Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det kommer att ta mer tid och vara jobbigare än du kan tänka dig, även om du tar totalentreprenad. Jag är inne på hempularens linje, att man vill hålla koll på bygget trots att det är totalentreprenad. Även om du har skrivit över ansvaret på en totalentreprenör så kommer du att få de där byggfelen i ditt knä till slut ändå. Du har ju planerat att flytta in där, säljer säkert det befintliga boendet och har ingen annanstans att ta vägen när tiden för att bygget ska vara klart kommer.

Personligen hade jag tagit mig tid att åka dit och kolla bygget så ofta det går. Annars har du alternativet att anlita en fristående byggkonsult som du betalar för att göra det åt dig. T ex finns det kontrollansvariga som tar på sig att göra sådana utökade uppdrag. Du kan söka upp en hos [länk]

Läs mer här:
[länk]
[länk]
Det va en bra idé att utöka KA som ändå kan branschen och har rätt kompetens. Det är nog vart pengarna.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl en ansvars- och försäkringsfråga om man får komma dit. Vem är ansvarig och betalar om TS får en balk eller annat i huvudet?
Anställda har ju företag försäkring för men med besökare är det ju en annan sak.
Om jag får en balk i huvudet ringer det varningssignaler tycker jag :)

Men nu vet jag att man får diskutera detta med leverantören.
 
Redigerat:
Vi är precis färdiga med ett husbygge på totalentreprenad och har även vänner som bygger. Med min erfarenhet så kan jag nog säga att det är upp till var och en hur mycket man faktiskt vill engagera sig. Vissa har ingen koll på något och får då acceptera vissa "färdiga" val som kanske inte blir bra i slutändan.

Andra, som jag, vill ha stenkoll på hela byggnadsprocessen. Just för att se till så det blir rätt (för oss) från början. Det är inte kul att flytta in i ett hus och vara missnöjd med saker som man hade kunnat förhindra.

Saker som kan vara bra att kolla upp/bestämma:

*hur ska huset placeras på tomten i förhållande till solen?
*vart är det optimala läget för garaget?
*ska ni passa på att gjuta plattan till garaget samtidigt som plattan till huset?
*vilka väggar har ni ett behov av att förstärka (om det inte ingår)?
*ska ni installera multimediauttag och i så fall i vilka rum?
*passa på att uppgradera till dimmers/smart el?
*kanske byta ut vissa av tillvalen som ingår mot annat?
Osv
 
  • Gilla
marimar och 2 till
  • Laddar…
Man har rätt att komma och kontrollera bygget som beställare men detta ska anmälas till Entreprenören, Så man får inte komma och gå hur man vill och det har med arbetsmiljö och försäkringar att göra.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte det är bra om man som beställare får nycklar för att kunna kolla. Kan bli problem om något försvinner på bygget eller diskussioner om skador,märken. Däremot avtala tid och komma när byggarna är där är viktigt.
 
BirgitS
P Paulina123 skrev:
Saker som kan vara bra att kolla upp/bestämma:

*hur ska huset placeras på tomten i förhållande till solen?
*vart är det optimala läget för garaget?
*ska ni passa på att gjuta plattan till garaget samtidigt som plattan till huset?
*vilka väggar har ni ett behov av att förstärka (om det inte ingår)?
*ska ni installera multimediauttag och i så fall i vilka rum?
*passa på att uppgradera till dimmers/smart el?
*kanske byta ut vissa av tillvalen som ingår mot annat?
Osv
Jo, men det där är väl sånt som bestäms innan själva bygget börjar som KoW skrev i inlägg 6.
 
Vi bygger med totalentreprenad och under bygget sköter entreprenören allt. Men då jag är nyfiken är jag på bygget varje dag o kikar. Sedan är jag med på alla möten med kommun KA mm även om jag inte måste. Jag har även varit med när alla större saker gjorts såsom gjutning av plattan stomleverans mm. Det som tog mest tid var alla val och beslut innan kontrakt skrevs. Val av leverantör för hus ska vi inte tala om... Det tog massor med tid...
 
  • Gilla
Filip1982
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Även om du väljer tot. entreprenad. Så får du räkna med att det är väldigt stor risk att huset du får byggt är väldigt olikt det hus du har beställt. Och om det upptäcks först vid slutbesiktningen, så kommer du att få leva med de flesta av problemen.

Totalentreprenaden gäller fram till godkänd slutbesiktning. De fel som upptäcks då, och som är små nog att åtgärdas, kommer du att få jaga byggaren för att få klara. Det finns exempel på typ 250 anmärkningar i slutbesiktningen.
Det som kommer kräva mest tid från er handlar inte om att undvika byggfel utan framförallt om alla val som kan göras under tiden. Om ni väljer att inte engagera er får ni ett nybyggt hus som fungerar men påminner om en nybyggd massproducerad lägenhet.

