Jag bor i villa från 2004 med krypgrund och enbart byggplast på marken och trygghetsvakten. Inget annat.

Har satt två trådlösa hygrometrar i nordvästra och sydöstra hörnet och de varierar ganska kraftig både mellan varandra (den i nordväst är alltid lägst RF) och från dag till dag.

Sista veckan har de pendlat från 71 till 93 % men snittar nog oftast kring 80%.Temperaturen ligger ganska stabilt på 8-9 grader. Huset finns i Stockholmsområdet. Vad har ni därute och vilken utrustning ?
 
Runt 45-50.
Bor i Skåne och runt 11-14 grader i grunden.
Ingen utrustning, inte ens plast på marken.
Uteluftventilerad.
 
Just nu 67-78% och 4.5 grader. Plastad mark och kondensavfuktare men jag kör inte avfuktaren än pga den låga temperaturen.

RF brukar kunna bli hög nu på våren när smältvatten trycker på
 
51% RF och 20 grader , plast på mark uppdraget en bit på grundmur, igensatta ventiler och en Munters MH270 som går ca 30% av tiden.
Betongbjälklag på ERGE-balk med vattenburen golvvärme (därav temperaturen).
Bor i södra skåne!
 
Nu har jag en gammal torpargrund men bidrar med mitt.
Skall plasta & isolera marken, sätta igen ventiler samt en sorptionsavfuktare installeras i framtiden.

Här är mina 5 senaste dagar, ute & i grunden.
Linjediagram visar temperatur- och fuktighetsnivåer över fem dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
kl 14:09 12,1 grader 63% fuktighet, inga åtgärder planerade eller utförda sedan 1940
 
A
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Nu har jag en gammal torpargrund men bidrar med mitt.
Skall plasta & isolera marken, sätta igen ventiler samt en sorptionsavfuktare installeras i framtiden.

Här är mina 5 senaste dagar, ute & i grunden.
[bild]
Vad använder du för programvara och enheter för att få ut denna statistiken?
 
Kent85 skrev:
Vad använder du för programvara och enheter för att få ut denna statistiken?
Athom Homey det är egentligen hemautomation, sedan finns funktionen att lagra statistik, har 8 Telldus mätare placerade lite varstans som loggar.

Har tidigare använt en USB logger med HT Communication Tool
 
Jag håller 65% i krypgrunden med hjälp av en Woods Ds15 och en z-wave mottagare som styrs av en tellstick net.
Här är senaste veckan, 71% som jag hade förra lördagen var när dörren till grunden stod öppen halva dagen, annars är det stabilt.
Graf som visar historiken för luftfuktighet i procent i en krypgrund över en vecka med en topp på 71%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
Kör med en Woods DSC-70ES och betongtäckmatta ovanpå makadamen i krypgrunden.
Telldus och en webtjänst "Templight" för loggning.
Höjde börvärdet 7:e April.
Graf som visar temperatur och fuktighet i en krypgrund och utomhus från Okt 2017 till Apr 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Jag har haft 58-60% den senaste veckan. Ute runt 69%. Har plast, stängda ventiler och en avfuktare( Munters), som är ställd på att starta vid 65%, den har dock inte kört på länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.