Ska göra om badrummet o då ska en vägg rivas så det blir större men vill ha tips på hur man borde inreda det. Badkaret ska bort så nu blir det bara dusch.
Golvet ska upp så allt vatten o avlopp kan flyttas, tänker ha vattenburen golvvärme o plastmatta o fibo våtrumsskivor på väggarna, synpunkter på det?
 
BirgitS
Mitt förslag är duschen längst bort så man slipper gå över den blöta området utanför duschen på väg till toalett och handfat. Handdukar kan hängas på motstående vägg. Handfatet närmast dörren och toaletten bortanför det.

Garderob har du skrivit. Hur fungerar det med tätskiktet?

Föreslår att du använder ett ritprogram, t.ex. Ikeas planeringsverktyg, för att pröva olika alternativa placeringar. Det är nog också bättre om du laddar upp bilder direkt i forumet i stället för att klistra in dem i en PDF eftersom det nog finns en del som inte orkar öppna PDF:en för att kolla.
 
Jag säger som BirgitS. Allt på samma vägg, men jag hade kört toa, handfat och längst bort dusch.

Jag blir inte klok på hur du kan ha garderob och fönster bredvid varandra? Är det precis i någon hörna av huset?
 
BirgitS
nimhed nimhed skrev:
Allt på samma vägg, men jag hade kört toa, handfat och längst bort dusch.
Jag fick det till att kortväggen bredvid dörren var för kort för att en toalett ska rymmas, men om inte så är det ju också en bra lösning. Med småbarn kan det dock vara en fördel att de måste passerar handfatet på väg från toaletten eftersom det minskar risken för att handtvätten blir bortglömd.
 
Man går in i garderoben så det är bara dörr som öppnas in som tar plats, det blir samma golv inne i den som i badrum för den är inte så stor ...rymmer bara typ ett elfabackställ och tänker ha reglering för golvvärme o förgrening för vatten där också.
Handritad planritning av ett badrum med beteckningar för badkar, toalett och dörr till garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en liten garderobsplan med mått och markering för dörren in till garderoben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Så vitt jag förstår det så borde garderoben räknas som samma rum som badrummet och därmed behöva samma tätskikt på väggar och golv samt övriga bestämmelser. Men jag kanske tar fel?

Du utökar badrummet med ung. 2 kvm men verkar vilja ha mindre saker där än tidigare (dusch tar mindre plats än badkar). Vad vill du ha den extra ytan till?
Hur lång är väggen till vänster om dörren?
 
Det blir samma golv i garderoben men blir nog bara målade väggar, den kommer ju inte vara utsatt för stänk iaf men jag vet inte reglerna om det.
Ja det blir större men tänkte åtminstone ha en dusch som är 100x100, beror väl lite på utformningen. Större tvättställ blir det , handukstork o kanske ett extra spegelskåp:thinking: Väggen till vänster är 65 cm.
Tack för tips hittils!
 
På vänster sida, uppifrån och ner: dusch, toa, handfat. Hade nog gått att få in mer också om så önskats, men är det allt som ska in så...
 
BirgitS
P ptlf skrev:
Det blir samma golv i garderoben men blir nog bara målade väggar, den kommer ju inte vara utsatt för stänk iaf men jag vet inte reglerna om det.
Ja det blir större men tänkte åtminstone ha en dusch som är 100x100, beror väl lite på utformningen. Större tvättställ blir det , handukstork o kanske ett extra spegelskåp:thinking: Väggen till vänster är 65 cm.
Tack för tips hittils!
En stor risk i badrum är smygläckage i skarvar och det är också mycket viktigt med fall överallt mot golvbrunnen. Jag kan se vissa problem med sånt och din garderob. Det finns godkända målade våtrumssystem så det kan du ju kolla upp liksom övriga regler i Säkert vatten och GVK.

65 cm är ett utmärkt för ett handfat nära dörren och dess spegelskåp kan ju fortsatta över toaletten så får man in mer ljus i rummet genom att fönstrets ljus speglas.

100 cm dusch + 80 cm toalett + 120 cm kommod blir 300 cm och därmed finns det fortfarande plats för t.ex. ett högskåp längs vänsterväggen för mer förvaring om ni behöver det eller ha ändå större kommod.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På vänster sida, uppifrån och ner: dusch, toa, handfat. Hade nog gått att få in mer också om så önskats, men är det allt som ska in så...
Är lite inne på det också men kanske skifta plats på toa o handfat... Handdukstork till höger om dusch eller på den långa väggen till höger?
 
BirgitS BirgitS skrev:
En stor risk i badrum är smygläckage i skarvar och det är också mycket viktigt med fall överallt mot golvbrunnen. Jag kan se vissa problem med sånt och din garderob. Det finns godkända målade våtrumssystem så det kan du ju kolla upp liksom övriga regler i Säkert vatten och GVK.

65 cm är ett utmärkt för ett handfat nära dörren och dess spegelskåp kan ju fortsatta över toaletten så får man in mer ljus i rummet genom att fönstrets ljus speglas.

100 cm dusch + 80 cm toalett + 120 cm kommod blir 300 cm och därmed finns det fortfarande plats för t.ex. ett högskåp längs vänsterväggen för mer förvaring om ni behöver det eller ha ändå större kommod.
Är inte orolig över hur jag ska fixa tätskiktet för det är ju bara matta o skivorna gör man ju enligt anvisningarna utan "bekymret" är själva planeringen av inredningen ... Känns inte 65cm lite ?
 
K
I vårum zon två får man ha målat tätskikt.. Inga problem med garderoben
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
BirgitS
P ptlf skrev:
Är inte orolig över hur jag ska fixa tätskiktet för det är ju bara matta o skivorna gör man ju enligt anvisningarna utan "bekymret" är själva planeringen av inredningen ... Känns inte 65cm lite ?
En kommod är max 60 cm djup, ofta 50 cm, men däremot en toalett är väl minst 70 cm djup så den skulle väl kännas lite i vägen om den är nära dörren. Men du kan ju ha ett högskåp närmast dörren också och de som ingår i badrumsserier är ofta 40 cm djupa. Som sagt det är lättare att planera med ett bra ritprogram för då kan man se hur det ser ut i 3D också.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Måste nog pröva ett ritprogram som du säger BirgitS o det ska nog funka bra där med en kommod som du säger! Men jag tar gärna emot mer förslag o tips på vad man bör tänka på från alla som har ideer:)
 
BirgitS
Det är lättare att komma med saker att tänka på när man ser några olika förslag än när man har ett helt tomt rum där det är svårt att se hur mycket plats de olika delarna tar och om det blir trångt på något ställe.

Vill ni försöka göra duschrummet så anpassat för rörelsehandikapp som det går?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.