R rqx skrev:
Skulle det vara bättre att ta upp en hel kassett än att göra ett hål i en, hur går det ihop?
Tar du upp en hel kasett ersätter du den med någonting som har ett mindre hål i sig, men som är utformad så att den håller ändå. Tar du hål i en kasett riskerar du att den säckar ihop.
Jag tycker dock inte idén med att ta upp en hel kasett är särskilt realistisk.
 
J justusandersson skrev:
Tar du upp en hel kasett ersätter du den med någonting som har ett mindre hål i sig, men som är utformad så att den håller ändå. Tar du hål i en kasett riskerar du att den säckar ihop.
Jag tycker dock inte idén med att ta upp en hel kasett är särskilt realistisk.
Nej det är inte realistiskt men jag ville veta så jag förstod. Det borde ju finnas sätt att göra hål i efterhand i prefabricerade element , förstärka hålet eller något tycker man
 
R rqx skrev:
Det borde ju finnas sätt att göra hål i efterhand i prefabricerade element , förstärka hålet eller något tycker man
Då får man tillverka ett nytt element, med armering som tar hänsyn till håle, annars håller det inte.
 
Jag bor i ett hus på erge-bjälklag byggt 1967!
Ingången till krypgrunden är igenom grundmuren i garaget där också pannrummet är!
Har du något garage eller förråd så ta det den vägen.

Är krypgrunden fuktig så kommer det garanterat att lukta arsle tills du får rätt på den vilket kan ta tid.
 
Hej, garaget är på platta i anslutning till huset så då måste jag gå ner i plattan först. Det blir ett jäkla stort o djupt hål att göra

Jag tror inte krypgrunden är så fuktig just nu men syllarna hade fuktkvot på 18% så vill förebygga detta
 
R rqx skrev:
Hej, garaget är på platta i anslutning till huset så då måste jag gå ner i plattan först. Det blir ett jäkla stort o djupt hål att göra

Jag tror inte krypgrunden är så fuktig just nu men syllarna hade fuktkvot på 18% så vill förebygga detta
Så ser luckan ut ner till min krypgrund!
Jag har burit ut säkert två ton byggrester med mögel och svamp.... Så jag är glad att nedgången inte är i boningshuset.
Entré till krypgrund med ståldörr, rörledningar och elektriska fördelningsskåp i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah! Ser bra ut ju, men kan man lättare ta hål i en platta på mark än i ett erge bjälklag då antar jag? Jag skulle kunna göra i garaget då kanskr
 
Enklast är väl att göra ett hål utifrån? Ska du göra hål från garaget måste du ju först bila bort plattan där minst 60x60cm och sen ta dig genom grundmuren?
Är det golvvärme i garaget så blir det svårt...
 
Håltagning i en platta på mark är okomplicerat jämfört med en håltagning i ett ergebjälklag, om där inte finns golvvärme förstås.
 
Det är säkert enklast utifrån men vi har liten trädgård så föredrar nog i garaget men får fundera såklart. Där är ingen golvvärme. Vad ska man tänka på vid håltagning i plattan? Ingenting? Och i krypgrunden är det bara att dra ett hål varsom?
 
Gör en liten brunn/kasun på utsidan och ta hål i väggen. Utförs så ej vatten rinner in. Kontakta bjälklagsleverantör/ konstruktör. Att ta hål i garagets betongplatta och sedan i kantbalk (som är tjock/hög) och därefter i torparmuren skulle jag glömma direkt. För övrigt SKALL en torpargrund vara åtkomlig!
 
Förklara gärna varför jag kommer ta hål i en kantbalk om jag går ner genom garageplattan men om jag går utifrån så är det inga problem längre?
 
Varför är ett problem utifrån? Du kan säkert dölja öppningen med diverse smarta trädgårds krusiduler
 
Såhär är min nedgång byggd!
Bild av en nedgång till källare med betongväggar och svarvduk på marken, sedd inifrån ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen golvförsänkning med betongkanter och en grå metallöverdrag i ett källarrum intill en avfuktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HunterMartin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.