richardtenggren
Hej,

Håller på ritar lite på vår tillbyggnad, samt den något ändrade planlösningen.
Vill ha lite åsikter, vi har diskuterat badrummets placering, om man ska lägga det i utbyggnaden och flytta de två sovrummen mot husets mitt eller vice versa. Jag har inte lämnat in bygglov ännu, men snart där hoppas jag.

Som det ser ut idag, dock är väggen mellan kontor och vardagsrum borttagen.
Ritning av en husplan med tillbyggnad, inkluderar kontor, vardagsrum, kök, och flera sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entreplan:
Arkitektritning av en tillbyggnad med planlösning för kök, vardagsrum, badrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källare:
Arkitektritning av en planlösning för en tillbyggnad med sovrum, badrum och andra utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasader:
Ritningar av husfasader från sidan och framifrån som visar tillbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningar som visar öster- och söderfasader av en husutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom ni ändå har "vattengrejer" i den änden av huset på källarplanet spelar det ingen större roll kostnadsmässigt var ni lägger badrummet på övervåningen, men det är bra med toa nära entrén och samvarodelen, dvs kök och vardagsrum.

Nya badrummet är stort nog att vid behov rymma tvättmaskin, vilket är viktigt för att det ska räknas som tillgänglighetsanpassat, då ni annars har tvättstugan i källaren.

Källarplanet ser ju väldigt bra ut i den nya planen tycker jag.

Vad gäller trappan har ni alltså en vanlig trappa idag, men vill byta till en spiraltrappa? Någon särskild anledning till det?

Sedan undrar jag varför ni vill ha en så lång smal korridor? Varför inte utforma sovrummet längst ner (eller badrummet om det blir det) som det var tidigare? Sätt gärna ett fönster så att det syns när man går i korridoren ändå, det ser trevligt ut. Men en så lång korridor är bara oanvändbar spillyta, när det hellre kan användas till att få ett litet sovrum att kännas mycket luftigare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
richardtenggren
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom ni ändå har "vattengrejer" i den änden av huset på källarplanet spelar det ingen större roll kostnadsmässigt var ni lägger badrummet på övervåningen, men det är bra med toa nära entrén och samvarodelen, dvs kök och vardagsrum.
Precis, vi kommer ju att renovera allt på sikt så dragningen spelar ingen roll egentligen, avloppet kommer in vid hobbyrummet. Våra argument liknar dina, att få det nära de gemensamma ytorna, samt gör sovrummen mer privata. Någon annan ansåg att det var trevligare att ha badrummet mer privat, detta är lite varför jag ställer frågan.

Anna_H Anna_H skrev:
Nya badrummet är stort nog att vid behov rymma tvättmaskin, vilket är viktigt för att det ska räknas som tillgänglighetsanpassat, då ni annars har tvättstugan i källaren.
Bra punkt, det är en av motiveringarna för utbyggnaden, att göra dehuset tillgänglighetsanpassat. Originalritningen luras lite, det finns ingen dusch på övervåningen idag tyvärr, det är den andra motiveringen. Så bastun nere är idag duschrum.

Anna_H Anna_H skrev:
Källarplanet ser ju väldigt bra ut i den nya planen tycker jag.
Kul, det är inte optimalt just nu, trappan är väldigt tvär och brant. Hobbyrummet har en trappa upp till garaget.

Anna_H Anna_H skrev:
Vad gäller trappan har ni alltså en vanlig trappa idag, men vill byta till en spiraltrappa? Någon särskild anledning till det?
Precis, som jag nämde ovan så är den befintliga trappan tvär och brant, väldigt otrevlig att gå i. Anledningen till spiraltrappa är att jag för det första gillar designen, det är mer platseffektivt, vilket bör göra den trevligare att gå i samt ge mer utrymme i hallen för förvaring av golfbag,barnvagn etc. i framtiden. Då vi redan har en trappa från garaget så är det inga problem att få ner möbler.

