Status
Tråden går ej att kommentera.
H
Hade nyligigen en hantverkare som totalrenoverade mitt nyköpta hus. Arbetet har vart fortlöpande under de senaste 7 månaderna och vi hade klart och tydligt kommit överens om vad som skulle göras och hur mycket det skulle kosta i slutändan. Så långt är allt bra. Under arbetets gång har jag bett hantverkaren om några små extra saker att göra i huset och nu vill han ha extra betalt för detta. Jag trodde att allt detta var inkluderat i den ursprungliga offerten/ fakturan.
Det som är gjort extra är spackling, målning och tapetsering av övervåningen (2 sovrum och ett kök). Installation av köket på övervåningen. Spackling och målning av alla dörrkarmar och fönster i huset. Byta av tak på farstun och renovering/målning av ett ruttet hörn på huset. Samt montering av lite ”special” designade hyllor och garderober. Det extra arbetet har tagit ca 7 veckor totalt och nu vill hantverkaren att jag betalar lite drygt 170k kr för detta. Vist har jag vetat vad det kostar per timme och han har sagt att allt extra arbete skulle kosta extra men ska jag verkligen betala detta som jag trodde ingick i det ursprungliga arbetet. Han är dessutom inte klar med det ursprungliga arbetet och säger att han inte tänker slutföra detta arbete fören han fått betalt för extra arbetet då mitt beställda extra arbete tagit all den ursprungligt fakturerade tiden i anspråk plus mer där till.
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Allt extra arbete måste hantverkaren få betalt för. Jag tycker inte det är "några små extrasaker" när du säger att det tagit sju veckor att utföra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Det låter inte som några "små extra saker" ..
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Att tro är inte så bra när man har med hantverkare att göra. Om du begär tilläggsarbete så lär det också tillkomma kostnader.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Skulle du vilja jobba 7 veckor gratis för din arbetsgivare?
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Några små extra saker?
"Det som är gjort extra är spackling, målning och tapetsering av övervåningen (2 sovrum och ett kök). Installation av köket på övervåningen. Spackling och målning av alla dörrkarmar och fönster i huset. Byta av tak på farstun och renovering/målning av ett ruttet hörn på huset. Samt montering av lite ”special” designade hyllor och garderober."
 
Men jag fattar inte... hur skulle saker som du lagt till extra i efterhand kunna ingå i den ursprungliga offerten?
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag råkade ut för något liknande när jag skulle serva bilen. Vi hade kommit överens om ett pris för servicen. Sen kom jag på att fjädrar, stötdämpare och däck var rätt kass så jag ringde och bad de byta runt om. När jag hämtade bilen var fakturan muckem högre än vi kommit överens om. Mina tilläggsbeställningar borde väl ingå?

De påstod att offerten endast gällde det man kommit överens om och att man var tvungen att betala extra för tillägg. Märkligt.

Samma hände också när jag stannade tre nätter på hotell istället för en. De ville också ha mer betalt.

Det kan finnas spår av ironi i svaret ovan, men baserat på vad vi delgetts så känns det inte så märkligt att man får betala mer.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Detta är en trolliknande tråd. Användare Hyttan skriver även under ett annat namn här. Jag tror vi skall se tråden som provocerande ironi.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas TS skojar med oss...

Spackla och tapetsera ett rum hade jag kanske kunna bjussa på om det varit ett stort jobb och det dessutom gått bra
 
Stängt av TS och stänger tråden.
/Moderator
 
Redigerat:
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.