Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad hände med de katter som inte var ID-märkta? Om de var välnärda så bor de garanterat i området (ca 1 km ifrån). Då är det tveksamt om polisen/kommunjägaren har rätt att omhänderta katterna. Om de var utmärglade så är ett katthem rätt.
Vet ej vad som händer med dessa, det har kommunjägaren på sitt ansvar att de behandlas korrekt.
Ingen mer fångst sedan torsdagen, katten som släpptes har inte synts till i vår närhet.
Skönt om det kan vara slut på skitandet nu, vi var borta i 8 dagar för en tid sedan och där låg mer än 20 skitar på gräsmattan när vi kom hem.
 
C Cicciak skrev:
Har precis köpt ett hus och tyvärr har vi upptäckt att vår tomt är toalett för minst 5 katter. Någon som har tips hur man får bort dem från oss?
Ska du ha något som funkar skulle jag säga att du behöver en sådan här: https://stick.se/ovrigt/silverline-katt-viltfritt-kv-300/ Eller hund :)
 
A Absent061 skrev:
Ska du ha något som funkar skulle jag säga att du behöver en sådan här: [länk] Eller hund :)
Det har redan diskuterats i tråden, de flesta katter bryr sig inte om den, däremot plågas människor med bra hörsel. Jag brukar gå runt och stänga av granarnas, det tar oftast flera veckor innan de märker det. Jag får huvudvärk av dem, likaså brorsan som testade mot spindlar och rådjur. Var bara han själv som blev bortskrämd. Jag hoppas att de blir olagliga.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det har redan diskuterats i tråden, de flesta katter bryr sig inte om den, däremot plågas människor med bra hörsel. Jag brukar gå runt och stänga av granarnas, det tar oftast flera veckor innan de märker det. Jag får huvudvärk av dem, likaså brorsan som testade mot spindlar och rådjur. Var bara han själv som blev bortskrämd. Jag hoppas att de blir olagliga.
Oj bra att veta. läste ngnstans att ngt köpcenter i UK använde höga ljud för att mota bort ungdomsgängen (då de hör högre frekvenser än de besökare köpcentret önskade sig).
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Grannen har en apparat som känner av närvaron av katten (rörelsedetektor) och sprutar vatten. Vår katt har kommit in blöt ibland...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Absent061 skrev:
Oj bra att veta. läste ngnstans att ngt köpcenter i UK använde höga ljud för att mota bort ungdomsgängen (då de hör högre frekvenser än de besökare köpcentret önskade sig).
Läste här nu att det gäller att ljud-devices är inriktade mot specifika arter. Givet videon på denna så verkar den gå att ställa in just mot anti-katt ljud. Enligt villaägarna är dock många ljud verkningslösa eftersom det bara är typ sinusvåg.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det har redan diskuterats i tråden, de flesta katter bryr sig inte om den, däremot plågas människor med bra hörsel. Jag brukar gå runt och stänga av granarnas, det tar oftast flera veckor innan de märker det. Jag får huvudvärk av dem, likaså brorsan som testade mot spindlar och rådjur. Var bara han själv som blev bortskrämd. Jag hoppas att de blir olagliga.
Du begår sannolikt ett brott när du gör detta.
Om någon granne har kamerabevakning så lär ni inte vara "goda granar"(grannar?) så länge till.
 
H hempularen skrev:
Grannen har en apparat som känner av närvaron av katten (rörelsedetektor) och sprutar vatten. Vår katt har kommit in blöt ibland...
Ha, Ha! Hemmabygge eller har du någon länk? Klarar sig brevbäraren?
 
M maxmsm skrev:
Du begår sannolikt ett brott när du gör detta.
Om någon granne har kamerabevakning så lär ni inte vara "goda granar"(grannar?) så länge till.
Sådan kamerabevakning är olaglig, de får inte filma vägar och cykelvägar. Och nej, det är inte olagligt, däremot kan jag anmäla deras störning, den är olaglig eftersom den ger huvudvärk. Men jag stänger av dem istället, för grannsämjans skull. de märker det ju inte själva eftersom de inte hör dem vare sig de är på eller inte.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Sådan kamerabevakning är olaglig, de får inte filma vägar och cykelvägar. Och nej, det är inte olagligt, däremot kan jag anmäla deras störning, den är olaglig eftersom den ger huvudvärk. Men jag stänger av dem istället, för grannsämjans skull. de märker det ju inte själva eftersom de inte hör dem vare sig de är på eller inte.
Nej, man får inte filma vägar eller cykelvägar, är det där de satt kattskrämman menar du?

Det är däremot tillåtet att filma på sin egen tomt då det är privat område dit allmänheten inte har tillträde, liksom allmänheten inte har rätt att gå in på privata tomter och manipulera privat egendom.

Hur menar du att störningen är olaglig, den säljs helt öppet, jag har köpt 3 st på Lidl.
 
Det finns väl en uppsjö med saker som är lagliga i sig, men kan vara olagliga beroende på hur de används. Knivar till exempel.

Störande ljud kan mycket väl vara miljöbrott.

Sen är ju de flesta brott inte något som aktivt beivras. Misstänker att @Anna_H kan stänga av rätt många ultraljudssirener utan att vare sig polis eller granar släpar henne till tings.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Sådan kamerabevakning är olaglig, de får inte filma vägar och cykelvägar.
Vad har deras eventuella brott med ditt eventuella brott att göra? Din eventuellt brottsliga handlingen blir väl inte mer acceptabel för att dina grannar eventuellt begår ett brott.

Anna_H Anna_H skrev:
Och nej, det är inte olagligt
Kan nog debatteras. Självtäckt är väl det som spontant möjligen känns tillämpligt. Däremot ska det nog mycket till innan du straffas för det.

Anna_H Anna_H skrev:
däremot kan jag anmäla deras störning, den är olaglig eftersom den ger huvudvärk.
Mycket möjligt men återigen, vad har det med saken att göra?

M maxmsm skrev:
Hur menar du att störningen är olaglig, den säljs helt öppet, jag har köpt 3 st på Lidl.
Stereoanläggningar säljs också helt öppet men men det betyder inte att det är tillåtet att spela hur högt som helst var som helst. Detsamma gäller för en väldig massa prylar som säljs helt öppet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns väl en uppsjö med saker som är lagliga i sig, men kan vara olagliga beroende på hur de används. Knivar till exempel.
Ja som sagt....

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Störande ljud kan mycket väl vara miljöbrott.
Ja så ser jag det också.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sen är ju de flesta brott inte något som aktivt beivras. Misstänker att @Anna_H kan stänga av rätt många ultraljudssirener utan att vare sig polis eller granar släpar henne till tings.
Skulle tro det jag med. :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ha, Ha! Hemmabygge eller har du någon länk? Klarar sig brevbäraren?
Han har köpt den någonstans, vet ej var.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Störande ljud kan mycket väl vara miljöbrott.
Mina har CE-godkännande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.