L
För det första, först ska man tänka på att de videos du länkar till är från en så kallad "Gold buff" Dvs en person som tjänar pengar på att folk ska bli rädda och framför allt så vill han att du ska köpa guld av han.

Imho tycker jag guld är skräp som investering och som säkerhet. (sluta kasta sten nu)
När det blir kris så måste du sälja eller byta ditt guld mot mat och annat.
Faktisk kommer allt som du egentligen vill ha, vara mera värt än ett guldmynt. Köp en bit åkermark och sätt potatis. Det kommer vara värt mycket.
Ang krisen, så är det så att det kommer bli svårt att kunna simma utan att påverkas av hur dåligt det går för din granne.
Du kommer att få betala din grannes dyra båt, när denna får problem med sin ekonomi.
Vi sitter tyvärr i samma båt, i detta landet, tro inget annat. Och vi har en verklig elit som de senaste 20 åren tjänat enormt mycket pengar (men de tänker inte bidra). Alla andra som inte är top 1% har faktisk inte tjänat så mycket som de borde.
Företagen har gått bra, men det har inte gett några höjda löner.
Bara mera vinster till ägaren. Sedan har de köpt saker som inte räknas in i inflationssiffror. När krisen kommer så kommer dina pengar på banken att smälta som snö. De blir inget värda. Men du kommer sitta kvar med alla skulder.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Guldpriset lär ju vara högt nu eftersom flera stater köper in guld i stora mängder för att stabilisera sin valuta.

Jag tror också på principen att investera i produktiv egendom som inte försvinner.
därför sitter större delen av mina besparingar fast i en bit skog som jag äger ihop med föräldrarna. Där växer det ved och virke för husbehov helt oberoende av konjunkturer och kriser.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Guldpriset under 1 år:
Linjediagram visar guldprisets fluktuation över 1 år med minskning 1,78% senaste tre månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ju inte ut att vara någon rusning direkt, dessutom ner 1,78% senaste tre månaderna. Du har inte möjligen någon länk till att flera stater köper in stora mängder guld?
 
Jag minns inte var jag läste det....... det kan vara bluffnyheter i värsta fall.
 
Och på 5år.

Graf som visar prisutvecklingen för guld över en 5-årsperiod med fluktuationer och värdeangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite okunniga funderingar:
Vad är det som genererar en kris om för många börjar ta ut pengar från bankerna?
Att det inte finns täckning att betala ut likvida medel eftersom att banken byter pengar mellan in- och utlåning? Bankens kassa töms när balansen blir för mkt fel.
Vad händer då? Kan banken börja kräva in lån i förtid/sälja min villa?
Om banken går i KK: Måste jag lösa lånet?

Vad händer om jag förutser detta och likviderar alla besparingar och löser huslånet? Min enda tillgång blir då en (hyfsat dyr idag) fastighet som jag själv äger. Om fastigheten automatiskt blir värdelös i detta scenario är det inte så smart att göra sig skuldfri kanske.
 
Excel
L Lolight skrev:
För det första, först ska man tänka på att de videos du länkar till är från en så kallad "Gold buff" Dvs en person som tjänar pengar på att folk ska bli rädda och framför allt så vill han att du ska köpa guld av han.

Imho tycker jag guld är skräp som investering och som säkerhet. (sluta kasta sten nu)
När det blir kris så måste du sälja eller byta ditt guld mot mat och annat.
Faktisk kommer allt som du egentligen vill ha, vara mera värt än ett guldmynt. Köp en bit åkermark och sätt potatis. Det kommer vara värt mycket.
Ang krisen, så är det så att det kommer bli svårt att kunna simma utan att påverkas av hur dåligt det går för din granne.
Du kommer att få betala din grannes dyra båt, när denna får problem med sin ekonomi.
Vi sitter tyvärr i samma båt, i detta landet, tro inget annat. Och vi har en verklig elit som de senaste 20 åren tjänat enormt mycket pengar (men de tänker inte bidra). Alla andra som inte är top 1% har faktisk inte tjänat så mycket som de borde.
Företagen har gått bra, men det har inte gett några höjda löner.
Bara mera vinster till ägaren. Sedan har de köpt saker som inte räknas in i inflationssiffror. När krisen kommer så kommer dina pengar på banken att smälta som snö. De blir inget värda. Men du kommer sitta kvar med alla skulder.
Utan att vara föresspråkare för guld så skulle jag inte se guld som en investering.

Pengar (lagligt betalningsmedel) och guld har gemensamt att det inte ger avkastning, dvs ingen investering.

Pengar förlorar värde över tid i takt med sedelpressarna, guld kan inte manipuleras på samma sätt av stat.

Båda tillgångarnas värde bygger på att någon är villig att acceptera dessa som betalning.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
L
martin43 martin43 skrev:
Lite okunniga funderingar:
Vad är det som genererar en kris om för många börjar ta ut pengar från bankerna?
Egentligen inget. Dels kan banken neka dig att ta ut några pengar om den vill. Så är reglerna.
Dels så kan banken bara hämta nya pengar, samt ta lån från RB om de skulle behöva.
Att det inte finns täckning att betala ut likvida medel eftersom att banken byter pengar mellan in- och utlåning?
Det är helt fel. Om jag lånar ur min gräsklippare till en granne. Så är gräsklipparen min egendom.
Men när jag ger banken min hundralapp. Så övergår pengen till att bli bankens egendom.
Dvs DU har inga tillgångar hos banken. Det som händer är att banken får en skuld till dig på x antal kronor. Men banken får nu göra vad den vill med dina pengar. Om de vill köpa aktier för alla pengar så kan de göra det.

