Jag befarade också att detta skulle kunna hända, men min Gardena har gått i 4 säsonger utan att tappa ett enda blad.
 
Har inte sett några som bladen flugit av på ännu. Men däremot någon där knivdiskens skruvar rallat lös men då skrammlar klipparen och lever rövare :D
 
Apropå kvivblad.
Byggde en kvivbladshittare åt en vän. Två hjul, en brädbit, ett skaft och ett par starka magneter. Han hittade all möjlig skit i gräset.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ser det som rätt osannolikt om man byter skruvar som man ska när man byter knivar (skruvarna blir rätt medfarna efter en säsong)... och sätter dit litet loctite blå när man vänder blad dvs samma som finns på de nya skruvarna i knivbyteskitten.

Kört två maskiner (Worx) summa fem säsonger och aldrig några som helst problem med detta. Väl avpassad stålkvalitet i originalknivarna, inga flisor eller brustna blad och hyfsad livslängd.
 
richardtenggren
raveper raveper skrev:
Apropå kvivblad.
Byggde en kvivbladshittare åt en vän. Två hjul, en brädbit, ett skaft och ett par starka magneter. Han hittade all möjlig skit i gräset.
Varför inte direkt på roboten?:)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…

Bästa svaret

Från början var (Husqvarnas) knivbladen väldigt hårda och spröda. Om det var nått från EU som sa att det får inte drälla omkring bitar av blad så nu är de mjukare och segare och något blad har inte gått av på senare tid.

Jag brukar slipa om bladen några gånger per säsong

Protte
 
Hur slipar du dessa små knivblad?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur slipar du dessa små knivblad?
Behöver inte slipas - det räcker med att ta några drag med ett bryne (= min erfarenhet).
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur slipar du dessa små knivblad?
Nu är inte frågan riktad mot mig men det lär inte vara särskilt svårt att slipa med tex en Tormek eller vad som helst. Ser inte vitsen med det dock eftersom man vänder fram nya eggar på samma blad (ett blad har fyra eggar), krävs även att man byter skruvar då och då och det är en ytterst marginell kostnad att byta knivar (och skruvar) typ en ggr per säsong.
__
PS. Första tre-fyra säsongerna är kostnaden noll eftersom det skickas med utbytesknivar & skruv för tre - fyra byten beroende på modell (Worx). Ny dylik sats kostar en dryg hundralapp eller så för ytterligare tre-fyra säsonger, original utbytessats
. Förpackning med utbytesknivar för robotgräsklippare och skruvar som ligger på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
nikasp
Svärmors Gardena har gått i fyra säsonger utan ett enda tappat eller sönderkört blad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.