Hej alla min hjärna har slutat sammarbeta med mig och skulle behöva er hjälp!

Jag har nu reglat upp för trallen och ska nu sätta mina stolpar till mitt staket!
Själva öppningen på staketet kommer vara i min 45 graders vinkel och då tänk att sätta stolpen rakt i öppningen dvs i 45 graders vinkel och sen gera från den stolpen och vidare till dem 90 graders stolparna men får inte ihop vart jag ska placera stolpen.

Har satt ut en stolpe och här är ett par bilder
Är den rätt placerad enl bild?
 
  • Stolpe placerad i vinkel på reglat trädäck med verktyg och byggmaterial på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trallkonstruktion med en vertikal stolpe placerad i en vinkel, vattenpass och verktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under uppbyggnad med reglar och en vertikal trallstolpe vid gräsmatta, synlig i 45 graders vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du har lite vinkel där så det binder ihop lite och håller igen på så den inte vill tippa i sidled , annars normalt med att stolpen sitter nertill på ett markfäste för att ha ett fäste i nederkant och hålla på plats .
Det är inte mycket mellanrum till mark , ju högre det blir till underkant mellan mark och bärlinor ju stadigare blir det med stolparna . om dom har stöd på plint .
Tänk till lite på raksträckorna så stolpen går förbi bärlinan och ev fästes i en plint , då kommer inte stolpen
att kunna gunga , kan med fördel jackas ur lite mot bärlinan
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kanske sätta en dubbelstolpe och gera 22,5 grad på varje?
 
  • Gilla
_marton_ och 1 till
  • Laddar…
Tanken är att mitt staket ska se ut såhär
Och jag skulle helst vilja köra ett likt c/c mått mellan stolparna och ha samma ”helhet”
Har tänkt som du menar och dra in stolparna lite och få en sektion in men känner att öppningen blir för liten för min smak
 
  • Handritad skiss av ett staket med tvärbjälkar och vertikala plank mellan stora stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske sätta en dubbelstolpe och gera 22,5 grad på varje?
Då menar du att man gerar stolparna? Fattade nog dig fel med tanke på mitt tidigare svar
 
Ja, om du ska fästa något på utsidan av stolpen är nog det bäst (och då sätta två gerade stolpar ihop, kloss an varandra). Annars får du ju ingen utsida av stolpen annat än på 45 graderssidan.

Men ska du fästa den där typen av staket på på ”kortsidan”, alltså sidan mellan två stolpar, spelar det ju ingen roll.
 
S
Att få indelning på stolparna är snyggt , lika mellan dom blir symetriskt , det som är att det är lite tunt mot marken , så en snedsträva under är inte effektivt som stöd för stolpen , men kan hjälpa till
Det är på raksträckorna det kan bli lite vingligt om du gungar på räcket , då det endast är infäst i bärlinan
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, om du ska fästa något på utsidan av stolpen är nog det bäst (och då sätta två gerade stolpar ihop, kloss an varandra). Annars får du ju ingen utsida av stolpen annat än på 45 graderssidan.

Men ska du fästa den där typen av staket på på ”kortsidan”, alltså sidan mellan två stolpar, spelar det ju ingen roll.
Får bli som du säger att gera 2 stolpar ihop för det är endast utsidan som ska användas alltså den 45 gradiga delen! Tack för din hjälp
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Att få indelning på stolparna är snyggt , lika mellan dom blir symetriskt , det som är att det är lite tunt mot marken , så en snedsträva under är inte effektivt som stöd för stolpen , men kan hjälpa till
Det är på raksträckorna det kan bli lite vingligt om du gungar på räcket , då det endast är infäst i bärlinan
Du har inget tips för att minimera att det blir vingligt? Hjälper det att regla tex 45 graders reglar ut från Reglarna till bärlinan? Är medveten om att den är lite tunt ner till marknivån
 
S
Om du låter stolpen gå så långt ner som möjligt , kanske gräva ur lite , och sätter en sträva på sidan strax över botten av den in mot regelverket min ca 0,5 m in så blir det stadigare
 
  • Skiss som illustrerar en stolpe med en diagonalt stödjande sträva fastsatt mot regelverket för att förbättra stabiliteten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lyft och 1 till
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Om du låter stolpen gå så långt ner som möjligt , kanske gräva ur lite , och sätter en sträva på sidan strax över botten av den in mot regelverket min ca 0,5 m in så blir det stadigare
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.