Hej! Vet inte om det är rätt forum men frågan är vilket forum som är det i så fall?

Vi har diskussioner med en privat markägare om att få hyra en bit av hans mark för att anlägga en sportanläggning. Nu till mina frågor: Vem av oss står för vilka kostnader i detta läge? Vi betalar ju för byggnaden som vi anlägger och vi kommer ju att betala månadshyra för den markplätt vi hyr från markägaren.


Men vem står för:


-Vatten och avlopp

-El

-Markarbetet

-Exploateringsavgift till kommunen


Mycket tacksam om någon har koll i dessa frågor, vi ska träffa markägaren på torsdag och vill inte verka helt borta i vad gäller dessa frågor.

Mvh Ludde
 
Åsa Lund
Antingen så fixar ni själva alltihop.
Eller så fixar markägaren det hela och lägger kostnaden plus lite procent på hyran. Typ så.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Antingen så fixar ni själva alltihop.
Eller så fixar markägaren det hela och lägger kostnaden plus lite procent på hyran. Typ så.
Ok, stort tack för svar. Det finns ingen given praxis kring detta med andra ord utan det är upp till oss att komma överens helt enkelt? Det är ju ganska stora kostnader vi pratar om? Blir ju säkert över miljonen? Dock tror jag att exploateringsavgiften är något som markägaren betalar? Men jag är inte helt säker. Någon som säkert vet detta?
 
Det är en förhandlingsfråga. Markägaren måste ju få ut något på en affär. Så antingen betalar markägaren startkostnader och tar ut detta via en hög hyra eller så står ni för kostnaderna men förhandlar då fram en lägre hyra. Ni får fundera över vad som passar er bäst och komma med ett förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.