har problem att när jag kopplar in begränsningskabeln till ´signalsändare´ Så blinkar dioden på den grönt och rött innebär tydligen att det är kortslutning. Om jag startar signalsändaren utan begränsningskabel så lyser den grön alltså att ingen signal sänds. Kopplar jag då in begränsningskabeln så börjar den blinka grönt och rött..
Någon som har en idé vart jag skall börja felsökningen?

Har kopplat till en mindre slinga av lös kabel för att testa om ngt fel med befintliga slingan, men med samma resultat.

Tack på förhand
 
Känner inte till just din modell av avbrottssökare men jag antar att din har samma funktionsprincip som min billiga kina-grunka. Består av två enheter, en sändare och en mottagare. Sändaren kopplas med ena ledaren till ena änden av slingan (koppla loss båda tåtarna från laddstationen innan), andra ledaren från sändaren ska kopplas till jord via ett jordspett (tex en grep eller ett grillspett nerkört i jorden/gräsmattan). Sedan går man längs slingan och lyssnar efter signalen via mottagarenheten, där signalen upphör är det avbrott i slingan.

Kopplar du båda sändarens ledare till slingans båda ändar så får du bara en kontinuitetskontroll dvs bekräftar om du har ett lågt motstånd i kretsen typ under 10 Ohm eller så (= "kortslutning"). Detta är ett diagnosläge som bara är informativt som en första koll om man inte har tillgång till multimeter för att mäta resistansen i slingan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.