte spelar speciellt stor roll hur det ser ut skulle jag alla gånger satsa på någon fog och tätmassa, typ sikaflex.

Läs noga på tuben, så du får något som är för utomhusbruk, tål vatten, UV-ljus och allt som det kan utsättas för.

Ja detta om det nu alltså är sprickor och glipor som ska tätas, absolut max 1cm breda. Ty det funkar ju inte att bygga upp större ytor med det, men sprickor och sånt är det ju perfekt att täta lite snabbt med.
 
T TheGame skrev:
ok mina erfarenheter av minerit är skivor i olika tjocklekar ser inte hur man skulle kunna forma såna iaf.
men men inte aktuellt i mitt fall längre då jag har nytt tak :)
finns sticksågsblad, vinkelslip med diamant. sänksåg med rätt klinga.
har även använt dosborr för kakel
 
J js6033 skrev:
Tack för alla svar.
Byta eller laga med skivor är inte aktuellt. Om det är snyggt eller inte spelar ingen roll i detta fall. Det är ett uthus vid fritidshuset i undanskymt läge ute på landet. Blir troligen ett försök med Ardex A46. Det får hålla så länge tills det blir tid och råd att byta hela taket.
Det blir väl nästa fråga längre fram. Ett sätt verkar vara att spika/skruva ströläkt ovanpå eterniten och sedan lägga plåttak på dessa.
enklaste lösning är butyltejp. då behöver du inte upp taket och kolla om A46 fungerat.
gör du det bra så dammar en nedtagning av plattor mindre än om du ska dra skruvar igenom.
samt att du inte vet hur ditt underlag ser ut. om du inte tar bort plattorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.