Hej.
Har idag ett uterum som är till hälften inglasat och hälften öppet. Sen vi flyttade hit har vi bänglat med läckande och sönderfallande plasttak som vid årets snöras gick sönder på flertal ställen. För min del kan jag gärna lägga plåt, isolera och brädfodra insidan på den inglasade delen.

Men i och med att vi har kompromissat i förhållandet blir det nog inte så :D

Har kollat lite på kanalplast för att få en jämnare temperatur samt ändå få in ljus i vardagsrummet som ligger "innanför" den inglasade delen. Det låter som en lysande idé då en viss grad av isolationsförmåga blir till också.

Har dock inte sett någon här i trakterna kring polcirkeln som har kanalplast och funderar på om det finns en god orsak eller om det är bakåtsträvan.

Mina tankar är att det borde absolut fungera, kanske kan jag till och med ta bort några utanpåliggande tvärreglar.

-Takbjälkarna ligger i 120CC, vilket innebär så vitt jag vet att jag får kapa typ skånska byggvarors lite på bredden.
-Tvärreglarna ligger på 47cc.
-Uterummet är 10m långt längs fasaden och takplasten som ligger på idag är 2.0 meters skivor (kan dela 4000mm-skivor på mitten antar jag istället för att köpa 3000mm och få massa spill.

Är det bäst att försänka ner tvärreglarna eller lägga profilen på befintliga men direkt ovan bjälkarna (kanske kila ner reglar mellan)

Tror inte på att skotta tak.

Vad har jag inte tänkt på?

24zvfj9.jpg

nzq7hz.jpg
 
Skulle det vara helt ogörligt att flytta reglarna till det cc-mått som skivorna vill ha? Kanalplast flisar sig gärna om du kapar den med t.ex. cirkelsåg. Den skiva jag fick kapa i längsled kapade jag med kniv i slutänden för det ville inte bli bra med cirkelsåg eller liknande. Å andra sidan blir det 8 skivor att kapa så det är ju inte hela världen. Jag bor i Halmstad så vi har tyvärr inte riktigt samma snölast här som i t.ex. Jokkmokk normalt sett, men enligt Willab ska mina 40 mm-skivor faktiskt klara högsta snözonen (zon 4) med 2000 mm tvärregelavstånd, så du skulle inte behöva tvärreglar (i teorin...). Dessutom har vi problemet att solen är så pass stark att i vårt i övrigt vita uterum så blir ljuset ganska bländande så det händer att somliga sitter med solglasögon där ute. Det problemet kanske ni slipper ;)

https://www.willabgarden.se/produkt-info/isolertak-40-mm/470-886-2337

Jag har föredragit Willab p.g.a. den kvalitetsskillnad jag sett på en del produkter när jag jämfört med Skånska byggvaror, men de har säkert bra grejor också. Willab har kampanj på tak nu och när jag matade in 4x5 meter (du har 2x10, så det blir samma yta) så kostade det 13000 resp 15300 kr med 40 eller 50 mm kanalplast, komplett med profiler. Du kommer dock att behöva lite mer profiler eftersom du ju har längre takanslutning.

/Fredrik
 
Det är absolut inte ogörligt att flytta reglarna till 1235 men känns dock väldigt onödigy ayt flytta 35mm... Sen gillar jag inte riktigt texten i monteringshänvisningarna

"Vinter
Var noga med att ta bort snö och is från uterumstaket samt håll hängrännor, stuprör och profiler fria från is och snö."

Hålla fritt. Det låter inte görbart. Varför prata om snözoner ens om tanken är att man ska hålla taket helt fritt? Läste någon annan stans att det stog " borsta" bort snön.
 
Med den konstruktion ditt tak har kan jag inte se något skäl till att skarvarna i kanalplasten nödvändigtvis skall linjera med takbjälkarna. Däremot tycker jag att de tvärgående åsarna verkar klena i och med att de ligger på lågkant. Taklasterna verkar kunna bli rätt avsevärda.
 
