Hej! Monterade min utrustning efter vintervilan, allt funkade OK (laddstation lyste grönt, Klipparen körde runt banan och gick in för laddning klippte sen en omgång!
2 dgr senare regnade det järnet och jag ringde hem och sa åt sambon att bryta strömmen då det inte var läge för klipp. Hon drog ut strömkabeln till laddnings stationen, Worxen satt på plats därpå.
Igår satte jag på strömmen och grön lampa blinkar konstant, worx visar utanför området på display, går ej att återställa. Jag kollar slingan runt men kan inte hitta ngn avklippt kabel (hade ju funkat en dag tidigare) Kopplar bort slingans båda kabeländor blinkar fortfarande grönt! Så då kan det ju inte vara slingbrott, eller?
Så vad är då felet: Laddstation trasig? Kretskort?:thinking::(
Tacksam för goda råd!:cool:
 
Brukar inte kretskortet i laddstationen ge sig i dessa?
 
Hej, har ingen aning. Klipparen har varit problemfri i flera år
 
Laddstationen indikerar att slingan är defekt. Visst den kan ha fel men slingan måste kollas med en multimeter för att veta.

Koppla ur slingan ur laddstationen och mät mellan tåtarna. En intakt slinga har ett mycket lågt motstånd (min har 0,0 Ohm), kan tänka mig att det kan vara någon enstaka Ohm vid väldigt långa slingor.

Har du ett avbrott så går strömmen delvis genom (fuktig) jord och motståndet blir väldigt mycket större, storleksordning kiloOhm eller mer. Är litet osäker på hur det blir om bara isoleringen är skadad men antar att det blir läckström som visar sig som ett ökat motstånd.

Är det en dålig skarv någonstans eller skadad isolering så slutar det fungera typiskt efter en rejäl rotblöta.
 
  • Gilla
Gerson
  • Laddar…
0,0 ohm i slingan, det uppnår man bara med en supraledare.:)
Har en slinga till en Gardena och där ligger resistansen på ca 7 ohm (1,5 mm2-kabel)
 
  • Gilla
Gerson och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
0,0 ohm i slingan, det uppnår man bara med en supraledare.:)
Har en slinga till en Gardena och där ligger resistansen på ca 7 ohm (1,5 mm2-kabel)
Jo jag tyckte det var jäkligt konstigt jag med... har för mig att det legat på typ några enstaka Ohm tidigare men nyss när jag mätte var det faktiskt 0,0 Ohm... måste gå ut igen och mäta med ett annat instrument!
__
PS. Japp, det var fel på den digitala multimetern eller rättare sagt glapp i funktionsratten så den lurade mig... . 4,2 Ohm fick jag fram nu och 4 Ohm med den gamle trogne analoga multimetern man alltid ska konsultera om man ser konstiga mätvärden... och ute hos svärmor med typ dubbelt så lång slinga så blir det ungefär dubbla resistansen man mäter upp. Man ska alltid dubbelkolla mätvärden med sunt förnuft... tack!
 
Redigerat:
  • Gilla
Gerson
  • Laddar…
Men en fråga jag funderar på är hur man kan mäta sig fram till enbart en skadad isolering, ledaren intakt i övrigt?

Ett sätt som jag tror kan fungera är med en avbrottsdetektor, skaffade en sådan förra året och den fungerade mycket bra för att lokalisera var på slingan det var avbrott i alla fall.

Det är en sådan med två enheter, en som är en signalinjektor på viss RF-frekvens där man kopplar den ena ledaren till ena änden på slingan och den andra till jord via ett jordspett (ett grillspett duger gott). Sedan går man med själva detektordelen och lyssnar efter signalen, där signalen upphör är det något vajsing med begränsningskabeln. Billig kinagrunka för typ en hundring men den funkade faktiskt riktigt bra, haft nytta av den många gånger för att hjälpa grannar etc.

Jag *tror* (men vet inte helt säkert) att denna detektor även borde kunna indikera ställen där signalen försvinner pga att "antennen" dvs begränsningsslingan blivit jordad via skadad isolering. Kommentarer välkomna!
 
  • Gilla
Gerson och 1 till
  • Laddar…
Tror det blir svårt att leta sig fram till bara skadad isolering.
 
  • Gilla
Gerson
  • Laddar…
Jag hade slingfel förra året. Köpte en kabeltestare på Kjell & Company, och hittade efter en stunds letande med mottagaren ett bit avskalad ledare (ca 2-3 cm). Jag blev förvånad. Hur kunde indikatorn signalera avbrott trots att själva metalltråden var intakt?
Jag funderade inte vidare på det då, glad att jag kunde laga slingan. Men nu har jag nog fått svaret.
Tack Harald Blåtumme!
 
  • Gilla
Gerson och 1 till
  • Laddar…
Intressant Thord!

Då verkar det som att man kan bli lurad av en enkel resistansmätning via multimeter - man tror att slingan är "ok" bara för att man kan påvisa kontinuitet dvs < 10 Ohm (typ) - men att det ändå inte fungerar i denna tillämpning eftersom den läcker ut RF-signalen från laddstationen via skadad isolering. Begränsningsslingan måste man se som en antenn och inget annat.

Nu lär ju en skadad isolering betyda att de exponerade ledarna korroderar sönder relativt kvickt och att man får ett "riktigt" avbrott med tiden, men så länge vill man nog inte vänta med att få slingfelet konstaterat och få igång anläggningen... kanske efter att ha bytt laddstation och slitit sitt hår helt i onödan :)

Spännande, jag ska testa detta vid tillfälle och se om jag kan hitta en delvis avskalad kabelstump med avbrottsdetektorn! Gissar att det är en god idé att vattna ordentligt runt begränsningsslingan för att få optimal jordning vid det problematiska stället och en tydlig indikation från detektorn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gerson
  • Laddar…
G Gerson skrev:
Tack ALLA för visat intresse, skulle det funka med en sådan:thinking: [länk]
Har ju 220 m slinga som jag hoppas slippa dra upp :crysmile: har ju krupit ner en bit under jorden dessa 3 år:sweat:
När jag kollar på specen och i manualen så verkar det vara samma funktionsprincip som den jag använder, borde funka.
 
Bra att veta till nästa gång Harald Har mätt upp med multimeter, slingan av. Av en slump så hittade jag ett hål efter en maskros uppdragare och där 5cm ner i marken var tråden helt av, shit happens Läropengar tills vidare, tack för ditt engagemang. Nu funkar det igen
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.