Äntligen börjar det hända lite saker!

Huset är måttat på tomten och höjden för plattan bestämd, kommer lite bilder därifrån.

Köksplanering är temat för dagen

Vi har spikat planlösningen och materialen.

Planlösning
Ritad köksplanlösning med mått och placering av skåp, vitvaror, och arbetsytor i ett hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färg, Profil på luckor (Matt Ek) och skiva (Silestone som ser ut som kalksten)

Modernt kök med matta ekluckor och Silestone bänkskiva som imiterar kalksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fr ritprogrammet

Digital ritning av ett modernt kök med matt ek luckor och stenskiva, inklusive Bertazzoni vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt kök och vardagsrum med matt ek inredning och Silestone bänkskiva.

Nu återstår bli val av vitvaror. Vi har ritat in Bertazzoni men är osäkra på kvaliten, är det ngn som har erfarenhet fr Bertazzoni? Vi har alltid haft Siemens och jag är verkligen supernöjd med det vi haft därifrån.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Riktig snyggt! Vad är det för märke på kök?

Vill ni inte ha ugnen placerad mer i brösthöjd? Typ i högskåpet under trappan, samt en mikro.
 
Fint hus!

Läste att ni budgeterat omkring 200k i arkitektkostnader.

Låter väldigt lågt i relation till projektets kostnader. Normalt arvåde ligger kring 7-10% av projekt kostnaden.


Om detta peis inkluderar bygghandlingar så har arkitekten gjort jobbet gratis.

200k innebär 2pers heltid i två veckor max :)
Det är normalt vad ett skiss/programskede + bygglov kostar.

Tråkigen blir det en byggare som kör löses på plats eller faktist ritar det riktiga huset.

Lycka till med bygget, kul o följa!
 
C crazytok skrev:
Riktig snyggt! Vad är det för märke på kök?

Vill ni inte ha ugnen placerad mer i brösthöjd? Typ i högskåpet under trappan, samt en mikro.
Vi kollar lite olika alternativ på köksleverantörer nu, allt fr Ikea stommar med Luckor och täcksidor fr ett lokalt snickeri till helhetslösningar.

Mikron har vi i skafferiet, vi har ingen idag och har aldrig riktigt använt det. Jag har inte lyckats få ihop helheten med ugn i brösthöjd, vi har aldrig haft det så det är inte heller något jag saknar. Jag köper dock poängen med det..
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Fint hus!

Läste att ni budgeterat omkring 200k i arkitektkostnader.

Låter väldigt lågt i relation till projektets kostnader. Normalt arvåde ligger kring 7-10% av projekt kostnaden.


Om detta peis inkluderar bygghandlingar så har arkitekten gjort jobbet gratis.

200k innebär 2pers heltid i två veckor max :)
Det är normalt vad ett skiss/programskede + bygglov kostar.

Tråkigen blir det en byggare som kör löses på plats eller faktist ritar det riktiga huset.

Lycka till med bygget, kul o följa!
Har hört olika estimat fr olika håll. Det är första gången vi anlitar en arkitekt så jag har inget att förhålla mig till, kan bara utgå fr arkitektens estimat och hans fakturor.

Vi är inget pro-bono projekt så jag har svårt att tro att han jobbar gratis.

Tråkigen blir det en byggare som kör löses på plats eller faktist ritar det riktiga huset. - Förstår inte vad du menar med det här!
 
  • Gilla
Markokoistinen
  • Laddar…
Hemmakatten
För våra arkitektritade bostadshus och bastu/gäststuga betalade vi bara några procent i arkitektkostnader inkluderande fast inredning, materialval, färger mm. Vi vet att det var (för) billigt. Men vi hade anlitat firman när de var nystartade till ett annat projekt och de var fortfarande ganska nystartade när vi bad de rita vårt nya hus. Med facit i hand så är vi extremt nöjda Huset är fantastiskt. Om det blir ett nästa hus kommer vi gladeligen betala deras nuvarande (mkt) högre priser.

Lite bonus fick arkitekterna. Vårt hus har blivit publicerat både i månadstidningar och branschtidningar och i en bok om bästa villor år 2006-2010 och dessutom vunnit något arkitekt pris. Vi struntar i publiceringen men ställer gärna upp eftersom vi vet att det betyder mycket för arkitekterna.
 
