Hej! Har en lite äldre Ikea inbyggnads diskmaskin som har gått sönder. Kan jag köpa en ny maskin på tex Elgiganten och montera samma lucka på?

Disken heter ”renlig”
 
  • Äldre Ikea "Renlig" inbyggnadsdiskmaskin med vit lucka i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om luckan passar på den nya maskinen så går det, annars inte.
 
E etompau skrev:
Om luckan passar på den nya maskinen så går det, annars inte.
Ok! Men hur vet man det i förväg?
 
Kontrollera, mät, jämför, fråga.
 
A
klart att det funkar luckan skall ju lira med dina övriga skåp
men vad har gått sönder?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
klart att det funkar luckan skall ju lira med dina övriga skåp
men vad har gått sönder?
Låter lovande :) vi var inne på att skaffa en ”vanlig” vit eller rostfri diskmaskin för vi var osäkra om man kunde köpa något annat än Ikeas egna maskiner.

Den droppar vatten från framsidan! Lite till höger om mitten och under luckan droppar det vatten.. kollat tätningslisten och haft bort den och gjort rent utan framgång. Tips på vad mer man kan felsöka?
 
A
svårt att säga om den är en electrolux eller whirlpool.
men är det en electrolux skulle jag kolla om det finns sprickor i den undre spolarmen
 
electroluxaren skrev:
svårt att säga om den är en electrolux eller whirlpool.
men är det en electrolux skulle jag kolla om det finns sprickor i den undre spolarmen
Ok ska kolla på den. Förlåt min okunnighet men Hur kan sprickorna orsaka detta läckage?
 
Gissning baserat på min diskmaskin (Siemens) är att den inte är riktigt tät utan har en metallkant på luckan som skall stoppa läckage i listen genom att inget vattentryck kommer på densamma.

OM vatten sprutar från fel håll (exempelvis från en spricka i spolarmen) så kommer det löpande in vatten till listen som då kommer att släppa igenom en del...

Detta är alltså en gissning baserat på hur min diskmaskin ser ut och fungerar.
 
K kungcoopa skrev:
Ok ska kolla på den. Förlåt min okunnighet men Hur kan sprickorna orsaka detta läckage?
Det har framgått i en annan tråd här att det är ett vanligt fel på electrolux maskiner. Det sprutar ut vatten ur sprickan i en vinkel som det normalt inte sprutar vatten. Det träffar rakt på tätningslisten, som inte står emot trycket i strålen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.