Hej!

Jag undrar om någon i forumet har fått dispens från krav på handikappanpassning vid nybygge.

Jag fick nyligen besked från bygglovshandläggaren att de ser orimligheten i att ha en parkeringsplats på tomten och ger dispens från detta då det inte finns någon bilväg till fastigheten. Men, de ger inte dispens från handikappanpassning invändigt, trots att det är omöjligt att ta sig till huset i rullstol (vilket de håller med om).

Konsekvensen blir att jag måste betala en stor summa pengar för att spränga på otillgänglig tomt (om det ens är möjligt) för att handikappanpassa huset helt i onödan eftersom det inte går att ta sig varken till eller från tomten i rullstol.

Det kan ju inte vara på detta sätt som reglerna är tänkta att tillämpas? Varför finns då möjligheten till dispens?
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Hej!

Jag undrar om någon i forumet har fått dispens från krav på handikappanpassning vid nybygge.

Jag fick nyligen besked från bygglovshandläggaren att de ser orimligheten i att ha en parkeringsplats på tomten och ger dispens från detta då det inte finns någon bilväg till fastigheten. Men, de ger inte dispens från handikappanpassning invändigt, trots att det är omöjligt att ta sig till huset i rullstol (vilket de håller med om).

Konsekvensen blir att jag måste betala en stor summa pengar för att spränga på otillgänglig tomt (om det ens är möjligt) för att handikappanpassa huset helt i onödan eftersom det inte går att ta sig varken till eller från tomten i rullstol.

Det kan ju inte vara på detta sätt som reglerna är tänkta att tillämpas? Varför finns då möjligheten till dispens?
Det räcker med att se till att det finns möjlighet att montera trapphiss för att man skall få dispens från tillgänglighetskraven till ingången. Trapphissen behöver inte finnas. Det betyder i princip en rak trappa från tomtens nivå.
 
C c_olsson skrev:
Det räcker med att se till att det finns möjlighet att montera trapphiss för att man skall få dispens från tillgänglighetskraven till ingången. Trapphissen behöver inte finnas. Det betyder i princip en rak trappa från tomtens nivå.
Tack för svar. Trapphiss är sannolikt inte ett alternativ eftersom det rör sig om en nivåskillnad på tre trappsteg på två ställen i huset. Även om det är intressant med förslag på hur man löser anpassningen så är jag mest nyfiken på eventuella fall där man fått dispens från kravet.
 
Är det ett fritidshus?

Annars kan det tyvärr bli svårt då kraven ska ställas på byggnaden även om tillgängligheten till byggnaden inte går att tillgodose. Kan tyckas dumt, men så är lagstiftningen utformad.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...byggande/boverkets-byggregler/tillganglighet/

"Entrén till ett en- eller tvåbostadshus behöver inte vara tillgängligt om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Undantaget gäller inte krav på tillgänglighet inne i en- eller tvåbostadshuset."

"Det finns ett undantag från kravet på att tomten ska vara tillgänglig. Kravet gäller inte om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt är orimligt. Undantaget finns eftersom tillgänglighetskravet inte kan tillgodoses i alla typer av terräng. Undantaget gäller inte krav på tillgänglighet inne i byggnadsverket, utan enbart undantag från kravet på tomten."

Du är inte den första, och sannolikt inte den sista som slitit sitt hår i dessa diskussioner med myndigheten...
 
Kan du inte se till att de nödvändiga utrymmena, kök, badrum, sovrum och plats för samkväm (kan vara i köket om det är tillräckligt stort) finns inom samma plan? Det är ju inte hela huset som måste vara tillgängligt.
Annars måste du bygga någon form av ramper.
 
Så vitt jag begriper måste det inte finnas fasta ramper, men det ska finnas plats för dem och de ska finnas vid inspektion. Men flyttbara är okej. Kräver dock att trappan är tillräckligt bred och låg.
 
Men är tomten verkligen för all framtid otillgänglig för bil? Hur går det då att bygga på tomten?
 
Tack alla för värdefulla svar. Det verkar onekligen som att det är förhållandevis enkelt att få dispens för tomten (givet att den är otillgänglig) men i princip omöjligt att få det invändigt.

Handläggaren uppskattade att eventuell ramp skulle behöva vara 6 meter lång då nivåskillnaden är 0,5 meter. Det känns inte aktuellt i ett ganska litet hus.

Min tanke är att dra tillbaka ansökan och skicka in den igen men som fritidshus. Undrar hur de skulle reagera på detta då de vet att jag planerar att bo där permanent.
 
H hempularen skrev:
Men är tomten verkligen för all framtid otillgänglig för bil? Hur går det då att bygga på tomten?
Ja, det är den. Att bygga är en utmaning, men mycket handkraft och helikopterlyft finns med i planen :)
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Tack för svar. Trapphiss är sannolikt inte ett alternativ eftersom det rör sig om en nivåskillnad på tre trappsteg på två ställen i huset. Även om det är intressant med förslag på hur man löser anpassningen så är jag mest nyfiken på eventuella fall där man fått dispens från kravet.
Det är inga problem att bygga en trapphiss för tre trappsteg. Det är möjligheten till att montera en trapphiss som måste finnas, inte att den finns där. Det betyder i princip bara en lämplig vägg, tillräckligt brett och ett eluttag på plats (som kan användas som städuttag)

http://www.partillehiss.se/wp-content/uploads/2016/06/FullSizeRender-900x675.jpg
 
C c_olsson skrev:
Det är inga problem att bygga en trapphiss för tre trappsteg. Det är möjligheten till att montera en trapphiss som måste finnas, inte att den finns där. Det betyder i princip bara en lämplig vägg, tillräckligt brett och ett eluttag på plats (som kan användas som städuttag)
Då faller det tyvärr på att det inte finns någon vägg.
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Tack alla för värdefulla svar. Det verkar onekligen som att det är förhållandevis enkelt att få dispens för tomten (givet att den är otillgänglig) men i princip omöjligt att få det invändigt.

Handläggaren uppskattade att eventuell ramp skulle behöva vara 6 meter lång då nivåskillnaden är 0,5 meter. Det känns inte aktuellt i ett ganska litet hus.

Min tanke är att dra tillbaka ansökan och skicka in den igen men som fritidshus. Undrar hur de skulle reagera på detta då de vet att jag planerar att bo där permanent.
Förmodligen kommer de protestera då det, som du säger, blir oerhört genomskinligt vilka intentioner du har... Mitt tips är då att snabbt begära att få beslut på avslag för att få igång en överklagandeprocess. Efter som just begreppet "fritidshus" inte är definierat i lagstiftningen har överinstanserna prövat ärenden efter hur de benämns i ansökan så det kan hända att det går vägen.
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Då faller det tyvärr på att det inte finns någon vägg.
Då får ni montera ett räcke med pelare eller dyl som tål vikten från en trapphiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.