Jag har sökt på nätet efter en tillverkare som kan tillverka en altandörr i glas uppdelad i tre delar där två delar är skjutbara. Det skulle möjliggöra en stor öppning om de båda rörliga delarna kan kan placeras utanför eller innanför den tredje fasta delen. Det finns enklare skjutdörar för uterum etc men jag söker bra isolerade fönsterdörrar för montering i yttervägg. Är det någon som känner till om det finns någon som tillverkar något liknande?
 
Satsa på vikdörrar isåfall. Alla jag sett som är isolerade är vikdörrar. Jag tror att vinterbonade skjutdörrar blir för tunga.
 
Vikpartier är dock rätt omständiga att använda. Det brukar mest bli att man mest använder gångdörren.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Satsa på vikdörrar isåfall. Alla jag sett som är isolerade är vikdörrar. Jag tror att vinterbonade skjutdörrar blir för tunga.
Ja, vikdörrar är ju ett alternativ som jag har funderat på men jag är mest sugen på just skjutdörrar. Dessutom finns det ju tvådelade skjutdörrar där en del rör sig som kan bli riktigt stora och tunga så det borde inte vara något problem. Dock kanske det blir komplicerat att fixa till själva skjutlisterna om det är 3 fönster som skall ligga utanpå varandra
 
Jag har 3-delat skjutparti med en fast del och två skjutbara. De kommer från Kronfönster och är av modell Queen. Verkar inte finnas kvar, men jag beställde för mindre än ett år sedan och har kvar uppgifter om du vill ha dem.
 
M mamawi skrev:
Jag har 3-delat skjutparti med en fast del och två skjutbara. De kommer från Kronfönster och är av modell Queen. Verkar inte finnas kvar, men jag beställde för mindre än ett år sedan och har kvar uppgifter om du vill ha dem.
Vad intressant! Jag har varit i kontakt med kronförnster och de hävdar att jag i så fall får använda vikdörrar. Skulle du kunna lägga upp ett kort på hur din dörr ser ut?
 
Har tyvärr bara halvdåliga bilder i luren.

De hade artikel nr QUE4423D0010
 
  • Nybyggt träaltan framför ett modernt mörkblått hus i dagsljus, ännu ej färdigställt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av OSB-skivor i trädgården framför en mörkblå husfasad och en trätrapp med verktyg utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ett flertal tillverkare som bygger sådana skjutdörrar på beställning. De är inte så ovanliga i t.ex. affärslokaler, restauranger etc. Går att få med allt från 1-glas pansarglas till 3-glas isolerfönster.
 
Fasad partier med skjutdörrar är vanligen en sån typ där man lyfter upp dörren en bit för att kunna öppna den. Detta är inte enkelt att konstruera för mer än en flyttbar dörr.

Skjutpartier som inte lyfts upp isolerar mycket sämre. Även om det finns tjocka sådana, som används i vinterträdgårdar.
 
De på bilderna ovan är av typen lyft-skjut
 
M mamawi skrev:
De på bilderna ovan är av typen lyft-skjut
Intressant. Hur funkar det? Är det handtag på båda de skjutbara delarna för att lyfta dem då eller?
 
Yes, det stämmer.
 
  • Utsikt från öppna glasdörrar till trädgård med gräsmatta, studsmatta och leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.