Fick mail igår om att de ämnar börja prata med de större markägarna 2:a kvartalet, dvs nu. I princip samma info som jag fick mail om för någon el några månader sedan. Tillförde inte ngt mer än ett livstecken. Men ändå... :rolleyes:
 
Har fått veta att IP-Only varslat folk.
Det ryktas också att man i nästa vecka ska presentera den omorganisation som tagits fram under stoppet.
Måste erkänna att det tyvärr känns ganska skakigt. Vi som hade väntat så på att äntligen få fiber!

Har roat mig att mäta hastigheten på 4G-uppkopplingen vid några tillfällen den senaste tiden.
Ner har vi 6-7 Mbit/s och upp har vi c.a 12 Mbit/s. Inte mycket att skryta över...
 
I vår ort är det fortfarande en hel del som väntar på IP-only trots att det är över 1,5 år sen de tog sitt pick och pack och drog. Nu har det totalt gått över två år sen beställningarna gjordes och ingen är längre bunden till avtalet de tecknade med IP.
Så här skriver IP själva på sin hemsida: "Om vi inte har levererat en fiberanslutning till kunden senast inom 24 månader från beställningen gjordes, så kan kunden annullera sin beställning utan kostnad."
http://www.ip-only.se/forandringar-i-avtalsvillkor/
Trots det försöker IP-onlys kundtjänst i desperation/dumhet/girighet tvinga de som vill säga upp avtalet att betala 6900:- annars annulerar de inte kontraktet!

Mig skulle de aldrig lura men tyvärr är det ju så att det alltid finns personer som känner sig osäkra när det gäller avtalsvilkor mm. och hellre betalar i tron att de kan råka illa ut om de inte gör det.
Skamligt av IP-only:mad::mad:
 
  • Gilla
Robin_
  • Laddar…
M Myckling skrev:
För mig infann sig känslan att bygga fiberinfrastrukturen i landet borde ske på samma sätt som när el och telenät en gång byggdes, dvs att staten tar hand om utbyggnaden. Och nej, jag är inte kommunist. :)
Men är du historieintresserad?

https://www.engelholm.se/Uppleva-go...ria/Artiklar/Foretagshistoria/elektriciteten/

Elföreningar - dvs privata sammanslutningar - stog för en hel del av elektrifieringen av landsbygden. I städerna var det kommunal fråga.

Såå, det känns precis som det är idag med fiber. Undrar när vi får koncessionsrätt på fiber?
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Men är du historieintresserad?

[länk]

Elföreningar - dvs privata sammanslutningar - stog för en hel del av elektrifieringen av landsbygden. I städerna var det kommunal fråga.

Såå, det känns precis som det är idag med fiber. Undrar när vi får koncessionsrätt på fiber?
Uppenbarligen inte tilläckligt intresserad. . Jag levde nog mer i tron att gamla Televerket och Vattenfall i huvudsak stod för infrastrukturutbyggnaden av tele och el.

Edit: Och vid närmare eftertanke var det nog så att när just den huvudsakliga utbyggnaden av denna infrastruktur byggdes ut var det de statliga verken som genomförde detta. Då pratar jag inte om till ytan yttepyttedelar av landet som typ skåne utan där man drog kabel många 10-tals mil genom skog och mark. (Här är det meningen att det ska vara en smiley men av någon anledning funkar inte dessa när jag skriver på mobilen)
 
Redigerat:
Även telefonin i Sverige byggdes upp av telefonföreningar och privata bolag, men där gick det något snabbare för Televerket att komma ikapp och till slut köpa upp.

telefoni-1890-1918.png
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Och vid närmare eftertanke var det nog så att när just den huvudsakliga utbyggnaden av denna infrastruktur byggdes ut var det de statliga verken som genomförde detta. Då pratar jag inte om till ytan yttepyttedelar av landet som typ skåne utan där man drog kabel många 10-tals mil genom skog och mark. (Här är det meningen att det ska vara en smiley men av någon anledning funkar inte dessa när jag skriver på mobilen)
Jaha, är det något som du vet med säkerhet? Kanske en länk till någon närmare beskrivning?

Att staten byggde stamnätet tror jag vi kan vara eniga om, men att inte de byggde distributionsnäten? Jag tror nog mer på kommunerna i så fall.
 
Nej, jag varken vet med bestämdhet eller har någon länk. Det hindrar dock inte mig från att ha en åsikt i frågan om hur utbyggnaden av fiberinfrastrukturen borde skötas som ju den här tråden handlade om.
 
