Hej,

Höjde en del av tomten förra året genom att lägga på 15-20cm matjord (som dessvärre var ganska lerig och som packades ganska hårt) och rullade sedan ut gräs på detta. Det tog som fint och allt gick som det skulle.

Över vintern lämnade jag gräset ganska långt och nu är det fortfarande väldigt gult. Bor i Malmö och andra gräsmattor är gröna och fina.

Det konstiga är att den bit av gräsmattan som vi har gått på och som pga av detta blivit sliten (ska göra en singelgång där sen) där är gräset grönt.

Vad bör man göra?

Vy över en ojämnt grön gräsmatta från ett tak, med en träaltan och upphöjd odlingsbädd i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med gult gräs i förgrunden och grönare områden där folk gått, hus i bakgrunden vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog ingen fara, det är ju det längre gräset som dött, där ni går har ni slitit ner det döda. Dessutom mår gräs bra av lagom slitage.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Om man räfsar mattan brukar det gamla vissna gräset följa med räfsan och då ser det betydligt trevligare ut.
 
Ha lite tålamod.

I år är det fjärde sommaren vi haft vårt hus med tillhörande gräsmatta, och det jag lärt mig är att varje vår blir man väldigt deprimerad när man ser gräsmattan. Jaha, nu har allt dött och vi får börja om från början med allt slit. (Vi har valt att renovera gräsmattan som var i riktigt dåligt skick istället för att anlägga en ny.)

Dock är det så att när förutsättningarna blir rätt börjar mattan växa så det knakar, och den blir precis så fin som man önskar. Förutsättningarna kan skilja väldigt mycket lokalt, så att grannars mattor blir fina före din kan bero på många saker. Så återigen, ha lite tålamod och låt mattan visa sitt rätta jag innan du gör något.

Ge dig INTE på att räfsa nu! Då riskerar du att riva upp de späda stråna som är på väg upp. Bättre att vänta tills du klippt ett par gånger innan du räfsar om du känner att det behövs. Nästa år kan det vara läge att vertikalskära, dressa och stödså.
 
Ok, jag avvaktar ett par veckor så får vi se.

En annan fråga, går det att stödså i gräset utan vertikalskärning eller toppdress?
 
Vill du stödså behöver du lite toppdress, men du behöver inte vertikalskära. Toppdressen används för att ge gräsfröna bästa förutsättning att gro. Visst kan man sprida ut frö direkt i det befintliga gräset utan dress, men då kommer det vara många frön som inte tar sig eftersom de hamnar på ytan. Har man otur kommer en flock fåglar och kalasar på fröna också.
 
  • Gilla
danielte
  • Laddar…
Lyssna på paxman. Och du SKALL inte vertikalskära. Det finns ingen anledning till det. Det skulle om något förstöra mattan. Glöm inte gödsla. Nu är lagom.
 
  • Gilla
danielte
  • Laddar…
Vertikalskärning är som en vitamininjektion till en gammal gräsmatta som samlat på sig en massa skräp och tovat sig. Detta ska dock göras när gräset är i full tillväxt, alltså när man fått klippa den några gånger. Efter vertikalskärningen ser mattan ut som kriget, men dressar man och stödsår så tar den sig snabbt och blir mycket starkare och finare än den var innan.

Men som sagt, du danielte ska inte göra det i år...tidigast nästa år.
 
  • Gilla
danielte
  • Laddar…
Nästa säsong är Daniels gräsmatta en säsong gammal. Om han inte har en extremt thatchbildande matta kan han han nog låta det gå tre.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
C
D danielte skrev:
Det konstiga är att den bit av gräsmattan som vi har gått på och som pga av detta blivit sliten (ska göra en singelgång där sen) där är gräset grönt.

Vad bör man göra?
Gå på den.
 
  • Gilla
Linsen85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.