7 274 läst · 14 svar
7k läst
14 svar
Hur passar man in lockläkten?
Nästa större moment närmar sig, nämligen fasaden. Lockläktspanel blir det, så mycket är bestämt. Dock har jag en fundering som någon kanske kan kasta lite ljus över:
På "alla" nya hus jag ser med just lockläktspanel har man lyckats få en läkt precis mitt under varje vertikalt fönsterfoder. Vad jag kan se med blotta ögat har man inte använt olika bredd på bottenbräderna, men räcker det att bara variera springans bredd? Hur har ni gått tillväga?
På "alla" nya hus jag ser med just lockläktspanel har man lyckats få en läkt precis mitt under varje vertikalt fönsterfoder. Vad jag kan se med blotta ögat har man inte använt olika bredd på bottenbräderna, men räcker det att bara variera springans bredd? Hur har ni gått tillväga?
Egentligen är detta något som arkitekten skall tänka på nät huset ritas, då passas fönster och dörrar in i fasaden så att det skall stämma.
Vi hade först bestämt oss för smal lockläkt och ändrade oss sen till bredare, vilket vi förstås missade att berätta för arkitekten, så nu fick vi lite pyssel med att passa in panelen.
Så här gjorde vi
- vi har en bottenbräda 21x70 och en lockbräda 21x120
- varje mellanrum mellan fönster och dörrar mättes och sedan så snittade vi detta med "så nära 150 mm" som möjligt, ibland blev det 144 mm och ibland 160.
- Då blev det alltid likadant runt om fönster och dörrar.
Detta ser man inte om man inte vet
Vi hade först bestämt oss för smal lockläkt och ändrade oss sen till bredare, vilket vi förstås missade att berätta för arkitekten, så nu fick vi lite pyssel med att passa in panelen.
Så här gjorde vi
- vi har en bottenbräda 21x70 och en lockbräda 21x120
- varje mellanrum mellan fönster och dörrar mättes och sedan så snittade vi detta med "så nära 150 mm" som möjligt, ibland blev det 144 mm och ibland 160.
- Då blev det alltid likadant runt om fönster och dörrar.
Detta ser man inte om man inte vet
Gjorde på två sätt på garage förra månaden. I första hand mäta upp och sen räkna fram så att springans bredd varierar. Finns ganska stor tolerans eftersom du kan "trixa" lite med fönsterfoder.
Funkar inte det med rätt avstånd hela vägen så kan man utgå från förnstren och sen få sista panelen innan knutbrädan i smalare dim än övriga.
Vi har ett antal fönster, ett par portar och dörr, ser helt ok ut.
Funkar inte det med rätt avstånd hela vägen så kan man utgå från förnstren och sen få sista panelen innan knutbrädan i smalare dim än övriga.
Vi har ett antal fönster, ett par portar och dörr, ser helt ok ut.
Blotta ögat talar inte sanning...Bob_the_builder skrev:Nästa större moment närmar sig, nämligen fasaden. Lockläktspanel blir det, så mycket är bestämt. Dock har jag en fundering som någon kanske kan kasta lite ljus över:
På "alla" nya hus jag ser med just lockläktspanel har man lyckats få en läkt precis mitt under varje vertikalt fönsterfoder. Vad jag kan se med blotta ögat har man inte använt olika bredd på bottenbräderna, men räcker det att bara variera springans bredd? Hur har ni gått tillväga?
Visst får man tänka till lite ibland men i stort så fixar man detta genom att
1. Ändra springan mellan brädorna
2. I sällsynta fall längskapa brädan för att få den smalare
Du kan göra ändra bredden mycket (5-10mm) utan att det syns!!
Fram med tumstocken och mät så ser du att snickarna inte kan trolla ens när dom bygger nya hus....
Fast det är ett jobb som arkitekten bör tänka på!
Snickarna brukar lösa de flesta problem.
Snickarna brukar lösa de flesta problem.
Är det verkligen så att arkitekten tar hänsyn till hur breda fasadplanken är när han måttsätter ett rum? Jag skall erkänna att jag inte vet något om detta, men det skulle verkligen förvåna mig mycket om man låter bredden på fasadplanken styra det exakta måttet på rum och annat. Problemet är ju så litet att det alltid fixar sig ändå utan att det ser konstigt ut.Ms_IT-Nisse skrev:
Nja... arkitekter har fått ett oförtjänt dåligt rykte om sig. Många har alldeles lysande ideér och vet precis hur det skall utföras medan det finns som i allt ett fåtal som drar ner resten.
