Jag har en gräsmatta som till 50 procent består av mossa. Visst, det kommer gräs där oxå, men mest mossa.
Jag undrar om man kan gödsla bort mossan så att gräset "tar över"?
Eller måste jag mossriva och sen plantera om?
 
hsd
Jag mossrev ett stycke, blev jättefin gräsmatta det året hyfsad året därpå men sen tog mossan över helt-inte ett grässtrå kvar
Har provat med stroller mot mossa ,hela kuren 3 ggr per år-mossan trivs
Provat med järnsulfat och krattat bort död mossa men den återkommer efter ett par år
Har krattat bort mossa kalkat å gödslat samt nysått bitvis , det verkar fungera men det är ett jäkla jobb
Grusgångarna däremot där växer gräset som bara den....undrar om Murphy har med detta att göra :lying:
 
Enligt expertisen ska man inte kratta bort mossan eftersom den då sprider sina sporer/frön (eller hur eländet nu förökar sig) utan bara låta den dö. Samma sak med mossrivning.

Och mossa kommer tillbaka om förutsättningarna är den rätta för den, så det handlar om att döda mossan och sen skapa bättre förutsättningar för att gräset ska få en chans att få övertaget. Det kan handla om att vertikalskära, toppdressa, kalka och gödsla och så i annan sorts gräs där som trivs bättre om det t.ex. är skuggigt.

För att döda mossan kör jag med järnsulfat 2 dl per 10 liter vatten och vattnar ut det med spridarramp på c:a 30 kvm. Är det mycket mossa får man upprepa behandlingen. Det funkar bra men jag behöver göra detta varje vår för att hålla mossan i schack. Gör jag det inte ett år är det betydligt mer jobb nästa.

Det finns mycket tips på hur du sköter din gräsmatta hos www.olleberg.nu
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Min syn på snabb effekt är att mossriva satan först. Så mycket mattan tål. Sedan vattnar man direkt ut järnsulfat (för att bekämpa spridd mossa). Upprepa järnsulfat vid behov. Nu hämmar man mossa genom stödsådd och gödning. Använd järnsulfat förebyggande och som härdning till hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.