Hej!
Är relativt nybliven husägare (50-tals tegelhus). Vindskivorna är slitna och skylift är beställd för byte/målning. Funderar även på att montera vindskivebeslag, men nu dyker frågetecknen upp. Mina vindskivor är sågade och monterade så att takteglet fungerar som vattbräda.

Behövs något beslag egentligen och hur ska det i så fall se ut för mitt tak? Eller ska jag istället lägga tid på att figursåga de nya skivorna och behålla orginallooken?


Mvh
Johan
 
  • Sliten vindskiva på 50-tals tegelhus med taktegel som vattbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till Byggahus!

Det är en ganska ovanlig lösning. Eftersom det hållit länge måste den varit bra. Pannorna har utfört samma jobb som vattbrädorna skall göra och har säkert gjort det bättre. Jag blir mest fundersam över vad vinden kan ställa till med. Var ligger huset? Enligt handboken skall bl.a. den yttersta raden pannor vara kramlade. Är dina det?
 
J justusandersson skrev:
Välkommen till Byggahus!

Det är en ganska ovanlig lösning. Eftersom det hållit länge måste den varit bra. Pannorna har utfört samma jobb som vattbrädorna skall göra och har säkert gjort det bättre. Jag blir mest fundersam över vad vinden kan ställa till med. Var ligger huset? Enligt handboken skall bl.a. den yttersta raden pannor vara kramlade. Är dina det?
Huset ligger i sydvästra Skåne, så vinden gör sig konstant påmind. Taket är från 1953 och enligt förra ägarna har bara enstaka pannor lossnat vid tidigare stormar. Jag antar att dom är kramlade, har inte vågat klättra upp så högt eller gå på taket.

Kan man förutsätta att vindskivorna sitter med trekantslist?

Vad tror du om att sätta något plåtbeslag över kanten? Går ju tyvärr bara att fästa i vindskiva då.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det sitter säkert en trekantslist ihop med vindskivorna och takpanelen, bl.a. med funktionen att underlätta uppvikning av pappen. Det går absolut att fästa ett plåtbeslag över kanten. Idag har de flesta skippat vattbrädorna och använder enbart plåt. För bästa resultat tycker jag du skall be en plåtslagare göra det. Det krävs en något annorlunda profil. Då kan du dessutom få dem gjorda i en bättre kvalitet än den som finns hos Byggmax och liknande ställen.
 
En trevlig detalj på huset. Brukar väl egentligen bara ses på betydligt äldre hus. Väl värd att bevara och varför då inte återskapa den? Det tycks ju trots allt har hålla ganska länge så gör du likadant lär det väl kunna hålla lika länge igen?
 
Varför sätta fula och meningslösa vattbrädor i plåt när du har en perfekt lösning?
Tycker brädorna ser ut att vara i gott skick och bara behöver en ommålning. Men om de nu är så dåliga att de måste bytas, så ta ner dem hela och använd som sågmall till nya.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Min uppfattning är också att denna fina detalj helst bör bevaras. Jag tror att den gamla vindskivan har varit av mycket hög virkeskvalitet (som det mesta på 50-talet). Teglet är utsökt.
 
Det känns som en väldigt skånsk (/dansk/nordtysk) lösning. Nu är det inte områden jag är jättemycket i, men det där med taktegel ända ut i kanten (gärna kombinerat med minimalt takutsprång, vilket förvisso inte är fallet här) känns avvikande från mer uppsvensk byggnadsstil.

Ordentligt och snyggt gjort var det ju hur som helst som redan påpekats. Håller med om att det är värt att bevara.
 
Tack för era svar och kul att detaljen, som jag till en början såg som ett möjligt fel, är lite säregen för huset.

Ang. Teglet så har jag fått information om att det är från Bara tegelbruk. En annan vän påpekade att det troligen kom från Tjustorp, ca 2 km från Bara. Takpannorna är från Minnesbergs tegelbruk. Betongbjälklag och väggar är enligt ritning från Ö Grevie, i modern tid är huset närmast att betrakta som närproducerat.

Med risk för att bryta någon forumregel genom att gå off topic. Bilden är dålig, men vad tror ni har använts för bruk vid murning? Det är ganska ljust och med tydliga sandkorn, behöver bättra på skorstenens fogar och funderar på om det är någon form av KC-bruk eller ett hydrauliskt kakburk.
 
När man inte vet vilket bruk som använts (och hur ofta gör man det?) ä det klokt att använda det mjukaste, dvs kalkbruk.
 
  • Gilla
Johan1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.