Hej

Söker efter hjälp och rekommendationer gällande ersätta en limträpelare med en stålstolpe.

Har letat runt på forumet men inte riktigt hittat någon tråd som stämmer in på mitt projekt.

Mitt projekt är en tillbyggnad av befintligt hus. Tillbyggnaden är liten, 15m2 (Attefall) och har ett mått på ca 4300X3740.

Tanken är att tillbyggnaden ska vara helt självförsörjande när det gäller laster från konstruktion och tak. Därmed så behöver jag inte förstärka upp befintligt hus nämnvärt.

Jag gjort en dimensioneringsberäkning på byggbeskrivningar.se och valde där att mata in måtten för en fristående carport då det var det bästa som passade vår konstruktion. Bifogade resultatet.

För att förklara hur tillbyggnaden ska sitta ihop med huset så bifogar jag även en ritning. De "tjocka" väggarna på tillbyggnaden är reglad vägg (170mm stomme) De "tunna" väggarna är fönster/vikdörrar.
Ovanför partierna i glas så kommer det att ligga limträbalkar.

I ena hörnet, där de tunna väggarna möts så måste en stolpe stå. Enligt beräkningen från byggbeskrivningar.se så kan jag ställa en Limträpelare på 90x90 och ha en nyttjandegrad på enbart 33%.

Nu till min fråga! Kan jag ersätta denna limträpelare en stålstolpe på 70x70x4 alt 5mm.
Varför kanske någon frågar. Karmbredden på fönster och skjutpartier är just 70mm och då skulle stolpen helt döljas sett från insidan och knappt vara synbar från utsidan.
 
  • Ritning av husplan med befintliga delar och tillbyggnad markerad, inklusive mått och rumsindelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en tillbyggnadsdesign med mått och materialbeskrivning, inklusive limträpelare och beräkningsresultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, fast du måste brandskyddsisolera stålstolpen, vilket kan göras med särskild färg. En stålstolpe i form av ett VKR rör som är 70x70x4 mm har mer än dubbla böjstyvheten(EI) jämfört med en limträstolpe på 90x90 mm.
 
J justusandersson skrev:
Ja, fast du måste brandskyddsisolera stålstolpen, vilket kan göras med särskild färg. En stålstolpe i form av ett VKR rör som är 70x70x4 mm har mer än dubbla böjstyvheten(EI) jämfört med en limträstolpe på 90x90 mm.
Tack för svaret!

Den kommer självklart att brandskyddmålas.

Så om jag förstår dig rätt så är en 70x70x4 mer än tillräckligt kraftigt som ersättare för limträstolpen?
 
Ja,
 
  • Gilla
Chepo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.