  • Gilla
Markokoistinen och 2 till
  • Laddar…
P pellito skrev:
Färg, Profil på luckor (Matt Ek) och skiva (Silestone som ser ut som kalksten)

[bild]

fr ritprogrammet

[bild] [bild]
Fina materialval!

När jag tittar på köksbilderna får jag en tanke på fönstret ovanför diskbänken. Det är ju modernt med rektangulära fönster där nu för tiden, och det är en trevlig lösning att titta ut medan man diskar.
Man bör dock tänka på fönstrets storlek så att man inte väljer ett för litet så att funktionen att se ut försvinner en aning.
Ni vill inte ha ett aningen större? Jag lägger upp några bilder där man kan se fördelar och nackdelar med olika storlekar.

Ett litet fönster som släpper in ljus, men man stirrar rakt in i skåpen.
Modernt kök med vita skåp och rektangulärt fönster ovanför diskbänken med utsikt över natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite större fönster där karmen döljs på ett snyggt sätt av skåpen så att endast glaset syns.
Modernt kök med träskåp, vita bänkar, svarta pendellampor och ett stort rektangulärt fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora fönster som ger full utsikt. Den här lösningen gillar jag.
Modernt kök med stort rektangulärt fönster ovan diskbänk som visar utsikt över berget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt kök med stora rektangulära fönster ovan diskbänk med utsikt över landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
Fina materialval!

När jag tittar på köksbilderna får jag en tanke på fönstret ovanför diskbänken. Det är ju modernt med rektangulära fönster där nu för tiden, och det är en trevlig lösning att titta ut medan man diskar.
Man bör dock tänka på fönstrets storlek så att man inte väljer ett för litet så att funktionen att se ut försvinner en aning.
Ni vill inte ha ett aningen större? Jag lägger upp några bilder där man kan se fördelar och nackdelar med olika storlekar.

Ett litet fönster som släpper in ljus, men man stirrar rakt in i skåpen.
[bild]

Lite större fönster där karmen döljs på ett snyggt sätt av skåpen så att endast glaset syns.
[bild]

Stora fönster som ger full utsikt. Den här lösningen gillar jag.
[bild]

[bild]
Jag var också lite tveksam till fönstret initialt, särskilt eftersom vi inte har ngra överskåp.

Fönstret sitter dock i ögonhöjd och jag gillAr att kunna ha grejer på diskbänken under fönstret.

Sammantaget tyckte vi att huset blev finare fr gatan med ett smalare fönster så det fick avgöra
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
P pellito skrev:
Har hört olika estimat fr olika håll. Det är första gången vi anlitar en arkitekt så jag har inget att förhålla mig till, kan bara utgå fr arkitektens estimat och hans fakturor.

Vi är inget pro-bono projekt så jag har svårt att tro att han jobbar gratis.

Tråkigen blir det en byggare som kör löses på plats eller faktist ritar det riktiga huset. - Förstår inte vad du menar med det här!

Självklart, ska ni utgå ifrån arkitektens uppskattning. Jag själv är arkitekt och reagerade på att det verkade lite lågt för projekt av denna storlek och utformning.

Får ni allt för det priset så är det ett kap!

låter som att dom jobbar lite gratis för att projektet är viktigt för dem, kanske i framtida publicerings/referens syften eller så.

Man kan bara spekulera lixom.

Arvåde kan variera en del ifrån projekt till projekt såklart, men just i detta fall lät det lite väl tufft, rätt hög detalj/material nivå på projektet, ganska mycket kr/m2 så det kräver att man ritar mycket också.

Man gör inte riktigt ett sånt här hus på två veckor heltid ifrån första skiss till fullt byggbara bygghandlingar och uppföljning under bygget inkluderat i det hela.


Vad jag menade med det att "byggaren skulle rita huset i slutändan" är att i tyvärr allt i för många fall i sverige så hamnar projekt hos en totalentreprenör där arkitekten endast på sin höjd gör en "systemhandling" i form av lite mer överskådliga huvudhandlingar för projektet och där man lämnar jätte mycket oritat/ostuderat

I alla föreskriftet står det i slutet något i stil med "eller likvärdigt" Så får byggaren byta ut till liknande produkter lösningar för sin egen vinst ökning. = ju billigare "likvärdig" destå mer tjänar byggaren.
Detta ger ofta åtminstånde ganska stora estetiska konsekvenser.

