Hej, är I farten att söka bygglov för att ändra delar av stödmuren för att få en bredare uppfart.
Fick idag ett utdrag från primärkartan och tolkar det som om befintlig mur som ej skall flyttas, enbart "renoveras" verkar stå utanför tomtgräns.

I och med en ansökan om bygglov är jag rädd att kommunen börjar nysta I den befintliga placeringen och är rädd för att de kommer begära att jag flyttar/river hela muren.

Vad sager forumet?
 
harry73
Hur gammal är muren?
efter 10 år kan kommunen inte kräva att den ska rivas. Nu ligger den på kommunens mark som kanske komplicerar det hela, men jag tror fortfarande att de inte kan göra så mycket efter 10 år.

Sedan kan de kanske neka bygglov för att en del av muren är ett svartbygge
 
harry73 harry73 skrev:
Hur gammal är muren?
efter 10 år kan kommunen inte kräva att den ska rivas. Nu ligger den på kommunens mark som kanske komplicerar det hela, men jag tror fortfarande att de inte kan göra så mycket efter 10 år.

Sedan kan de kanske neka bygglov för att en del av muren är ett svartbygge
62 år gammal !?
I vanliga fall gäller 10 år, men när det är utanför tomtgräns tror jag tyvärr de kan kräva detta. Ponera att jag bygger ett svartbyggestuga på någon annans ödetomt, efter 11 år skall de bygga hus på tomten, där stugan står, då borde de kunna kräva att den rivs...
 
harry73
Nej, det kan de inte bara sådär. De kan få ersättning för markintrånget man gör, och skulle den teoretiska stugan bli i så dåligt skick, kan det bli tal om rivning.
Nu är en mur inte en stuga, så det kan finnas andra regler för mur
 
De kan absolut kräva att den ska rivas som villkor för nytt bygglov. Det även om den legat på rätt fastighet. Ligger den på annan fastighet utan lov föutsätter jag att markägaren kan kräva rivning oavsett.
 
Vem har byggt muren då? Eftersom det är en så pass gammal mur och det säkert inte går att fastställa vem som har gjort den så är det väl helt enkelt kommunens ansvar?
Fråga kommunen om det är ok att du underhåller deras mur...
 
Det finns en del andra trådar om det, men kartan kan mycket väl vara felaktig. Jag tror inte att kommunen bryr sig i nuläget. Möjligen om bygglovet handlar om att bygga mer på fel sida gränsen.

Och det är inte helt enkelt med byggnadsverk utanför den egna tomten. Om det innebär "stor olägenhet" att riva så kan man under vissa förutsättningar få behålla byggnadsverket och man tom. begära en fastighetsreglering så att man får ta över marken man inkräktat på.
 
Där skon klämmer, muren är i så dåligt skick att den behöver renoveras (byta sten). Detta ska ju inte kräva bygglov men då jag även behöver flytta ena delen så kräver den delen bygglov. Kan de då neka renovering av befintlig?
 
Muren byggdes av förförra ägaren som styckade av tomten från större fastighet 1956. Om muren helt står på kommunens mark innebär detta alltså att det inte juridiskt sett är ”min” mur?
 
H hempularen skrev:
Det finns en del andra trådar om det, men kartan kan mycket väl vara felaktig. Jag tror inte att kommunen bryr sig i nuläget. Möjligen om bygglovet handlar om att bygga mer på fel sida gränsen.

Och det är inte helt enkelt med byggnadsverk utanför den egna tomten. Om det innebär "stor olägenhet" att riva så kan man under vissa förutsättningar få behålla byggnadsverket och man tom. begära en fastighetsreglering så att man får ta över marken man inkräktat på.
Har sökt men inte hittat någon behjälplig. Länka gärna!
 
harry73
Att renovera kräver ju ingen bygglov säger du själv redan, så det är inget som du ska ta med i bygglovsansökan och då kommer de inte heller neka det
 
Så enkelt är det nog inte. Jag söker ju bygglov för en del som sitter ihop med ev. ”svartbygge”.
 
Är det svartbygge då? Behövdes bygglov för den muren på det stället för 62 år sen?
 
harry73
E EI30-SaC skrev:
Muren byggdes av förförra ägaren som styckade av tomten från större fastighet 1956. Om muren helt står på kommunens mark innebär detta alltså att det inte juridiskt sett är ”min” mur?
Vad är det för mur? Är det en mur för att hantera en höjdskillnad eller är det en mur som insynsskydd?

Om vi antar att det är det första, då finns det två möjligheter. Antingen är det kommunens mur. Då får du inte göra åverkan på muren, men då ansvarar kommunen också för höjdskillnaden. Dvs kommunen ska hantera höjdskillnaden på sin mark.

Det är troligtvis ingenting som kommunen vill ta ansvar för, därför kommer de att hävda att muren är din och att du ska underhålla den, och det är då den andra möjligheten.

Dvs att med ägandet av muren följer ansvaret att hantera höjdskillnaden
 
Det är en stödmur då min tomt slutar tvärt 1 meter ovan gatanivå. Om den är på kommunens mark, byggd av tidigare ägare för många år sen. Vems ansvar är det då när den börjar välta? Mina jordmassor som trycker på muren. Vem skall stå för underhåll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.