Hej!

Jag har en affärsidé som jag skulle vilja ha kommentarer på och synpunkter på vad det kan vara värt.

Idéen handlar förenklat om att vara en länk mellan byggare/hantverkare/elektriker och kund. Jag och många med mig är frustrerade över hur svårt det är att hitta hantverkare och hur mycket tid en renovering tar. En stor frustration är också hur svårt det är att få tips och inspiration från många hantverkare.

Tänk er att ha en person som är huvudkontakt, som kan inspirera och är duktig på inredning/design/helhetsutseende. Den personen ordnar fram rätt sorts hantverkare och förmodligen fler (ett projekt behöver kanske snickare, målare, elektriker...). Alla hantverkare jobbar självklart med ledorden punktligt, rent och proffsigt. Kontaktpersonen följer kontinuerligt under projektet upp hur det går och kommunicerar med kunden. Den personen kan även kontrollera jobbet under gång och släppa in hantverkare under dagtid. När materialval ska göras kan kontaktpersonen vara behjälplig kring idéer på utseende/funktion och även skaffa hem prover på tapeter/stenplattor/kakel/färg/etc, som visas på hembesök, ev kvällstid, så kunden inte behöver åka runt och lägga tid.

Jag är även inne på att blanda in andra tjejer i detta, som hantverkare, och jag tror att jag kan ha en fördel som är tjej själv. Det är ju en mansdominerad bransch.

Vad skulle en sådan tjänst vara värd att betala för, för er? Känner ni igen frustrationen ovan? Hit me, jag är nyfiken!
 
Alla dessa tjänster finns redan, problemet är att ingen (få) är beredd att betala för dessa tjänster.
 
Problemet är också att det finns väldigt många sådana här företag som bara är rena försäljningsbolag, helt utan intresse för bygget eller kvalitet.

De säljer in sin "tjänst" för ett så högt belopp som möjligt, och tar sedan in billigast möjliga hantverkare, ofta från östeuropa, och folk som aldrig byggt något överhuvudtaget.

När volymen av klagomål blir för hög så sätts bolaget i konkurs, och återuppstår inom någon dag.
 
Och även om du skulle sätta upp en seriös sådan här verksamhet, så kommer du att ha väldigt svårt att få riktigt bra hantverkare att vilja bli anlitad via ditt bolag. De får tillräckligt med kunder utan att blanda in ngn. förmedlare.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Frågan är hur du kan ”bevisa” att det kommer bli enklare/bättre om man anlitar dig.
Jag ser det lite som ”personal shoppar” fast för handverkstjänster och då måste man börja i premiummarknaden där det finns mycket pengar men lite tid. Men i den marknaden får de inte misslyckas, så det måste finnas en säkerhet (försäkring/pengar) för den dagen något går snett, och något kommer gå snett.
 
Skall du alltså kunna snickerier/VVS/EL/Måleri osv bättre än de hantverkare du anlitar?
Varför kan inte kunden prata direkt med firmorna istället för med dig?

Oftast så ringer man ju en snickare först när man skall renovera.
Denna har då kontakt med de andra kategorierna som de oftast arbetar med och har bra kommunikation med. Man byter gärna inte ut sitt team.
 
Jag tror att det är en jättebra Ide som väldigt många skulle efterfråga och använda sig av förutsatt att den fungerar bra! Kanske lite konjunkturskänslig men vi pratar ändå om kunder med relativt god ekonomi här.

Kommunikation är a och o i en byggprocess och där finns mycket att arbeta med.

Folk har i regel väldigt svårt att visualisera hur sina projekt kommer att se ut, så kan man vara behjälplig i att rita i tex sketchup är det en stor fördel.

Problemet som jag ser är ansvaret om något går fel, man kan säga att du kommer att behöva starta en byggfirma, som tar fullt ansvar, sen anlitar du bara folk du känner alt vet gör 100%igt jobb.

MVH Erik Wedlund
 
Känner igen mig i frustrationen, men jag skulle vara väldigt tveksam till att blanda in ytterligare en potentiell felkälla.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
F
Affärsidéer kan se helt puckade ut på papperet. Det är först när man prövat som man vet

Men din idé är i grunden ett rent säljuppdrag. Du måste ut och övertyga folk om att du löser detta bäst. Kunderna har ju bara ditt ord på att du är enkel, billig och smart. Men det säger ju dina konkurrenter också.
När man börjar titta på hur mycket man behöver dra in i pengar blir det också ganska tufft. 40-60 tusen per månad om du ska leva hyfsat gott. Det är ganska många kunder att serva och risken är att du inte kan hålla den kvalité och närvaro du vill sälja. Du måste också jaga nya kunder hela tiden då de flesta inte har byter tak varannan månad.

Det jag skulle tänka mig är en mycket mer nichad tjänst mot rika svenskar (och européer?) där du kan agera någon form av inspirerande koordinator/projektledare för allehanda byggprojekt.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.