OK, men om du tycker att utbyggnaden skulle skötas ungefär som El och Tele kan du ju inte vara missnöjd med dagens läge! :)
 
OK, jag har fel. Du har rätt.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
legion legion skrev:
I vår ort är det fortfarande en hel del som väntar på IP-only trots att det är över 1,5 år sen de tog sitt pick och pack och drog. Nu har det totalt gått över två år sen beställningarna gjordes och ingen är längre bunden till avtalet de tecknade med IP.
Så här skriver IP själva på sin hemsida: "Om vi inte har levererat en fiberanslutning till kunden senast inom 24 månader från beställningen gjordes, så kan kunden annullera sin beställning utan kostnad."
[länk]
Trots det försöker IP-onlys kundtjänst i desperation/dumhet/girighet tvinga de som vill säga upp avtalet att betala 6900:- annars annulerar de inte kontraktet!

Mig skulle de aldrig lura men tyvärr är det ju så att det alltid finns personer som känner sig osäkra när det gäller avtalsvilkor mm. och hellre betalar i tron att de kan råka illa ut om de inte gör det.
Skamligt av IP-only:mad::mad:
Detta borde gå att anmäla till antingen PTS, KO eller ARN.
 
harry73
Fick följande erbjudandet och vill gärna höra era åsikter.

Vad jag kan läsa kan man fortfarande avbryta beställningen efter 24 månader efter beställningsdatumet
Men om man vill ha delbetalning, ska man inte teckna detta. Sedan verkar det som de får 5000kr i rabatt från Com Hem/Boxer och behåller 2000kr själv

Skärmbild av erbjudande med prisjämförelse och villkor för fiberbeställning från Boxer och Com Hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Naturligtvis så försöker de blanda bort korten så mycket som möjligt precis som alla andra telefonbolag så hur du än gör så kommer du att förlora. ;)

Som jag tolkar det så betyder det att du i princip med hjälp av ditt eget ROT avdrag får ner priset på installationen med 3000 kr mot att du binder upp dig mot Boxer eller ComHem under 24 månader.
Du får väl jämföra tjänsterna i erbjudandet med övriga som kommer att finnas i utbudet:
http://www.ip-only.se/privat/bestall/#/

Själv är jag måttligt intresserad av någon bindningstid och kommer inte att göra något förrän jag ser att uppkopplingen fungerar. Väl där så vill jag ha en hyfsad internet uppkoppling utan några andra tjänster som TV eller telefoni. Den fasta telefonen från Telia kommer att sägas upp när jag vet att fibern fungerar. TV ser vi nästan enbart via Play tjänster redan idag så något extra TV abbonemang behövs inte via fiber. (Jag förstår faktiskt inte alls poängen med detta.)

Jag tycker också att det är märkligt att man kan nyttja ROT om man nappar på erbjudandet men inte annars.

Som det verkar när jag följer länken ovan så finns dett ett flertal leverantörer av t.ex. Internet 250/100 utan bindningstid med pris från 329 kr/mån.

Billigast utan bindningstid verkar vara Bredband2 100/10 för 233 kr/mån. Frågan är om det behövs mer till att börja med. Idag sitter jag med ca 4/0,8 om det är en bra dag. Det räcker inte riktigt till men framför allt så är det inte stabilt.

Sedan är ju frågan om hur stor betydelse det har vilken tjänsteleverantör man väljer. jag har ingen aning om vad och hur det skiljer. Allt de ska göra är ju att släppa ut mig på internet och sedan ta betalt en gång per månad. Det senare har ju de flesta företag klarat av under alla tider så hur svårt kan det vara?
 
Naturligtvis så gäller det ju att läsa det finstilta för respektive leverantör också. Förutom månadspriset så kan det visst tillkomma diverse faktureringsavgifter och expeditionsavgifter och jag vet inte vad. Priset jag nämnde ovan från Bredband 2 var visst en kampanj med halva priset de första sex månaderna. Vad som däremot inte framgår är om det är de 233 kr som är halva priset eller om jag kommer att betala hälften av detta de första sex månaderna. :mad:
 
Det står i texten att du som fastighetsägare ansvarar för att kraven gällande ROT/RUT är uppfyllda.
Här skulle jag lyfta på ögonbrynen, för med den formuleringen vid ev. ifrågasättande av Skatteverket för utfört arbete gällande för ROT/RUT så blir det du som riskerar att stå med Svarte Petter, då man senare skriver lite luddigt att man kan efterfakturera dig.
Jag hade kontrollerat vem som fakturerar och redovisas till Skattemyndigheten och vilken av ROT eller RUT som kommer att användas.
Samt att de 3885:- är garanterade, dvs om Skattemyndigheten inte godkänner arbetet som avdragsgillt så efterfaktureras inte fastighetsägaren. Sådan efterfakturering ska endast kunna göras om det saknas utrymme för att nyttja ROT/RUT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.