Den väggen ska grannen renovera och bekosta själv. Blir kanske svårt att komma i efterhand och kräva pengar. Men gör grannen rätt ifrån sig betalar dom dig pengar för mtrl och lite arbete. Annars hade jag nog fan målat om väggen till min egen husfärg och blånekat att jag utfört arbete på väggen :D
 
vore galet om det var din vägg, då kan du ju ta bort panelen igen och tex ta bort isoleringen och kanske göra nischer in väggen och ha prydnader eller annat i dem. Varför inte sätta in ett fönster eller helt enkelt besluta dig för att riva väggen
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som om utseendet vore det främsta skälet att underhålla en vägg. Målar grannen mitt emot framsidan också?
Skorpan34 Skorpan34 skrev:
Jag ville snygga till mitt hus, därav målningen. Jag visste inte att den väggen var så rutten. Och som svar på din fråga. Nej grannarna målade hus efter mig!
Det var ett svar på inlägget före mitt, inte ett allmänt påhopp på dig. Det senare var jag klar med redan efter mitt första inlägg. ;)
 
Skorpan34 Skorpan34 skrev:
Så då menar du att min bodvägg är nästa grannes problem?
Vill minnas att det finns ett område, kanske var det i Sydamerika, som funka just så på kul! Alltså man väljer färg på de sidor av grannarnas hus man ser från sitt och tvärt om! Blir rätt brokigt men man får i varje fall en enhetlig vy med sin favoritfärg när man tittar ut genom sina fönster...
 
Gjort är gjort och går inte göra ogjort. Och vi kan bara lära oss av våra misstag.

Med det sagt tänker jag, inför din framtid, att du bör bara göra åtgärder på det som tillhör dig så till vida du inte har en överenskommelse om annat med din/dina grannar. Och så som du beskriver situationen är det nog en god ide att se till att den överenskommelsen på något sätt finns dokumenterad.

Min 2:a tanke gäller de råd du fått om att riva ned grannens vägg som du nyligen renoverat. Det är ett dåligt råd då du riskerar bli anmäld för brott (ex egenmäktigt förfarande) då du inte är ägare.

Rekommendationen blir alltså att ta reda på, i detalj (ex via ritningar) vad du äger/ansvarar för och därefter fokuserar på det och lämnar resten därhän.

Missköter dock grannarna sina fastigheter på ett sätt som innebär fara för dig eller annan och samtal er grannar emellan inte fungerar har du anledning att anmäla.

Bra grannar är guld värd (nästan) så på sikt vore det bästa om ni kan komma överens och båda känner att det blev bra.

// Niklas
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Haha jag tycker att det kanske var i din vinning att måla skiten, men att byta panelen är ju att gå lite långt ..

Men nu när det är gjort - kan du inte dra i en jäkla lång och fet skruv, typ 240mm rakt igenom och hänga en spade på din sida. Bara som markering.
 
OXYD
R rln skrev:
I ett område nära mig ser det ut ungefär så där; där har man kommit överens (vet ej om det är juridiskt, samfällighet eller på något annat sätt) att "du" skulle ta hand om den väggen, av den enkla anledningen att du är mest intresserad av att det ser snyggt ut, vilken färg det är osv.

Håller med andra här, skulle aldrig välja radhus/kedjehus om det inte var bostadsrätt e dyl. Blir bara en massa problem, grannar som ska lägga sig i osv. Tycker det är nog jobbigt med 60m till närmaste grannen på landet :)
Det svaret hjälpte säkert trådskaparen. Finns de som aldrig skulle vilja bo där du bor heller:cool:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.