S
Är själv av en svenssonmodell och sitter i hus , ingen lyxig variant .
Det som härskar i dag är materialism , för stort och påkostat hus , dyrt ,ingen amortering bara ränta ,
( lite fel är ett visst amorteringstvång nu på nya lån ) och lever på marginalen , båda måste jobba .
Allt nästan med lånade pengar , bilar i övre prisklassen för grannen har en sådan , massor med elektronik
o.s.v , även det på avbetalning , då kan det inte bli något över som reserv
Har slitit och gnetat av allt nu , inga lån och bor billigt , köper allt kontant efter att ha sparat
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, det tråkiga är ju att vid en krasch så kommer även de som varit mycket försiktiga och gjort allt de kan "rätt" troligen drabbas, då de kan bli av med jobb, få högre räntor och som kan leda till att även de får sälja. Men de med annat än "Svenssonekonomi" kan troligen klara sig på ett helt annat sätt eller till och med göra rejäl vinning... Så de som tror att man vid en krasch kommer kunna fynda djursholmsvillor för kaffepengar tror jag har fel. Sitter man med ett par mille på banken kanske man kan köpa nåt billigt, men det kommer vara svårt få lån om det kraschar, och hur säkra är pengar på banken vid en rejäl krasch. Har man dessutom pengarna i annat än bankmedel kan det vara ännu knepigare. Så låt oss hoppas på att slippa kraschen. Däremot vore det sunt att priserna slutade skena - vilket de mycket väl kan ha gjort nu...
Om vi ska spekulera i en riktig krasch/härdsmälta typ att dollarn kollapsar och det blir hyperinflation/bankerna slår igen så skulle ev följande kunna ske. Vi i Sverige "gillar inte kontanter" så när banktransaktioner inte fungerar så kommer människor att springa till bankomaten och försöka tömma kontot. Dem som har/lyckas få tag på pengar kommer att tömma matbutiker/apotek på varor och inga nya kommer. Efter några dagar börjar hungriga människor bli desperata och göra inbrott mm, människor börjar ta sig ut på landet för att söka mat osv. Vatten, mat , värme, medicin, pengar/bytessaker, drivmedel, vapen, silver, guld är vad som gäller och i den ordningen. Vad tror ni?
 
A AndersS skrev:
Att många "Svensson sticker huvudet i sanden" kanske är beroende av att man slänger sig med olika facktermer eller "inneord" som gör det helt obegripligt och skapar mera ointresse än intresse;)
Kolla på den här
 
Min tid är för värdefull för att sitta och fundera över allt elände som kan hända, utan jag vill njuta av livet den korta tid vi finns här. ;)
 
A AndersS skrev:
Min tid är för värdefull för att sitta och fundera över allt elände som kan hända, utan jag vill njuta av livet den korta tid vi finns här. ;)
Ja så kan det vara, men lite av din dyrbara tid har du ju lagt här så lite intresserad/fundersam är du nog
 
  • Gilla
Palle Strömstad och 1 till
  • Laddar…
Excel
V volvov70n skrev:
Kolla på den här [media]
Dokumentären bevisar att politiker och tjänstemän kan ställa till med rejäl oreda. Ganska skrämmande faktiskt. Det kommer att ske är en omfördelning av tillgångar vid ev krasch.

Ungefär som på 30 talet, de med tillgångar, tex stora mängder guld eller silver kommer kunna fynda i kraschen. De rika blir rikare, de fattiga + sovande medelsvensson blir fattigare.
 
  • Gilla
volvov70n
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Dokumentären bevisar att politiker och tjänstemän kan ställa till med rejäl oreda. Ganska skrämmande faktiskt. Det kommer att ske är en omfördelning av tillgångar vid ev krasch.