Samtidigt som byggaren då oftast själva då anlitar någon som dom sammarbetat med förut för att upprätta nödvändiga bygghandlingar, ibland anlitar dom arkitekten som gjort förslaget just för enkelhetens skull, men ofta tar som in någon annan som kanske är billigare eller tidigare bekant eller så gör dom det själva utan arkitekt.

Skulle vara lite synd i ett så fint projekt, en general/äentreprenad skulle i större grad säkerställa slutresultatet mot vad som ritats, då ska det juridiskt byggas helt efter det upprättade handlingarna utan "tolkningsmån".

sen vill inte alla arkitekter ha det så, då man samtidigt åker på mer ansvar när ens handlingar "gäller"

Ett "arkitektritat" projekt tycker i allafall jag ska vara diskuterad, studert, ritat ner till dom minsta detaljerna i samråd med sin beställare, och utfört efter detta.

Hoppas det förklarade lite vad jag syftade till.
Var ingen kritik för ert projekt alls utan lite mer allmänt, hur det kan bli.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Självklart, ska ni utgå ifrån arkitektens uppskattning. Jag själv är arkitekt och reagerade på att det verkade lite lågt för projekt av denna storlek och utformning.

Får ni allt för det priset så är det ett kap!

låter som att dom jobbar lite gratis för att projektet är viktigt för dem, kanske i framtida publicerings/referens syften eller så.

Man kan bara spekulera lixom.

Arvåde kan variera en del ifrån projekt till projekt såklart, men just i detta fall lät det lite väl tufft, rätt hög detalj/material nivå på projektet, ganska mycket kr/m2 så det kräver att man ritar mycket också.

Man gör inte riktigt ett sånt här hus på två veckor heltid ifrån första skiss till fullt byggbara bygghandlingar och uppföljning under bygget inkluderat i det hela.


Vad jag menade med det att "byggaren skulle rita huset i slutändan" är att i tyvärr allt i för många fall i sverige så hamnar projekt hos en totalentreprenör där arkitekten endast på sin höjd gör en "systemhandling" i form av lite mer överskådliga huvudhandlingar för projektet och där man lämnar jätte mycket oritat/ostuderat

I alla föreskriftet står det i slutet något i stil med "eller likvärdigt" Så får byggaren byta ut till liknande produkter lösningar för sin egen vinst ökning. = ju billigare "likvärdig" destå mer tjänar byggaren.
Detta ger ofta åtminstånde ganska stora estetiska konsekvenser.

Samtidigt som byggaren då oftast själva då anlitar någon som dom sammarbetat med förut för att upprätta nödvändiga bygghandlingar, ibland anlitar dom arkitekten som gjort förslaget just för enkelhetens skull, men ofta tar som in någon annan som kanske är billigare eller tidigare bekant eller så gör dom det själva utan arkitekt.

Skulle vara lite synd i ett så fint projekt, en general/äentreprenad skulle i större grad säkerställa slutresultatet mot vad som ritats, då ska det juridiskt byggas helt efter det upprättade handlingarna utan "tolkningsmån".

sen vill inte alla arkitekter ha det så, då man samtidigt åker på mer ansvar när ens handlingar "gäller"

Ett "arkitektritat" projekt tycker i allafall jag ska vara diskuterad, studert, ritat ner till dom minsta detaljerna i samråd med sin beställare, och utfört efter detta.

Hoppas det förklarade lite vad jag syftade till.
Var ingen kritik för ert projekt alls utan lite mer allmänt, hur det kan bli.
Tolkade det inte som kritik!

I vårat fall är arkitekten fortfarande engagerad, jag tror dock att man vid ngn punkt måste släppa arkitekten och istället fokusera på ett hus man själv kan se sig leva och bo i men som i alla aspekter kanske inte uppfyller arkitektens vision.
 
P pellito skrev:
Tolkade det inte som kritik!

I vårat fall är arkitekten fortfarande engagerad, jag tror dock att man vid ngn punkt måste släppa arkitekten och istället fokusera på ett hus man själv kan se sig leva och bo i men som i alla aspekter kanske inte uppfyller arkitektens vision.
Det ena utesluter inte det andra alls, arkitektens jobb är att hålla det hela samman och få med det som behövs för livet, det bästa uppstår i just samspelet mellan arkitek/beställare att släppa arkitekten känns inte optimalt.
Framförallt inte när det finns en så stark ide som gör projektet till vad det är.

