Det händer att jag får reklam i brevlådan under helgen, ibland glömmer vi att ta in den så när det kommer post på måndagen är det så jäkla fullt i lådan att vårt postverk fullständigt bara trycker ner posten, eller reklambladen som det antagligen är.

Jag har funderat en hel del på detta, hur många hushåll finns det i Sverige egentligen? Får alla lika mycket reklam? Jag får flera kilo i veckan, å så funderar jag på om jag verkligen behöver tre kassar när jag köper mat...

Jag skall sätta en lapp på lådan att om det inte är adresserat till någon i vårt hushåll så vill vi inte ha det.
Det här var egentligen ingen fråga, rubriken till trots. Mer ett konstaterande att det för min del får vara slut på detta.

Vill ni andra ha reklam?
 
Så länge jag haft en brevlåda har den haft texten "Ej reklam tack". Tyvärr hjälper det inte mot adresserad reklam.
 
Usch, kommer ihåg när "ej reklam tack"-lappen trillade av, så mycket reklam man hann få innan man fick en ny.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Har inte så mycket emot reklam, perfekt läsmaterial när man sitter på tronen. Däremot hade jag föredragit ett alternativ hos exempelvis Jula/Rusta/m.m att man kan få reklamen på mailen istället, för att spara på miljön...
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Slutat med reklam för länge sedan i brevlådan. Förstår inte hur man orkar med det berget med post och jobbet med det. Sen är det väl främst av miljömässiga skäl jag gör det.

Får man inga reklamblad blir man inte heller lockad att köpa massa skit som det allt som oftast handlar om där. Vill man ha reklamen så finns det sidor som har alla affärers reklam så kan man gå in och se på den när man vill. För mig obegripligt att man 2018 fortfarande håller på med papperslappar i en låda. Skulle gärna tagit bort skiten till brevlåda om inte vissa fortfarande envisas med att skicka grejer per post. E-brevlåda, e-post och internet räcker för mig för att ta emot information
 
Reklamen är ju oftast tryckt på glansigt papper som varken duger att tända i pannan med eller att torka sig i arslet med. Formatet brukar vara tilltaget så knappt att de inte duger att täcka arbetsbänken med då man målar maskindelar.
Reklamen är bara en plåga för mig och dessutom slösar den med skogsresurserna.
Ingen reklam om jag får bestämma.
 
Hemmakatten
Vi satte upp en skylt i höstas där det står nej tack till gratistidningar och reklam. Så skönt att slippa och behöva konka iväg en massa till tidningsåtervinningen. Önskar bara att vi gjort det tidigare.
 
Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi satte upp en skylt i höstas där det står nej tack till gratistidningar och reklam. Så skönt att slippa och behöva konka idag en massa till tidningsåtervinningen. Önskar bara att vi gjort det tidigare.
Ja, hur svårt kan det vara?
En liten textremsa där det står
Ingen reklam, tack
gör susen.

Ett tag hade Clas O (tror jag det var) plastremsor med texten
"Ingen reklam tack, utom Clas Ohlsons katalog" :)
 
  • Gilla
jonasz
  • Laddar…
Körde utan reklam ett tag men saknade det så jag tog bort lappen.
Är en ung grabb som delar ut reklam på söndagar här och inte tänker jag göra han arbetslös. Bläddrar gärna igenom reklam bladen med gott samvete.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Ofog av företag att skicka ut reklam i pappersform. Snacka om resursslöseri.
Nej, maila ut skräpet till de som vill ha, vi andra är nog kapabla att söka upp den information vi vill ha på nätet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Usch, kommer ihåg när "ej reklam tack"-lappen trillade av, så mycket reklam man hann få innan man fick en ny.
På vår brevlåda sitter skylten om att vi inte vill ha reklam på locket. Så om det snöat under natten passar reklamutbäraren på att dumpa stora delar av sin last i vår låda. :(
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Låter dom komma med reklam en/två gånger i veckan. Ger jobb till folk, både på det illa sedda postnord, till ungdomar, tryckeri och reklamare samt till pappersbruken.
Något brukar vara läsvärt i bunten med reklam.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Inger reklam till oss. Till mig får man inte heller skicka adresserad reklam eftersom jag spärrat min adress för det, telefonen är nixad alla nyhetsbrev via mail stängs av.

Vilken kärring va! Faktum är att jag orkar verkligen inte med alla tryck som sköljer över mig! På jobbet måste jag ta många snabba och viktiga beslut, be folk göra saker åt mig och ofta även prioritera vilken ordning det ska utföras.

Då jag kliver utanför jobbdörren vill jag ha lugn. Inte bli tvingad att ta ställning till en massa olika saker. Vill jag köpa något kan jag själv ta reda på vart det är billigast. Visst, jag förlorar säkert lite pengar på det. Men min själ vinner.
 
  • Gilla
krukan och 4 till
  • Laddar…
INGEN REKLAM, TACK!

Reklam är till för att lura oss att köpa sådant vi inte behöver. Det jag behöver kollar jag efter på eget initiativ, jämför priser på nätet och i butiker, läser recensioner osv. De butiker jag har speciellt intresse av att följa prenumererar jag på reklam i form av mejl. Då slipper några träd huggas ned för att jag vill läsa. Inte förlorar vi pengar på att inte läsa reklam. Det är kunden som betalar reklamen och utan att jämföra priser riskerar vi att luras till ett ofördelaktigt köp.

Det är snarare märkligt att reklam i pappersformat lever vidare, trots kunskapen om hur det drabbar naturen och människors ekonomi. Företag som vill få ut information om sin verksamhet har dessutom hela cyberspace till sitt förfogande verkar det som. Otaliga är annonserna på internet. Jag väntar på en möjlighet att sätta in en spärr i min dator med betydelsen: "Reklam, nej tack!".
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Har inte så mycket emot reklam, perfekt läsmaterial när man sitter på tronen. Däremot hade jag föredragit ett alternativ hos exempelvis Jula/Rusta/m.m att man kan få reklamen på mailen istället, för att spara på miljön...
Finns hemsidor där de flesta reklamblad samlas och går att läsa, från samma hemsida. Borde vara ett fint alternativ för dig och alla andra som tänker i samma banor :)
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.