Hej, okunnig som jag är läser jag ikapp på hus efter jag bott i mitt i några år.

Återkommande verkar vara vanligt med syllarna, oftast dyr reparation. Finner ingen klarhet om vad syllar är direkt, reglar?

Återigen slår oron mig om jag kan ha ett hus med problem just där eftersom mitt hus har 50år på nacken.
Var undersöker man detta? Är det i källarvåningar det är mest utsatt, var bör man vara vaksam eller orolig ?

Kollegan berättade att syllbyte kostar upp mot en halv miljon kan detta verkligen stämma ?
 
Lite information om huset. 70tal souteränghus, etage med 3halvvåningar varav en gillestuga som står på platta, plus källare. Inte den blekaste om nått är gjutet i plattan
 
Syll är det som väggarna står på, och som i sin tur ligger på grunden. De slits inte under normal användning, och med rätt underhåll ska de hålla husets livslängd.
Om huset t ex utsatts för vattenskada eller haft trasig ytterpanel länge, kan de däremot börja ruttna. Men det är då, det.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Har du suterränghus är det viktigaste att dräneringen är bra på den källardel som är under jord.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Har du suterränghus är det viktigaste att dräneringen är bra på den källardel som är under jord.
Ok, övriga våningar bär inte vara orosmoment alls?
 
Förr i tiden så hadde man ibland syllar av tryckimpregnerat virke som las direct på den gjutna plattan. Detta har visat sig att dessa ibland blir dåliga efter många år, då de kan suga åt sig fukt från plattan.

Nu för tiden har man syllar av metall eller lägger sylpapp mellan platta och syll för att förhindra detta.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Förr i tiden så hadde man ibland syllar av tryckimpregnerat virke som las direct på den gjutna plattan. Detta har visat sig att dessa ibland blir dåliga efter många år, då de kan suga åt sig fukt från plattan.

Nu för tiden har man syllar av metall eller lägger sylpapp mellan platta och syll för att förhindra detta.
Ok tack för svaret. Men då är det alltså gillestuga som kan vara mitt oros moment? Det ska renoveras i framtiden så det kan jag köpa. Övriga våningar bör inte funderas på?
 
Det är hus med kall platta på mark som brukar har detta problem. Har du inte kall platta så behöver du inte oroa dig.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är hus med kall platta på mark som brukar har detta problem. Har du inte kall platta så behöver du inte oroa dig.
Vad menas med kall platta?
 
En betongplatta utan isolering under. En vanlig grund under 80talet.
 
D Daniel 109 skrev:
En betongplatta utan isolering under. En vanlig grund under 80talet.
Är nog det jag har, iallafall i källaren och halvplanet som är gillestuga antar jag
 
Redigerat:
Ja, det är standard i äldre källare. Där är det inget problem imman inte isolerar på ett olämpligt sätt invändigt. Men med källare så har du inte problem med fuktiga syllar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.