Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på färgval vad gäller gardiner och matta i mitt vardagsrum.
Väggarna är tapetserade med en grå tapet och golvet är ekparkett. Även de flesta möbler är i ek och soffan är beige med inslag av gräddvita kuddar. Så jag själv känner att det hade varit roligt med nån färg som sticker ut lite, men har lite svårt att komma på vilken  ;)
Därför tänkte jag höra här om det finns någon som kan komma med lite tips och idéer.
Hoppas på många svar!  ;D

/Maria
 
http://www.ljungbergstextil.se har många snygga gardiner tycker jag.
Här är några förslag:"FORSA POS" by Catharina Edlund
RÖD/RED
LJUSTRÅD" by Katarina Andersson
LIGHT BLUE LJUSGRÖN/LIGHT GREEN
"NIVÅKURVA NEG" by Anna Sörensson
OLIVGRÖN/OLIVE GREEN
"NÄTET" by Marainne Abelsson
LIMEGRÖN/LIME GREEN
"SQUASH" by Annika Sandström
GRÖN/GREEN

Någon ryamatta i lin från Kasthall kan kanske passa till? http://www.kasthall.se
 
Vad lycklig du är som har den basen, i princip allt passar :)

Rött är ju ett säkert kort, tillför värme, spec om du väljer en röd nyans med mer gult i än vinrött och känns spec. den här tiden på året väldigt lockande. Grafiskt svart/vitt är otroligt raffinerat.....
Brunt och naturfärger blir hur snyggt som helst, ryor finns det gott om, jättesnygga i olika färgställningar spec. de med lin-inblandning, dessvärre är ju 'Kasthalls' underbara varianter oerhört kostsamma. Axeco har liknande men billigare....http://axeco.dnsalias.net/Default.se.asp

Personligen skulle jag dock gå på något lite annorlunda, nu får mitt förslag tas med en 'nypa salt', det är ju förstås beroende på om ni har småbarn osv. för isf. kanske det blir aningen känslig ;) http://kateha.se/files/PDF/MIDSOMMAR.pdf , denna är neutral, fast ändå ett riktigt smycke, tar upp färgen från soffan, passar alla tider på året och känns fräschare på sommaren, ska dock helst inte döljas av ett jättestort bord utan helst vara lite 'fri' mha. tex. satsbord, mindre bord, glasskiva e.dyl.
Den här typen av matta är dessutom perfekt för att tillåta variation av intrycket i rummet över tid, tex. olika årstid, färgteman, passar utmärkt tillsammans med tex. rött under jul/vinter osv. Tillåter dessutom en mängd olika gardiner, mörkare på vintern, eller om jag skulle välja tex. ljusa tämligen tunna hissgardiner, ursnyggt tycker jag...(som inte är någon anhängare av tunga, mönstrade gardiner med stor tygmängd) plocka upp favoritnyansen för 'stunden' i tex. soffkuddar, plädar och liknande accenter.
midsummer.JPG

Har ni barn, hund eller annars inte vill ha ljus matta, utan istället en mer anslående och avvikande färg så skulle mitt förslag bli en ljung/plommonlila nyans som verkligen också är ursnygg tillsammans med ljusgrått och ek :-*. Dock en aning mer risk för att man tröttnar, om det nu inte råkar vara favoritfärgen förstås...., dessutom blir man mer låst för spontana variationer, men allt beror ju på hur du är, själv kan jag falla pladask för olika accentfärger och bli helt såld på dem, då är det praktiskt med en neutral bas ;)

MVH//Christina.
 
Jag skulle valt en ljus ull matta för att inte vara låst när du vill byta färg igen.Samt att ull är lätt att hålla rent om du har barn ;).
Eftersom det närmar sig jul så skulle jag valt en varm röd till gardiner och kuddar o dukar eller vad du nu har .. Kanske något inslag av vitt i det röda. När sen "julen" är över så kan du byta till svart eller grått eller beige m.m

Lycka till!
 
jessica skrev:
Jag skulle valt en ljus ull matta för att inte vara låst när du vill byta färg igen.Samt att ull är lätt att hålla rent om du har barn ;).
Jessica, har du några bra 'hemmatips' på hur man får en ljus, tuftad ullmatta ren och fräsch, förutom den rek. fackmässiga matt-tvätten förstås, som Du kan dela med dig av..... skulle var väldigt välkommet :), har just nu i helgen upptäckt att 'jag' lyckats få några chokladfläckar på min naturvita tuftade matta >:( och dessa verkar dessutom mest ha en förmåga att iof. bli blekare men samtidigt 'sprida ut sig' när jag försöker :'(

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.