En arkitek ska man se som en tillgång till att förbättra det man tror att man behöver inte en motsättning mot detta.

Vanligt förekommande tanke sätt med när man inte vet vad arkitekter egentligen gör.

Bygglov och skisser är bara en liten bråkdel del av det vi gör.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För våra arkitektritade bostadshus och bastu/gäststuga betalade vi bara några procent i arkitektkostnader inkluderande fast inredning, materialval, färger mm. Vi vet att det var (för) billigt. Men vi hade anlitat firman när de var nystartade till ett annat projekt och de var fortfarande ganska nystartade när vi bad de rita vårt nya hus. Med facit i hand så är vi extremt nöjda Huset är fantastiskt. Om det blir ett nästa hus kommer vi gladeligen betala deras nuvarande (mkt) högre priser.

Lite bonus fick arkitekterna. Vårt hus har blivit publicerat både i månadstidningar och branschtidningar och i en bok om bästa villor år 2006-2010 och dessutom vunnit något arkitekt pris. Vi struntar i publiceringen men ställer gärna upp eftersom vi vet att det betyder mycket för arkitekterna.
Låter som ett väldigt bra exempel på ett lyckat samarbete ni hade mellan er och er arkitekt.

Presic som det ska vara!
 
Grundarbete!

Pga nivåskillnader i det gjutna betonggolvet/plattan gjuts allt i två segment. Först ut är golvet i bibliotek/vardagsrum och tryckpunkterna för stolparna till taket över uteplatsen.

L element och armering i början på nästa vecka och förhoppningsvis också fyllning av betongen.

Grundarbete för byggnation med grus, grävmaskin och avmärkta punkter för stolpar mot hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med L-element och armeringsjärn, material för grundarbete i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskin och arbetsfordon på byggarbetsplats med grus och förberedelse inför betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jimmy Jensen och 3 till
  • Laddar…
P pellito skrev:
Äntligen börjar det hända lite saker!

Huset är måttat på tomten och höjden för plattan bestämd, kommer lite bilder därifrån.

Köksplanering är temat för dagen

Vi har spikat planlösningen och materialen.

Planlösning
[bild]

Färg, Profil på luckor (Matt Ek) och skiva (Silestone som ser ut som kalksten)

[bild]

fr ritprogrammet

[bild] [bild]

Nu återstår bli val av vitvaror. Vi har ritat in Bertazzoni men är osäkra på kvaliten, är det ngn som har erfarenhet fr Bertazzoni? Vi har alltid haft Siemens och jag är verkligen supernöjd med det vi haft därifrån.
Hej!

Byggde hus förra året och vi anlitade då en snickerifirma (sven snickare) och platsbyggde köket. Angående Bertazzoni, så stod vi valet och kvalet, men efter diskussion med diverse köksbutiker och sökning på forumet så valde vi till slut en fristående spis, 90cm bred induktionshäll och dubbla ugnar (PRO905 nånting). Den var tung att bära in (använde lyftkranen som lyfte in stenskivan, då köket är på övervåningen) men är mycket nöjda med den, och det känns som om det är god gedigen kvalitet. Resten av våra vitvaror är Siemens (men samtliga är inbyggda och syns ej).

Ska bli kul att följa!
 
  • Vit platsbyggt kök med marmorbänkskiva, 90 cm bred induktionsspis med dubbla ugnar och fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
J jenpa skrev:
Hej!

Byggde hus förra året och vi anlitade då en snickerifirma (sven snickare) och platsbyggde köket. Angående Bertazzoni, så stod vi valet och kvalet, men efter diskussion med diverse köksbutiker och sökning på forumet så valde vi till slut en fristående spis, 90cm bred induktionshäll och dubbla ugnar (PRO905 nånting). Den var tung att bära in (använde lyftkranen som lyfte in stenskivan, då köket är på övervåningen) men är mycket nöjda med den, och det känns som om det är god gedigen kvalitet. Resten av våra vitvaror är Siemens (men samtliga är inbyggda och syns ej).

Ska bli kul att följa!
Hej, grymt, exakt den spisen vi fått offert på! Vi lutar åt en kombo av ikea stommar och klä in dom med hjälp av ett lokalt snickeri. Mest av kostnadsskäl. Ngn sa att spisen var svår att laga mat på då det diffar väldigt lite mellan min/max i induktionen. Att det är stormkoka eller ingenting ungefär men det låter bra att du har andra erfarenheter!
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.