Hejsan!

Frugan skriker efter mera förvaringsutrymme hemma (jag också, alla j**la barnkläder som lagras i alla vrår hemma). Vi bor i kedjehus med väldigt få förvaringsutrymmen inomhus, som förråd har vi en gemensam garagebyggnad med varsitt förråd som vi delar med de två andra husen. Detta är helt oisolerar och ouppvärmt och det är fuktigt och kallt, så kläder och andra känsliga saker vill vi inte förvara där ute. Förra sommaren fick vi ta över stommarna till ett lekstuge-projekt från svärfar, det är en större lekstuga i T-form. Denna är också oisolerad i dagsläget.

Vi har en liten fundering på att isolera en del av lekstugan för att kunna värma upp för att få det frostfritt och slippa fukt, så att vi kan förvara känsligare saker där. Då har jag lite funderingar om de tekniska bitarna:

Lekstugan är byggd på en regelstomme som står på plattor med trall som golv. Väggarna är 70mm reglar och det är uppet i taket hela vägen upp till nocken.

Tanken är att häfta fast vindpapp, sätta i 70 mm isolering, plast och sedan plywood/osb på väggarna. Bygga en 70mm innervägg som avskärmar resten av lekstugan ,som isoleras och tätas på samma sätt som ytterväggarna. I denna innervägg sätts en dörr, så entren till förrådet kommer innifrån lekstugan.

Golvet funderar jag på att såga bort trallen, sätta i cellplast mellan reglarna (tror de är 95 höga) och sedan golvspån eller något. I taket regla upp en luftspallt mellan spont och isolering, sätta isolering och sedan plast och plywood/osb.

Det sitter ett litet enkelt fönster i den delen som är tänkt till förrådsutrymme, ett enkelt plexiglas. Där kanske man bara kan såga till en cellplastbit som man sätter för under årens varma tider?

Ett el-element som frostvakt, placers bäst nedanför fönstret?

Ventilation då? En lågt sittande tilluftsventil tänkte jag, men frånluft då? Vill absolut inte ha fukti förrådet så funderat på en pax-fläkt, är detta något som fungerar bra eller är det helt fel tänkt?

Vad tror ni, fungerar detta eller är det dömt att misslyckas?
 
  • Enkel skiss av en T-formad lekstuga med markerad isolerad del, fönster och ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkt känns overkill. Det borde räcka med till- och frånluft diagonalt placerade och lite värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.