Anledningen att jag vill ta bort och försänka tvärreglarna är för att plasten ska gå in under plåttaket.

-Behöver jag någon övre profil då taken överlappar?
-Kan jag skruva fast den svarta plåten i kanalplasten som den är skruvad i plasttaket idag?
-Är det rimligt att ta någon grövre dimension än 45x70 och kapa ut i bjälkens mitt så regeln kan ligga? ( en regel) Där av behovet att behöva lägga profilen mitt på bjälken.

Tack för svar.

2zggh9c.jpg
2n7eaza.jpg
 
R Robert Serac skrev:
-Behöver jag någon övre profil då taken överlappar?
Det tror jag inte om överlappet är någorlunda stort.
R Robert Serac skrev:
-Kan jag skruva fast den svarta plåten i kanalplasten som den är skruvad i plasttaket idag?
Det tycker jag inte behövs. Kanalplasten fäster du med speciella längsgående lister.
R Robert Serac skrev:
-Är det rimligt att ta någon grövre dimension än 45x70 och kapa ut i bjälkens mitt så regeln kan ligga?
Om du berättar var huset finns (snözon) skall jag räkna lite på det.
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
45x70 på höjden funkar. 45x95 ger bättre marginaler. Räknat med c/c 1200 mm för takbjälkarna och c/c 470 för åsarna.
 
R Robert Serac skrev:
Hej.
Har idag ett uterum som är till hälften inglasat och hälften öppet. Sen vi flyttade hit har vi bänglat med läckande och sönderfallande plasttak som vid årets snöras gick sönder på flertal ställen. För min del kan jag gärna lägga plåt, isolera och brädfodra insidan på den inglasade delen.

Men i och med att vi har kompromissat i förhållandet blir det nog inte så :D

Har kollat lite på kanalplast för att få en jämnare temperatur samt ändå få in ljus i vardagsrummet som ligger "innanför" den inglasade delen. Det låter som en lysande idé då en viss grad av isolationsförmåga blir till också.

Har dock inte sett någon här i trakterna kring polcirkeln som har kanalplast och funderar på om det finns en god orsak eller om det är bakåtsträvan.

Mina tankar är att det borde absolut fungera, kanske kan jag till och med ta bort några utanpåliggande tvärreglar.

-Takbjälkarna ligger i 120CC, vilket innebär så vitt jag vet att jag får kapa typ skånska byggvarors lite på bredden.
-Tvärreglarna ligger på 47cc.
-Uterummet är 10m långt längs fasaden och takplasten som ligger på idag är 2.0 meters skivor (kan dela 4000mm-skivor på mitten antar jag istället för att köpa 3000mm och få massa spill.

Är det bäst att försänka ner tvärreglarna eller lägga profilen på befintliga men direkt ovan bjälkarna (kanske kila ner reglar mellan)

Tror inte på att skotta tak.

Vad har jag inte tänkt på?

[bild]

[bild]
mer vanligt me kanalplast på växthus.
man väljer genomskinlig för att få lite mer sol. annars hade nog många valt plåt.
 
Jag glömde att skriva att vi använde en plast som påminner om er nuvarande, när vi byggde vårt växthus för några år sedan. Efter två säonger var vi tvungna att byta ut den mot kanalplast som vi köpte från Willab Garden. Den har suttit uppe i tio år nu utan problem.
 
  • Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
Tack igen för svar. Egentligen borde ju kanalplast ge bättre hållfasthet än tp20-profil kan jag tycka?
 
Sen blir det inte mycket balk kvar om jag ska ta ur för att få ner en 45x90. Kortlingsr och skråskruva. Funkar det?
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Visst kan du skråskruva kortlingarna om du vill ha dem i linje. De ska bära en vertikal last och inget annat, så se bara till att de har ordentligt fäste mot balken. Kanske en diskret vinkel i nederkant skulle vara lämplig som komplement till skråskruvning eftersom vinkeln är bra på att ta en vertikal last (du "ställer" tvärregeln på vinkeln). Om du har "råd" hållfasthetsmässigt kan du annars försänka både i i de tvärgående och i takbjälkarna, men det kommer ju att försvaga takbjälkarna en aning. Denna metod innebär att du kanske bara behöver en skruv i underkant per "skarvsida" för att ge tvärregeln lite hjälp med lasten eftersom den ju är försvagad den också. Tvärreglarna ska vara stående, precis som påpekats tidigare, för att bli så styva som möjligt i vertikalled.

