Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför gav du dig på att skrapa och måla grannens fasad?

Håll dig till din egen fastighet i framtiden så slipper du bli lurad av skamlösa grannar.

Jag skulle måla om mitt hus. Pratade med grannen som så att den väggen är min. Så då skrapade jag även den och målade.

Men härom dagen så kom min andra granne o sa att min bodvägg har rasat. Så då åker jag på att byta den. Då slår det mig att då måste väggen jag har bytt tillhöra bäst granne fast hen står fast vid att den är min.

Så därför har jag byggt nytt. Fast har lärt mig den sura vägen nu
 
Ja, man lever så länge man lär!
 
  • Gilla
Skorpan34
  • Laddar…
Ibland lägger man fastighetsgränsen för kedjehus och radhus mitt i brandväggen, och i dess förlängning. I sådana fall kan utsidan på grannens garagevägg vara på din fastighet.
 
B b8q skrev:
Ibland lägger man fastighetsgränsen för kedjehus och radhus mitt i brandväggen, och i dess förlängning. I sådana fall kan utsidan på grannens garagevägg vara på din fastighet.

Så då menar du att min bodvägg är nästa grannes problem?
 
BirgitS
Skorpan34 Skorpan34 skrev:
Så då menar du att min bodvägg är nästa grannes problem?
Som b8q skrev, det är något som gäller ibland. Det varierar var man lagt fastighetsgränsen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som b8q skrev, det är något som gäller ibland. Det varierar var man lagt fastighetsgränsen.

Fastighetsgränsen ligger gemsmed väggen
 
När vi tittade på hus sa min far att man ska kunna gå runt sitt eget hus. Därför valde vi bort alla kedje- och radhus. Trist att TS får problem med sina grannar men jag inser att min fars ord var kloka...
 
  • Gilla
Jonas Sahlström och 1 till
  • Laddar…
Det bör ju finnas något servitut eller motsvarande som beskriver vad som gäller.
 
harry73
@Skorpan34, var bor du? Jag vill ha dig som granne ;)
 
  • Gilla
bling och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@Skorpan34, var bor du? Jag vill ha dig som granne ;)

Haha det tror jag säkert
 
D Daniel 109 skrev:
Det bör ju finnas något servitut eller motsvarande som beskriver vad som gäller.
Jag har inte hittat något sådant och kommun är inte så lätt o få tag på
 
Janus82 Janus82 skrev:
När vi tittade på hus sa min far att man ska kunna gå runt sitt eget hus. Därför valde vi bort alla kedje- och radhus. Trist att TS får problem med sina grannar men jag inser att min fars ord var kloka...
När detta köptes så fanns det inga andra hus. Så då vart det just detta. Men din får gav dig ett bra råd.
 
Logga in på "min fastighet" hos lantmäteriet. Där kan servitut finnas registrerade.

Var glad att grannen inte surar för att du gjort åverkan på dennes vägg genom att måla den.
 
T toolman77 skrev:
Logga in på "min fastighet" hos lantmäteriet. Där kan servitut finnas registrerade.

Var glad att grannen inte surar för att du gjort åverkan på dennes vägg genom att måla den.
Aha där kan jag kolla upp det. Tack så mycket för infon.

Hen kan inte va tjurig. Som sagt väggen var helrutten
 
I ett område nära mig ser det ut ungefär så där; där har man kommit överens (vet ej om det är juridiskt, samfällighet eller på något annat sätt) att "du" skulle ta hand om den väggen, av den enkla anledningen att du är mest intresserad av att det ser snyggt ut, vilken färg det är osv.

Håller med andra här, skulle aldrig välja radhus/kedjehus om det inte var bostadsrätt e dyl. Blir bara en massa problem, grannar som ska lägga sig i osv. Tycker det är nog jobbigt med 60m till närmaste grannen på landet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.