Vi har en Seat som vi har privatleasingavtal på. Vi har 6000 mil på 36 månader men endast serviceavtal till 4500 mil. Bilen har nu precis passerat gränsen till 4500 mil och vi måste då betala service själva.

I broschyren står det att service måste ske på auktoriserad verkstad. Det finns ju auktoriserade märkesverkstäder och auktoriserade verkstäder. Enligt Seat så talade jag först med bilåterförsäljaren som sade att det kunde bli väldiga problem om man inte servade hos dem. Sedan talade jag med kundtjänst som inte kunde svara som hänvisade till någon ansvarig för service på Seat. Till en början sa hon att man MÅSTE serva hos dem för att annars kan det bli "problem". Hon kunde inte riktigt svara på vilka problem, mer än att garantier inte gäller. Jag ville veta vad som gäller när jag efter 36 månader lämnar tillbaka bilen och den servats hos tex Mekonomen eller Meca. Det kunde hon inte svara på utan sade mest att det kunde bli problem.
Till slut ändrade hon sig och sa att jag kunde serva varsomhelst men att det såklart inte var att rekommendera...

Så jag undrar om någon vet vad som gäller juridiskt, inte vilken service som är bäst, vad gäller var jag servar bilen. Kan du lägga på kostnader om jag servat på tex Autoexperten etc?
Kommer ändå lämna tillbaka den om några månader så för mig är priset det enda viktiga så länga garantierna är uppfyllda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.