Willabs system fungerar bra tycker jag men du bör tänka på att om det är trångt under takfoten kan det bli svårt att skruva fast "locket", en profil med en gummilist som ska täta mot kanalplasten. Du behöver kunna klämma in en skruvdragare eller en bra mejsel och en hand mellan takfoten och kanalplasten för att realisera detta (eller ha en låång mejsel/förlängare till dragaren). Titta på skisserna de har (både ditt förslag och andra har en massa detaljer kring profiler mm) så ser du hur det är uppbyggt. Willab har (i mitt fall i alla fall) alu-profiler, ditt förslag har PVC även i profilerna.

justusandersson: även om man skulle kunna lägga skarvarna i kanalplasten på andra ställen än reglarna blir det kanske inte så snyggt med skarvar som förskjuts mot reglarna längs taket. Din dimensionering låter som att den konfliktar lite med Willabs beräkningar. De säger att deras 40 mm kanalplast klarar 2 m utan tvärreglar i snözon 5 (visserligen styvare kanalplast p.g.a. tjocklek), och du vill ha stående 45x95 med c/c 470 mm!!! Hur har du räknat, har du erfarenhet av just kanalplasttak och har beräkningsmodeller som du vet är korrekta? Jag vill inte ifrågasätta din kompetens men det är ju milsvid skillnad mellan Willabs och dina beräkningar.

Vill man ha ett diskretare montage av tvärreglar (och c/c för den kan utökas från 470 mm) så kan man sätta dem i ändarna. Ponera att c/c ska vara 1500 mm (och taket som helhet 2000 mm) så kan ju varje tvärregel sättas 250 mm från ändarna om man inte vill ha en enda i mitten, alternativt en tvärregel 500 mm från takfoten, vilket kanske blir det allra diskretaste. Det är ju dessutom där ett snöras från hustaket kommer att belasta som mest.

/Fredrik
 
Tack igen för svar!

Jag har tagit 25mm som referens då det känns onödigt att betala för tjockare i.om att halva uteplatsen är öppen.. Men vem vet, det kanske blir glas där också..

I teorin kan jag skippa tvärreglar i snözon 3.5 då regelavståndet enligt Willab är 1800mm men det känns sådär, speciellt med hänsyn till texten. (som jag bara ska skita i?)

"Var noga med att ta bort is och snö från uterumstaket och håll hängrännor, stuprör och profiler fria från is och snö"

Ska försöka visualisera arbetsmetodiken genom att beskriva den stegvis, kom gärna med brasklappar om jag tänkt galet

1. Ta bort tak och alla tvärreglar.
2. "Vänd" den övre och nedre regeln, regelavståndet blir då ca 135 cm.
3. Kapa skivor så profilen ligger på reglarna.
4. Köp en "extra" skiva som får ligga längst ut då konstruktionen har ett "utsprång utan bjälke längst ut på båda sidor. (Behöver då köpa en extra skarvprofil?!, är detta ens möjligt? Bifogar bild)
5. Försök fästa "locket" om utan succé hoppas att plåtvinkeln täcker bakre öppningen på skivorna.
 
  • Tak med genomskinliga skivor och mörka tvärreglar mot en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De tvärgående åsarna (45x95) skall fällas in mellan takbjälkarna. Jacka inte ur i takbjälkarna! Upplagskraften per sida blir som mest ca 100 kg. Två skråskruvade skruvar per sida räcker. Det skall se ut som på denna bild.
3D-schematisk illustration av tvärgående åsar fällda in mellan takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.