mexitegel mexitegel skrev:
Ja, en vecka ger inget utslag utan det är mer åt ett år det handlar i tidsrymd.
Mäta tror jag är svårt, det kan vara små och långsamma rörelser. Bästa sättet skulle jag säga är att foga, då ser man. Du har ju dessutom dokumenterat att det beror på sättningar i fyllnadsmassor.
Ok, ska blanda ihop husfixet imorrn och foga så det blir gjort då!

En fråga, ska dränera kommande 1-3åren. Kan det förvärra sättningen?
 
Hej igen haha. Var hos bygghandlaren och han rekommenderade att jag körde med byggfog istället för husfix i sprickorna på teglet, så kollar med mer utlåtanden här. Är det rimligt ?
 
Nej jag tror inte det.

Jag skulle foga om med vanligt murbruk. Om det spricker igen då vet du att du har en fortgående sättning som måste åtgärdas. Om det inte spricker igen håller det lika länge som resten av murningen.
 
Redigerat:
H heimlaga skrev:
Nej jag tror inte det.

Jag skulle foga om med vanligt murbruk. Om det spricker igen då vet du att du har en fortgående sättning som måste åtgärdas. Om det inte spricker igen håller det lika länge som resten av murningen.
Okej, misstänkte lite det, måste erkänna att det kändes otroligt bekvämt att foga =)

Murbruk fungerar husfix då eller
 
Några mer utlåtanden om att använda byggfog? Är det idioti? Blir jag blind för ev fortsatt sättning då ?
 
det funkar ju så men det kommer ju inte att se klokt ut eftersom man normalt inte mjukfogar vanliga fogar i dylika väggar. Möjligen rörelsefogar mellan olika slags väggar men aldrig mitt på.
 
S Stefan1972 skrev:
det funkar ju så men det kommer ju inte att se klokt ut eftersom man normalt inte mjukfogar vanliga fogar i dylika väggar. Möjligen rörelsefogar mellan olika slags väggar men aldrig mitt på.
Ok. Jävla bygghandlare. :) då blir det husfix!
 
Mikael_L
Ja inte byggfog i alla fall.

Antingen ett putsbruk ungefär som det som redan nu sitter. Det är kanske inte gott att veta vad som är där nu, men egentligen ska det förutom samma färg vara av samma hårdhet.

Men visst, husfix kan nog också funka, bra på så vis att man kan köpa små förpackningar och det är lättjobbat. Fukta befintlig fog och sten närmast där du ska laga, innan du påför den nya fogen/husfixet.
 
Husfix är ganska mjukt jämfört med fogbruk. Det funkar för att kolla om sprickorna återkommer men jag skulle själv inte använt det som permanent lagning av fogar.

Mjukfog som sagt helt galet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Husfix är ganska mjukt jämfört med fogbruk. Det funkar för att kolla om sprickorna återkommer men jag skulle själv inte använt det som permanent lagning av fogar.

Mjukfog som sagt helt galet.
Vad använder jag som permanent lagning ?
 
Microkatten
För mexitegel (kalksandsten) rekommenderas det användas speciellt murbruk för kalksandsten:

https://yxhult.se/mexi/

https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-fasad.17315/

Edit: för lagningar brukar det i allmänhet inte vara fel att använda svagare bruk än det som redan finns. Då spricker lagningen (igen) om den gamla strukturen/väggen fortsätter röra sig. I detta fall borde det betyda C-bruk eller svagare.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K Konradsson87 skrev:
Vad använder jag som permanent lagning ?
Nja, du kommer väl inte laga något alls utan mer bara göra en estetisk förbättring + att det blir enklare att se om sprickan vidgas.

Försök bara hitta någorlunda samma nyans på bruket och kladda i. Spola rikligt med vatten direkt, så du inte smutsar ner stenarna för mycket
 
nimhed nimhed skrev:
Nja, du kommer väl inte laga något alls utan mer bara göra en estetisk förbättring + att det blir enklare att se om sprickan vidgas.

Försök bara hitta någorlunda samma nyans på bruket och kladda i. Spola rikligt med vatten direkt, så du inte smutsar ner stenarna för mycket
Ok, tror jag kör på husfix nu när jag har det hemma och känner mig lite stressad. Men utöver det estetiska förhindrar jag ju vatteninträngning och på så vis lagar ju.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K Konradsson87 skrev:
Ok, tror jag kör på husfix nu när jag har det hemma och känner mig lite stressad. Men utöver det estetiska förhindrar jag ju vatteninträngning och på så vis lagar ju.
Det är sant! Kör på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.