Anna_H Anna_H skrev:
Sedan undrar jag varför ni vill ha en så lång smal korridor? Varför inte utforma sovrummet längst ner (eller badrummet om det blir det) som det var tidigare? Sätt gärna ett fönster så att det syns när man går i korridoren ändå, det ser trevligt ut. Men en så lång korridor är bara oanvändbar spillyta, när det hellre kan användas till att få ett litet sovrum att kännas mycket luftigare.
Tanken är att göra det ljusare mot för vad det är idag, samtidigt som vi vill ha de två små barnrummen identiska. Troligen som kommer väggen mellan korridoren och vardagsrummet att plockas bort helt, vi är inte riktigt klara hur vi vill ha det där ännu. Bygglovet vi söker är för utbyggnaden, resterande ändringar är framtida planer. Sedan så kan "Gym" i källaren även tjäna som lekrum har vi tänkt.
 
BirgitS
richardtenggren richardtenggren skrev:
Anledningen till spiraltrappa är att jag för det första gillar designen, det är mer platseffektivt, vilket bör göra den trevligare att gå i
Spiraltrappor är inte särskilt trevliga att gå i eftersom trappstegen blir så smala förutom för foten närmast utsidan.
 
Om man flyttar badrummet till utbyggnaden kan man låta den gå på hela bredden och ha glasad dörr (eventuellt frostad), så slipper man en bra bit av korridoren och får ändå in ljuset. Då får ni mer privat badrum. (har själv ett frostat runt fönster i badrumsdörren, det är trevligt).

Det hänger isåfall på att få in en gäst-WC med bara toa och tvättställ i den gamla delen. Om man gör köket som ett L-kök kan man skjuta allt en bit bort och få in en WC mellan entré och kök (där du bara ritat en vägg nu), tror det kan bli bra.

När jag tittar närmare på köket ser jag att det nog är lite väl brett mellan de två parallella delarna, det blir mycket spring rakt över med grejer från kyl/frys, och även ugn och sådant som jag antar är inbyggt där? Men det finns andra här som är bättre på köksplanering än jag.

Om gamla trappan är brant förstår jag spiraltrappan. De ÄR trevliga. Och ni har ju en dörr in i källaren också, så man måste inte bära stora möbler i trappan.
 
richardtenggren
BirgitS BirgitS skrev:
Spiraltrappor är inte särskilt trevliga att gå i eftersom trappstegen blir så smala förutom för foten närmast utsidan.
Det är nog en smaksak, tycker vår nuvarande är värre då den är så pass brant och smal. Men det är inget hugget i sten ännu.
 
richardtenggren
Anna_H Anna_H skrev:
Om man flyttar badrummet till utbyggnaden kan man låta den gå på hela bredden och ha glasad dörr (eventuellt frostad), så slipper man en bra bit av korridoren och får ändå in ljuset. Då får ni mer privat badrum. (har själv ett frostat runt fönster i badrumsdörren, det är trevligt).

Det hänger isåfall på att få in en gäst-WC med bara toa och tvättställ i den gamla delen. Om man gör köket som ett L-kök kan man skjuta allt en bit bort och få in en WC mellan entré och kök (där du bara ritat en vägg nu), tror det kan bli bra.

När jag tittar närmare på köket ser jag att det nog är lite väl brett mellan de två parallella delarna, det blir mycket spring rakt över med grejer från kyl/frys, och även ugn och sådant som jag antar är inbyggt där? Men det finns andra här som är bättre på köksplanering än jag.

Om gamla trappan är brant förstår jag spiraltrappan. De ÄR trevliga. Och ni har ju en dörr in i källaren också, så man måste inte bära stora möbler i trappan.
Förstår hur du tänker, men jag tror ändå att ett fönster där skulle ta bort korridorskänslan.
Att ha tre toaletter i huset är väl ingen nackdel men det känns lite överflödigt. Så jag tror på att ha den närmare de gemensamma ytorna. Jag hade en tanke på en liten gästtoalett i en del av klädkammaren, men ”frun” i huset vill inte ha någon klaustrofobisk toalett.

Just köket är jag väldigt nöjd med utformningen på, då jag inte gillar just L-kök. Men du kanske har rätt gällande avståndet, det skulle ju gå flytta in ”rumsavdelaren” med högskåpen lite.

Skönt att du instämmer, det är precis så vi har tänkt. :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.