... och hur får man tag i det? :) Syftar alltså på "grovt sågade brädor" i allmänhet, och inte det specifika träslaget.

Planen är att rekrytera ungefär 120 löpmeter för att säkra barnens överlevnad i sommar. Har dock svårt att hitta rätt termer runt vilken typ av virke det är, och var man får tag i det, och även om det blir problematiskt dyrt och därmed kräver en annan lösning.

Staket av grovt sågade träbrädor längs en gräsbevuxen kant intill en gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska det vara just okantat virke, eller bara grovt virke som är sågat, men inte hyvlat?
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
"Okantat" verkar vara precis det sökord jag är ute efter. Hyvlat eller inte har jag fortsatt dålig koll på, fördelar/nackdelar?
 
Fördelen med ohyvlat/grovsågat är att färgen fäster bättre. Det mesta virket idag är hyvlat eller finsågat för att få exakt dimension.
 
vilken "bondsåg" som helst kan ju såga sånt där, det är nog bara säga till. Det är ju bara sågat timmer som inte är kantsågat.
 
  • Gilla
Setomidor och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen; har fått tag på en såg som kan leverera med väldigt kort varsel så det här projektet är på gång!

Hur skulle ni rekommendera att man gör stolparna? På bilden ovan verkar de har gjort något sånt här:

Schematisk illustration av två brädor anslutna till en stolpe med markerade borrpunkter för kloss eller bultfästen.

Jag fundera om man antingen kan sätta en kloss i skarven mellan brädorna och stolparna och borra åt båda hållen:

Skiss av två brädor kopplade till en stolpe med flera metallbeslag på ett rutnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativt borra in någon sorts bultar, men oklart hur man skulle spänna dem;

Skiss av brädor och stolpe med tappförband på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom har fäst bräderna på dom bakre stolparna och sen satt en täckbit över för att ge illusionen av en tjockare stolpe där brädorna går igenom, så ska du gör som dom sätter du upp bakre stolparna först, på med bräderna, skarva på stolparna det behövs och sen på med täckbiten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.