Dels så är svenska banker inte sådana att de behöver något del av sitt kapital som reserv det man kalla fractional reserve banking. Våra banker är den siffran noll.
Inga reserver behövs. Dels så är det inte så att det är de pengar som lånas in som lånas ut nej.
Det mesta av utlåningen sker genom att nya pengar skapas av banken.
Om jag lånar 1 miljon på banken till ett hus. Så skapar bankens dator upp dessa nya pengar i samma stund som lånet skapas. Men det omvända sker också. När du amorterar på din skuld så förintar datorn dessa pengar när de kommer in i systemet.
Bankens kassa töms när balansen blir för mkt fel.
Nej, det är inte problemet. Problemet är när banken inte längre har några egna pengar.
Detta kan hända om de får en massa kreditförluster. Dvs lån som måste skrivas av som förlust.
Vad händer då? Kan banken börja kräva in lån i förtid/sälja min villa?
De kan göra det när de så har lust. Röstar du på fel politisktparti, kan banken tvångsinlösa dina lån, och kan du inte betala så säljs villan av banken.
Om banken går i KK: Måste jag lösa lånet?
Nej, ditt lån är en tillgång. Det säljs till köpare av konkursboet.
Vad händer om jag förutser detta och likviderar alla besparingar och löser huslånet? Min enda tillgång blir då en (hyfsat dyr idag) fastighet som jag själv äger. Om fastigheten automatiskt blir värdelös i detta scenario är det inte så smart att göra sig skuldfri kanske.
Vad som händer? Du äger din villa och ingen kan komma och jävlas med dig. Ganska göttt.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
L
Excel Excel skrev:
Utan att vara föresspråkare för guld så skulle jag inte se guld som en investering.
Pengar (lagligt betalningsmedel) och guld har gemensamt att det inte ger avkastning, dvs ingen investering.
De skulle kunna ge avkastning. Guld och silver har gjort det.
Pengar förlorar värde över tid i takt med sedelpressarna, guld kan inte manipuleras på samma sätt av stat.
Statlig valuta lider av att den ägs av staten. Staten kan då skapa nya pengar.
Värdet på guld kommer av kostnaden för brytning.
Båda tillgångarnas värde bygger på att någon är villig att acceptera dessa som betalning.
Jo, precis.
Det finns tillgångar som har ett egenvärde. Så som en kasse mat. Guld har dåligt egenvärde, då det egentligen bara är bra på att inte rosta, leder ström bra, samt går göra smycken av.
För övrigt så används det inte mycket. Dessutom är det dyrt att hitta mera.
 
L Lolight skrev:
....

De kan göra det när de så har lust. Röstar du på fel politisktparti, kan banken tvångsinlösa dina lån, och kan du inte betala så säljs villan av banken.

Nej, ditt lån är en tillgång. Det säljs till köpare av konkursboet.
Vad som händer? Du äger din villa och ingen kan komma och jävlas med dig. Ganska göttt.
Tja, fast röstar man på fel politiskt parti så kan man ju likväl anta att staten tar tillbaka äganderätten över huset också. Lika stort inflytande som staten har över banken, har de ju också över militären och polisen, dvs. de som har våldsmonopolet. :thinking:
 
Senast svenska staten gav sig på det privata markägandet var på 1600-talet när staten förlänade stora områden och i många fall också gav dem som personlig egendom åt olika adelsmän utan att bry sig om bönderna som ägde och odlade delar av den av jorden. Ungefär samtidigt förstatligades lappskattelanden och väldiga arealer bondejord.

Å andra sidan har det skett under min livstid här i Finland att bankerna har satt folk i konkurs för att kunna paniksälja deras hus och få loss kapitalet. Eftersom fastighetspriserna var i botten just då så husen såldes för underpris är det många som ännu i dag amorterar på husen som banken sålde på 1990-talet.
 
L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, fast röstar man på fel politiskt parti så kan man ju likväl anta att staten tar tillbaka äganderätten över huset också. Lika stort inflytande som staten har över banken, har de ju också över militären och polisen, dvs. de som har våldsmonopolet. :thinking:
Nej, nu kommer vi in på de farliga sakerna.
Det är så här Mäktiga familjer är högst. Sen kommer deras företag som styr andra företag, samt politiker och tjänstemän. Staten är inte högst.
Banker, eller deras ägare styr alltså över staten. Det är inte staten som styr över banken.
 
Excel
L Lolight skrev:
Nej, nu kommer vi in på de farliga sakerna.
Det är så här Mäktiga familjer är högst. Sen kommer deras företag som styr andra företag, samt politiker och tjänstemän. Staten är inte högst.
Banker, eller deras ägare styr alltså över staten. Det är inte staten som styr över banken.
Morgan, Rothchild, Rockefeller, Du Pont, Bush
 
L Lolight skrev:
Nej, nu kommer vi in på de farliga sakerna.
Det är så här Mäktiga familjer är högst. Sen kommer deras företag som styr andra företag, samt politiker och tjänstemän. Staten är inte högst.
Banker, eller deras ägare styr alltså över staten. Det är inte staten som styr över banken.
Det var du som började prata om politiska partier ...
Å andra sidan tror jag att väldigt få "mäktiga familjer" är intresserad av att destabilisera staten..
 
tinfoil-hat-and-tinfoil-cat.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.