Jag har med hjälp av en vän och med stöd utav en arkitekt ritat samtliga ritningar för en enkel utbyggnad på ca 15 kvm.

Vi fick besked om komplettering för att handläggaren inte förstod vad som var nytt och vad som var befintligt.

Vi redigerade ritningarna och lät en arkitekt ta en snabb titt dem som tyckte att de var extremt tydliga.

Åter igen bakslag. Handläggaren och bygglovskoordinatorn förstod inte ritningarna.
Handläggaren bara upprepade att de inte kunde använda sig utav dem och kunde inte förklara vad som var fel, trots att jag frågade flera gånger.
Jag frågade om vi kunde ha ett möte där jag fick förklara. Det kunde vi, sa hon. Men ritningarna skulle ändå behöva göras om.

Jag fick några "exempelritningar" att utgå ifrån och när vi jämför med dem så är de väldigt lika våra egna ritningar i utformning.

Ät det rätt att jag nu ska behöva anlita en dyr arkitekt för att i sista stund försöka fixa mina ritningar. Bara för att handläggaren har svårt att förstå?
 
Om det verkligen finns brister på dina ritningar så behöver du nog anlita någon. Men det låter ju tveksamt om det är något fel.
 
H hempularen skrev:
Om det verkligen finns brister på dina ritningar så behöver du nog anlita någon. Men det låter ju tveksamt om det är något fel.
Antagligen så finns det nåt fel, men det blev så snopet när vi var så extremt tydliga.
Sen att handläggaren inte ens kunde förklara vad som saknades, annat än att hänvisa till exempelritningar
 
Jag brukar alltid skicka med en omgång ritningar på befintligt hus, om det saknas bra sådana börjar jag med att rita om dom.

Sen en separat omgång med förändringarna, har aldrig varit något problem .

Men kommunen har rätt att bedöma vad som är ok.
 
Mikael_L
Det kan möjligen också vara att du råkat ut för bygglovshandläggarnas favoritknep #1 när de inte klarar av att hålla handläggningstiderna, de fördröjer ärendet genom att återvisa det till den sökande för någon slags komplettering.
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan möjligen också vara att du råkat ut för bygglovshandläggarnas favoritknep #1 när de inte klarar av att hålla handläggningstiderna, de fördröjer ärendet genom att återvisa det till den sökande för någon slags komplettering.
Mycket möjligt...
Jag blev så trött på det här så jag hittade en ny arkitekt på nätet och mailade över rubbet.
Han tyckte ritningarna såg bra ut och ville ha mer detaljer ifrån handläggare för att veta vad de egentligen vill att vi ska ändra på...
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
Staffans2000
Jag gjorde mina ritningar själv. Enkla och tydliga och kommunen hade inget att invända.
Det här låter som att fru (eller herr) prestige har slagit till.
Det skulle vara väldigt intressant att se din ritning så kan vi arkitektamatörer jämföra med våra egna mästerverk!

Staffan Wingård
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag gjorde mina ritningar själv. Enkla och tydliga och kommunen hade inget att invända.
Det här låter som att fru (eller herr) prestige har slagit till.
Det skulle vara väldigt intressant att se din ritning så kan vi arkitektamatörer jämföra med våra egna mästerverk!

Staffan Wingård
Ska se om jag kan ladda upp ett par bilder. :)
 
Sektionsritningen och två utav fasadritningarna.
Arkitektonisk sektionsritning av en tillbyggnad till ett bostadshus med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk fasadritning av en byggnad med måttangivelser och sektionsutsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk fasadritning mot öst för tillbyggnad med måttangivelser och materialbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nybyggarens skrev:
Sektionsritningen och två utav fasadritningarna.
[bild] [bild] [bild]
Jobbar med att rita hus om dagarna så helt fel var den inte, saknar utstickande takfot och foder men det är detaljer. Finns en planritning som förenklar förståelsen?
Kan töntänka mig att handläggaren inte förstår den sänkta delen av taket.
 
N Nybyggarens skrev:
Jag har med hjälp av en vän och med stöd utav en arkitekt ritat samtliga ritningar för en enkel utbyggnad på ca 15 kvm.

Vi fick besked om komplettering för att handläggaren inte förstod vad som var nytt och vad som var befintligt.

Vi redigerade ritningarna och lät en arkitekt ta en snabb titt dem som tyckte att de var extremt tydliga.

Åter igen bakslag. Handläggaren och bygglovskoordinatorn förstod inte ritningarna.
Handläggaren bara upprepade att de inte kunde använda sig utav dem och kunde inte förklara vad som var fel, trots att jag frågade flera gånger.
Jag frågade om vi kunde ha ett möte där jag fick förklara. Det kunde vi, sa hon. Men ritningarna skulle ändå behöva göras om.

Jag fick några "exempelritningar" att utgå ifrån och när vi jämför med dem så är de väldigt lika våra egna ritningar i utformning.

Ät det rätt att jag nu ska behöva anlita en dyr arkitekt för att i sista stund försöka fixa mina ritningar. Bara för att handläggaren har svårt att förstå?
Skicka dom annars till mig så löser jag det. Bifoga ett foto på huset så blir det enklare.
 
  • Gilla
Nybyggarens och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog inte godkänt dom ritningarna heller....
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Utan kompletterande planritning är de i det närmaste otolkbara …
 
Ritning av enstaka husfacad med måttangivelser, inklusive en tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planskiss över ett bostadsplan med mått och rum benämningar såsom kök, vardagsrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu blev det genast mycket klarare. Det där borde väl t.om en kommunalbyråkrat begripa …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.