Att ha en perfekt indelning på lockläkten känns så opersonligt tycker jag... en kåk skall ha sina små egenheter.
Börja i ena hörnet och håll samma mått hela tiden på bottenbrädan. Fönstrena kommer där de kommer ändå!
Att ha en perfekt indelning på lockläkten känns så opersonligt tycker jag... en kåk skall ha sina små egenheter.
Börja i ena hörnet och håll samma mått hela tiden på bottenbrädan. Fönstrena kommer där de kommer ändå!
Exakt samma mått är näst intill omöjligt att få mellan varje lockbräda. Börja med att montera bottenbrädor, en till höger och en till vänster vi varje fönster/dörr samt vid varje hörn. Räkna ut hur långt från karmarnas kant/hörnets kant de ska sitta för att lockpanelen ska bli monterad på rätt sätt. Ha detta som utgångspunkt och räkna sedan ut hur lägt det är mellan varje bottenbräda. Sätt dig ner och räkna på saken och bestäm hur många bottenbrädor och vilket mellanrum du vill ha.
På detta sätt slipper du utsågade lockpaneler, vilket man givetvis vill undvika.
På detta sätt slipper du utsågade lockpaneler, vilket man givetvis vill undvika.
Att få utsågade lockpaneler är förstås otänkbart. Vi har (kommer ha) läkt som är smal, 45mm, vilket gör det hela lättare, men det är faktiskt inget problem att anpassa detta när man sätter upp brädorna. Tänk efter lite före bara så ordnar det sig!JLT skrev:Exakt samma mått är näst intill omöjligt att få mellan varje lockbräda. Börja med att montera bottenbrädor, en till höger och en till vänster vi varje fönster/dörr samt vid varje hörn. Räkna ut hur långt från karmarnas kant/hörnets kant de ska sitta för att lockpanelen ska bli monterad på rätt sätt. Ha detta som utgångspunkt och räkna sedan ut hur lägt det är mellan varje bottenbräda. Sätt dig ner och räkna på saken och bestäm hur många bottenbrädor och vilket mellanrum du vill ha.
På detta sätt slipper du utsågade lockpaneler, vilket man givetvis vill undvika.
I mitt fall var det lite klurigare eftersom jag hade 120 mm lockapanel. Dessutom är foder och knutbrädor av samma dimension. Som sagt, att tänka efter före lönar sig!MathiasS skrev:
Jag vidhåller faktiskt mitt inlägg tidigare om att det är Arkitektens jobb. Min far är nämligen arkitekt och han anser detta. Men det finns kanske olika skolor...
Kolla på exempelvis fabriksbyggda hus (Myresjö), där är varje fönster anpassat i sidled för att passa fasaden.
Sedan så tycker jag däremot inte att det är något man överhuvudtaget ser om fasaden är anpassad efter föntrena och avstånden varierar.
Kolla på exempelvis fabriksbyggda hus (Myresjö), där är varje fönster anpassat i sidled för att passa fasaden.
Sedan så tycker jag däremot inte att det är något man överhuvudtaget ser om fasaden är anpassad efter föntrena och avstånden varierar.
"Jag vill å det bestämdaste insistera..."Ms_IT-Nisse skrev:Jag vidhåller faktiskt mitt inlägg tidigare om att det är Arkitektens jobb. Min far är nämligen arkitekt och han anser detta. Men det finns kanske olika skolor...
Kolla på exempelvis fabriksbyggda hus (Myresjö), där är varje fönster anpassat i sidled för att passa fasaden.
Sedan så tycker jag däremot inte att det är något man överhuvudtaget ser om fasaden är anpassad efter föntrena och avstånden varierar.
Frågan är bara om det finns någon koppling mellan ritbordet och snickarnas hamrande på huset.... :
Nä, kanske inte, lite synd det...
Liknande trådar
-
Toa passar inte på 110mm rör
Vatten & Avlopp -
Rinnande ny toalett - passar detta membranet?
Badrum -
Vilken inloppsventil passar? Gustafsberg
Badrum -
Länsstyrelsen upphäver bygglov för fritidshus – "huset passar inte in i landskapet"
Artikelkommentarer -
Dörrhandtag som ej passar till innerdörrar från Bauhaus?
Fönster & Dörrar