Hej, behöver hjälp från er smarta forumbesökare!

Ska bygga ett plank (1.8m högt) av granslanor/danska pinnar. Hur vet jag att stolparna är raka? Granstolpen är allt annat än rak så lägger man ett vattenpass mot denna så säger det ingenting. Lägga det uppe på fungerar ej heller eftersom den inte är sågad 100% rakt. Hur i hela friden kan man lösa detta? Ögonmåttet känns inte tillförlitligt och eftersom marken dessutom lutar blir det lätt synvillor.

Väldigt tacksam för kloka ideer!
 
Känns som att du får komma på något bra sätt att jobba med lodlinor och eller laser.
Se till att ställa stolparna i lod med hjälp av linor och sen tar du en planlaser och väger av så att du kan markera rätt höjder.

Eller så accepterar du att slanorna är "lite mer levande" och kör på ögonmått. Det blir högst troligt bra ändå. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ja tanken med linor har slagit mig men verkar overkligt komplicerat. Har heller ingen laser så det går inte.
Visst det är i sakens natur att granslanor inte är 100% men vill gärna att det inte blir helt galet snett när man börjar sätta slanorna.

Svårt detta
 
Har byggt en del granslaneplank. Både med lite mer oregelbundna slanor (sett till både diameter och rakhet) samt mer raka och likformade. Med den förra typen har jag ofta satt två stycken med ett litet mellanrum och sedsn en tredje slana därpå. Staketet blir då relativt tätt och det ser fortfarande snyggt ut. Med mer raka slanor kan man sätta dem direkt bredvid varandra och uppnå samma täthet. Jag pratar här om obarkade slanor, med barken borttagen kan man få dem ännu mer symmetriska.

Detta svarar inte helt på din fråga om rakhet. Mitt svar är att jag uteslutande använt ögonmått. Skruvar/spikar en slana på översta reglen, böjer mig tillbaka och riktar in den så den upplevs rak, fäster den därefter i den nedre. Alla staket ser raka ut. Om du har olika längder på slanorna har jag tillsist skruvat på en temporär regel och motorsågat topparna efter den för att få fin och helt rak avslutning.
 
N noupe skrev:
Har byggt en del granslaneplank. Både med lite mer oregelbundna slanor (sett till både diameter och rakhet) samt mer raka och likformade. Med den förra typen har jag ofta satt två stycken med ett litet mellanrum och sedsn en tredje slana därpå. Staketet blir då relativt tätt och det ser fortfarande snyggt ut. Med mer raka slanor kan man sätta dem direkt bredvid varandra och uppnå samma täthet. Jag pratar här om obarkade slanor, med barken borttagen kan man få dem ännu mer symmetriska.

Detta svarar inte helt på din fråga om rakhet. Mitt svar är att jag uteslutande använt ögonmått. Skruvar/spikar en slana på översta reglen, böjer mig tillbaka och riktar in den så den upplevs rak, fäster den därefter i den nedre. Alla staket ser raka ut. Om du har olika längder på slanorna har jag tillsist skruvat på en temporär regel och motorsågat topparna efter den för att få fin och helt rak avslutning.
Tack för input. Körde också ögonmått och det känns rakt ivarjefall. Mina är obarkade. Tänker att jag sätter dem varannan upp och ner så bör det bli tätt. Mina får nog anses vara ganska raka, eller ja rekativt raka då.
 
  • Gilla
Olofpa98
  • Laddar…
Skruvar allt med trallskruv, är det ok eller bör jag använda något annat?
 
Det kommer nog bli bra, du ser fort efter en kort bit om det lutar lite åt något håll. Ögonmått är ett väldigt bra verktyg som fungerar väl med sådana här naturstaket.

Bra trallskruv i lämplig klass går fint, kan behövas olika längder 55-95 tex) beroende på tjockleken på dina pinnar och om du sätter dem bredvid eller som jag beskrev ovan. För långa staket är spikpistol eller skruv”pistol” att rekommendera, men går givetvis fint med manuell skruvdragare också.
 
Låter bra. Har trallskruv från biltema och byggmax, de faller nog inte under kategorin ”bra trallskruv” men hoppas de duger.

Tack för alla svar
 
F donfrimano@hotmail.com skrev:
Skruvar allt med trallskruv, är det ok eller bör jag använda något annat?
Undrar detsamma. Hur gjorde du? Blev det bra?
Funderar på spikpistol
 
Blev trallskruv och det gick ok. Olika längder rekommenderas och särskilt de långa har en tendens att krokna. Man lär sig efterhand. Ögonmått går bra, räcker alldeles utmärkt.
 
F donfrimano@hotmail.com skrev:
Blev trallskruv och det gick ok. Olika längder rekommenderas och särskilt de långa har en tendens att krokna. Man lär sig efterhand. Ögonmått går bra, räcker alldeles utmärkt.
Låter bra, då har vi samma erfarenhet. Byggmax trallskruvar är ganska mjuka och böjer sig ibland (särskilt de längre som du säger). Julas är betydligt bättre. Båda i klass A2.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.