Vill ni göra personliga val av allt från färger till kranar till kök till badrum till dörrar och handtag till elektroniska lås eller inte till annan köksfläkt med motorn på taket till massa massa annat. Finns många moment där man kan göra på olika sätt - inte så troligt att ni föredrar just det sätt som byggarna väljer... om de får välja fritt tar de nästan alltid det enklaste/snabbaste och minst ovanliga valet = ni får ett väldigt opersonligt standardhus.

Ofta handlar valen om utseende, tycke och smak och inte alls om funktion eller kvalitet. Många gånger är det inte ens dyrare att välja precis som just ni vill ha det.

- Släng inte bort den här chansen att få just ett eget hus att bli just precis som ni vill ha det! Allting blir oändligt mycket dyrare och svårare att ändra i efterhand...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, men det där är väl sånt som bestäms innan själva bygget börjar som KoW skrev i inlägg 6.
Nej, sånt som placering på tomten bestäms förstås i förväg, ingår i bygglovet, men mycket annat bestäms normalt på plats under tiden = dvs. antingen av byggare/röris/elektriker osv. eller av er själva...

T ex extra uttag, dimmers, spotlights, typ av avlopp (Unidrain) m.m. bestäms ofta under pågående bygge.
 
Alla dessa val görs iallafall innan bygget påbörjas och känns ändå så tidskrävande.
Mycket kan man ju se på bilder på nätet hur man vill ha kök och badrum. Samma med golv.
Men det är klart att man kan nörda ner sig i varje detalj och då går det åt mkt tid.
 
S Martin E skrev:
Nej, sånt som placering på tomten bestäms förstås i förväg, ingår i bygglovet, men mycket annat bestäms normalt på plats under tiden = dvs. antingen av byggare/röris/elektriker osv. eller av er själva...

T ex extra uttag, dimmers, spotlights, typ av avlopp (Unidrain) m.m. bestäms ofta under pågående bygge.
Så vissa val kvarstår under själva byggandet. Bra att veta. :)
 
Vi körde totalentrepenad och kan nog säga nu i efterhand att det var helt perfekt om du just vill slippa ha full koll under själva bygget men givetvis krävs visst engagemang. Nu talar jag utifrån egen erfarenhet och det är säkert olika men vi hade såklart en hel del jobb i första delen av processen men det gick ändå smidigt. Det var en firma som var huvudansvariga men sedan var det såklart andra inblandade. Det gjordes upp ett schema typ första månaden där vi träffade olika kontaktpersoner (exempelvis rörande kök,kakel,el,målare mm) och tog beslut och sedan kunde vi släppa det. När det efter inledande fasen var dags att bygga så var det i princip bara att luta sig tillbaka för vår del. Jag minns inte att de mer än något enstaka tillfälle hörde av sig om något och jag var kanske naiv men litade på att jobbet skulle bli gjort så jag lät dem hållas utan att lägga mig i. Och som sagt, själva bygget blev helt enligt plan och som vi bestämt.

I det skedet i livet med småbarn och att det var vårt första hus var det helt perfekt.

Lycka till! Hoppas ni får en bra upplevelse!
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Jag har jobbat som projektledare inom utveckling men skulle verkligen tveka att göra det för mitt eget bygge med barn jobb och allt annat. Svårt att få ihop livet aom det är. Totalentreprenad är vad vi valde och jage är glad över det valet
 
M mickeselvin skrev:
Vi körde totalentrepenad och kan nog säga nu i efterhand att det var helt perfekt om du just vill slippa ha full koll under själva bygget men givetvis krävs visst engagemang. Nu talar jag utifrån egen erfarenhet och det är säkert olika men vi hade såklart en hel del jobb i första delen av processen men det gick ändå smidigt. Det var en firma som var huvudansvariga men sedan var det såklart andra inblandade. Det gjordes upp ett schema typ första månaden där vi träffade olika kontaktpersoner (exempelvis rörande kök,kakel,el,målare mm) och tog beslut och sedan kunde vi släppa det. När det efter inledande fasen var dags att bygga så var det i princip bara att luta sig tillbaka för vår del. Jag minns inte att de mer än något enstaka tillfälle hörde av sig om något och jag var kanske naiv men litade på att jobbet skulle bli gjort så jag lät dem hållas utan att lägga mig i. Och som sagt, själva bygget blev helt enligt plan och som vi bestämt.

I det skedet i livet med småbarn och att det var vårt första hus var det helt perfekt.

Lycka till! Hoppas ni får en bra upplevelse!
Då finns det hopp om att det kan vara en smidig resa efter lite mer tidsåtgång i början av projektet :)
Ofta får man ju höra om alla misslyckanden.
 
Välj rätt leverantör så blir det nog bra. Välj med omsorg och fall inte i stressfällan att skriva på för snabbt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.