Ungefär som på 30 talet, de med tillgångar, tex stora mängder guld eller silver kommer kunna fynda i kraschen. De rika blir rikare, de fattiga + sovande medelsvensson blir fattigare.
Silver borde ha bättre potential än guld då ration mellan dem är ca 1 till 80 idag och historiskt så har den varit ca 1 till 10 och baserat på x antal timmars arbete och Kina och Ryssland har storköpt guld under flera år. Fysiskt guld och silver är det som kommer att skjuta i höjden om vi får hög inflation och det kommer att bli en omfördelning av till gångar vid en krasch. Silver priset är manipulerat och jag skulle aldrig köpa ETF:er utan bara fysika mynt eller tackor. Det negativa med mynt/tackor är att det är moms på dem i Sverige men går att köpa med mycket lägre moms i Belgien eller Tyskland och tidigare gick det att köpa momsfritt i Estland.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
V volvov70n skrev:
Silver borde ha bättre potential än guld då ration mellan dem är ca 1 till 80 idag och historiskt så har den varit ca 1 till 10 och baserat på x antal timmars arbete och Kina och Ryssland har storköpt guld under flera år. Fysiskt guld och silver är det som kommer att skjuta i höjden om vi får hög inflation och det kommer att bli en omfördelning av till gångar vid en krasch. Silver priset är manipulerat och jag skulle aldrig köpa ETF:er utan bara fysika mynt eller tackor. Det negativa med mynt/tackor är att det är moms på dem i Sverige men går att köpa med mycket lägre moms i Belgien eller Tyskland och tidigare gick det att köpa momsfritt i Estland.
Håller med om att silver nog är att föredra just nu. Angående lagring är nog förvaring i valv hos extern leverantör att föredra, dels slipper man transportkostnaden och dels slipper man tänka kring säkerheten vid förvaring.
 
Jag tror de flesta"svensson" inte har reserver nog i privatekonomin att sätta upp ett valv med fysiskt silver.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror de flesta"svensson" inte har reserver nog i privatekonomin att sätta upp ett valv med fysiskt silver.
Valv? Det går väl att förvara silver på andra sätt. "Svensson" får väl lägga silvret i samma valv som dem parkerar v90n med 20" fälgar och 65" teven samt sin iPhone X
 
Om jag förstått det hela sätt så är det så att I princip enda gången räntan stiger på lånen är det på grund att att inflationen stiger. Att inflationen stiger leder till att värdet på lånet minskar med samma del.

dvs så länge du har råd att betala räntan på dina lån så kommer du klara dig bra. Det är ju snarare så att den som har stora lån på banken är vinnare när räntorna stiger. Marginalerna för företagen på bolånen sjunker hela tiden nu när det kommer flera aktörer kommer in i banksektorn.
 
Excel
A Avle skrev:
Om jag förstått det hela sätt så är det så att I princip enda gången räntan stiger på lånen är det på grund att att inflationen stiger. Att inflationen stiger leder till att värdet på lånet minskar med samma del.

dvs så länge du har råd att betala räntan på dina lån så kommer du klara dig bra. Det är ju snarare så att den som har stora lån på banken är vinnare när räntorna stiger. Marginalerna för företagen på bolånen sjunker hela tiden nu när det kommer flera aktörer kommer in i banksektorn.
I en fungerande ekonomi kanske det fungerar så. Nu har vi en maipulerad ekonomi.

Du klarar dig säkert om din ekonomi kan hantera hyperinflation i kombination med hög arbetslöshet och skenande konsumentpriser. Ovanpå detta kommer dina pensionspengar vara värda mycket mindre den dagen du går i pension.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Fast den här typen av ständiga katastrofscenario ser vi med jämna mellanrum upprepas iallafall sedan jag var gammal nog att läsa tidningen, drygt 50 år.

De har det gemensamma att de hittills nästan alltid har haft fel. Men det är klart att just när det kommer en liten eller större dip/kris i ekonomin, då finns det alltid någon som kan peka på att det förutsåg jag tidigare.

Eftersom det kommer nya katastrofprofeter i snabb takt, så måste ju någon av dem få rätt någon gång. Men alla de andra har fel.
 
Mikael_L
V volvov70n skrev:
Det negativa med mynt/tackor är att det är moms på dem i Sverige men går att köpa med mycket lägre moms i Belgien eller Tyskland och tidigare gick det att köpa momsfritt i Estland.
Kan man inte starta ett företag som handlar med metaller och värdepapper, men i princip mest använda det för att låna ut egna pengar till företaget som mest köper in tackor etc.
Det blir ju ingen vinst, ingen skatt, ingen moms, förrän man säljer varorna med vinst.
 
Excel
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan man inte starta ett företag som handlar med metaller och värdepapper, men i princip mest använda det för att låna ut egna pengar till företaget som mest köper in tackor etc.
Det blir ju ingen vinst, ingen skatt, ingen moms, förrän man säljer varorna med vinst.
Går inte, som företagare värderar man lagret, där ingår metallerna som en tillgång. Är lagret högre är det resultapåverkande och ingår i vinsten som ska beskattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.